Deel dit artikel
-

Google ‘hackt’ mail en agenda’s van universiteiten

Een gestaag groeiend aantal universiteiten uit Amerika, Engeland en in Afrika zet zijn eigen mail- en kalendersystemen overboord en ruilt deze in voor Google-diensten. De instellingen besteden deze basale IT-diensten uit ten gunste van Google Mail, Calendar, Docs & Spreadsheets en Talk. Privacyorganisaties blijven zich zorgen maken over hoeveel Google weet van de privé levens van zijn gebruikers.

Hope College uit de Amerikaanse staat Michigan en het Trinity College uit de Ierse hoofdstad Dublin zijn de recentste twee universiteiten die overstappen op Google Apps for Education. Inmiddels gebruiken enkele honderdduizenden studenten uit de hele wereld al Google-technologie via de netwerken van universiteiten.

Verdienen een e-mailkliks

Google ontwikkelde afgelopen jaren online kantoortoepassingen zoals e-mail, agenda en chat. Deze diensten zijn door iedereen gratis te gebruiken via het web. Het zoekbedrijf probeert deze diensten nu actief te promoten bij commerciële en publieke instellingen. Kostenreductie is voor de universiteiten een van de redenen om met Google in zee te gaan. Immers, de wetenschappelijke IT'ers kunnen het onderhoud en beheer van veelgebruikte toepassingen uitbesteden. Het gaat daarbij niet enkel om de hosting maar ook doorontwikkeling van deze diensten.

Een student of medewerker van een universiteit heeft waar ook ter wereld toegang tot al zijn digitale data. Hij hoeft enkel een inlognaam en wachtwoord op te geven op een TCD.ie-site. Hij krijgt geen nieuw e-mailadres. Op het oog is het enkel de interface, het uiterlijk, die anders is.

In de marge van de e-mailberichten zien Gmail'ende studenten tekstadvertenties die inhoudelijk verwant zijn aan de inhoud van de e-mails. Iedere keer als iemand op zo'n advertentie klikt, verdient Google een paar cent.

Iedereen een eigen iGoogle-pagina

BBC News meldt dat ook de Amerikaanse Arizona State University en de Linköpings universiteit uit Zweden onlangs op Google Apps for Education overstapten. Het gaat daarbij om respectievelijk 65.000 en 26.000 studenten. Volgens de Engelse omroepsite overwegen verscheidene andere Amerikaanse en Europese universiteiten e-mail-, agenda, chat- en VoIP-verkeer uit te besteden aan Google. Google sloot reeds uitbestedingscontracten met universiteiten in Egypte, Kenya en Rwanda.

Trinity College kiest er overigens voor om Googles online tekstverwerker en spreadsheet niet te gebruiken, zo valt op te maken uit een PDF-document op de Ierse universiteitssite (eerste link). Bovendien zijn de universiteitsdiensten niet via de mobiele telefoon te benaderen, maar enkel via het web.

Ierse studenten krijgen tevens een eigen Google-startpagina, op basis van iGoogle-technologie. De gebruiker van zo'n iGoogle-pagina kan zijn startpagina naar wens inrichten met blokjes informatie, gadgets. Die pagina kan, bijvoorbeeld, meldingen bevatten over het aantal nieuwe e-mails, de agenda van vandaag maar ook nieuwsoverzichten, zoekvensters, spelletjes en beurskoersen. Op deze site geeft de universiteit uitleg.

Ook na hun studie houden studenten toegang tot de online kantoordiensten van de universiteit. Met een paar technische handelingen kunnen ze hun universiteitsidentiteit migreren naar hun 'zakelijke identiteit'.

Hoewel Googles online diensten een breed internationaal bereik hebben, gelden de webdiensten van het Indiase bedrijf ZoHo als technisch het meest geavanceerd. Gebruikers van Zoho.com hebben via één inlognaam toegang tot meer dan een dozijn kantoortoepassingen (zie ook: 'Webkantoor ZoHo werkt aan offline client').

Privacystrijd met Europa en belangengroepen

Een steeds grotere groep belanghebbenden meent dat Google té veel van zijn gebruikers weet. In Nederland, bijvoorbeeld, gebruikt circa 90 procent van de webzoekers Google als zijn primaire zoekmachine. Iedere zoekopdracht geeft een beeld van het interesseprofiel van iedere gebruiker. Hetzelfde geldt voor tekstdocumenten en e-mails. Door die informatie te koppelen aan het IP-adres van de gebruiker zou die informatie tot het individu herleidbaar zijn.

Belangenorganisatie Privacy International omschrijft Google in een recent verschenen conceptrapport als minst privacyvriendelijke internetbedrijf. De Europese Commissie laat een onderzoek uitvoeren naar Googles opslag van persoonsgegevens.

Het zoekbedrijf reageert op de aantijgingen met de stelling dat ze zo transparant mogelijk handelt en dat gebruikers Google ook kunnen gebruiken zonder in te loggen. Daarnaast zegt Google de gebruikersgegevens maximaal 18 maanden te zullen bewaren. Na die tijd zal alle informatie die tot de persoon herleidbaar is, zoals IP-adressen, worden vernietigd.

Dick Hardt van internetbedrijf Sxip meent (video) dat internetgebruikers op termijn zelf moeten kunnen bepalen welk bedrijf wat van wie te weten krijgt. De consument bepaalt aan wie hij delen van zijn identiteit verstrekt, voor hoe lang en met welk doel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond