Deel dit artikel
-

PCzapper met videoportals naar Duitsland

Het internetvideobedrijf PCzapper van Vincent Everts is toe aan haar derde verdienmodel. PCzapper richt zich tegenwoordig op het maken en beheren van videoportals voor derden. Buitenlandse uitbreiding staat voor later dit jaar op het programma. Volgende week wordt de eerste grote investeerder bekend.

PCzapper startte zo'n twee jaar geleden met de verkoop van technologie – draadjes, afstandsbediening, portal en software – voor het kijken naar internetvideo op de huiskamertelevisie. Hoewel het product voor honderd euro op de schappen lag bij de Mediamarkt, viel de verkoop tegen volgens Vincent Everts. Tot nu toe zijn rond de negenduizend pakketjes verkocht.

"Met dit product waren we te vroeg. Bovendien lijkt het aardig om te koop te zijn bij de Mediamarkt. Maar jouw product concurreert met 35.000 andere producten. Verkopers moeten wel weten dat de PCzapper bestaat en wat je er mee kunt."

Omdat de verkoop van de pakketjes niet goed liep, sloeg PCzapper een andere – maar nog niet definitieve – richting in. Sinds maart 2006 is het mogelijk om gratis software te downloaden waarmee internetters via een eenvoudige interface toegang hebben tot een grote hoeveelheid video's, van Uitzendinggemist en een selectie van de vele miljoenen video's op YouTube, tot video's van veel onbekendere partijen. Naast de software is er sinds enkele maanden ook de portal van PCzapper die een overzicht biedt van internetvideo's.

De portal is onlangs uitgebreid met web 2.0 functionaliteiten. Gebruikers kunnen video's voorzien van hun waardering. Zo is een sociale component toegevoegd aan de videoportal. Via de portal en software heeft PCZapper op dit moment 150.000 unieke videokijkers per maand.

Pas 2.0 na 1.0
De videoportal – Everts noemt deze ook wel een Elektronische Programmagids – is op dit moment nog vooral een soort startpagina voor internetvideo, inclusief vrijwilligers die video's verzamelen op bepaalde deelgebieden. "Je kunt pas web 2.0 functionaliteiten toevoegen, als je eerst de 1.0 fase hebt doorlopen," legt Everts uit. Pas als er voldoende content is, van goede kwaliteit, is de portal interessant voor een community.

Hoewel er al enkele sociale functionaliteiten bestaan, breekt de échte 2.0 fase pas later dit jaar aan. Dan kunnen gebruikers een eigen gepersonaliseerde pagina opzetten. "We beginnen een sociaal netwerk, waarbinnen iedereen een pagina heeft met daarop de video's van zijn of haar voorkeur." Het is niet zo dat gebruikers straks video's kunnen uploaden, benadrukt Everts. Het gaat om een plek om video's te verzamelen. De portal moet volgens Everts vooral gezien worden als een proefuin, een plek om te leren over online video. Die kennis komt van pas bij het maken van portals voor deden.

Videoportals voor derden
De verkoop van pakketjes was het eerste verdienmodel van PCzapper. Gevolgd door het advertentiemodel; het bedrijf verdient geld aan de verkoop van advertenties voor de portal. Het is echter het derde model, waar Everts nu écht in gelooft. Dat model houdt kortweg het maken en beheren van videoportals voor derden in. "Wij maken een selectie van de longtail die voor een partij interessant is." Een partij dat al een door PCzapper gemaakt portal heeft, is Planet Internet.

"We hebben ondertussen heel veel ervaring opgedaan met internetvideo. Zowel aan de content- als gebruikerskant," legt Everts uit. Met contentpartijen zijn verschillende afspraken gemaakt. Soms opent een video bijvoorbeeld in de player van PCzapper zelf, soms opent een video in de player van de contentpartij (bijvoorbeeld bij Uitzendinggemist of YouTube). Ook wat betreft advertenties in en om video's maakt PCzapper afspraken met de contentpartijen. Aan de gebruikerskant heeft het bedrijf kennis over voorkeuren en het sociale element. Een uitvloeisel daarvan is bijvoorbeeld de ‘Als u deze video leuk vindt, vindt u deze video's misschien ook interessant.'

Een pagina voor een bedrijf of instelling – een branded videoportal – kan een selectie van video's van het bedrijf zelf zijn (productpresentaties, video's van bijeenkomsten), algemenere video's én video's die door de gebruikersgemeenschap naar boven zijn gehaald.

Een portal kost een bedrijf een euro per gebruiker per jaar, zegt Everts. Iemand is een gebruiker als hij meer dan één keer een branded videoportal bezoekt en video's bekijkt.

Duitsland en investeerders
PCzapper heeft twee externe investeerders op dit moment: Peter Vervest (D-Age) en Hans Verkoren, voormalig CEO van ING Direct. Beiden hebben een bedrag van ‘in de tonnen' geïnvesteerd in PCzapper. Volgende week maakt PCzapper de naam bekend van een ‘bekende partij' die een bedrag van meer dan een miljoen stopt in het bedrijf, vertelt Everts.

Het investeringsgeld is onder meer nodig voor buitenlandse uitbreidingen. Nog dit jaar wil PCzapper zijn videoportal in Duitsland aan de man brengen.

Deel dit bericht

2 Reacties

arjan

Er is een open source software project dat qua functionaliteit veel van PCZapper weg heeft: ToxTox ( http://toxtox.tv ), een "media browser voor je TV". In tegenstelling tot PCZapper is ToxTox een open platform, gebaseerd op open standaarden. Zo kan het bijvoorbeeld elke video podcast afspelen. Er zijn ook extensies beschikbaar die Uitzending Gemist en RTL Gemist ontsluiten. Het project staat nog in de kinderschoenen maar heeft veel potentie!

vincent everts

Arjan, Lijkt me erg interessant. Het systeem open maken met een API lijkt mij ook een goede ambitie. Als ik de Twitter crowd aan het mashen zou kunnen krijgen, is dat geweldig.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond