Deel dit artikel
-

Yahoo-topman stapt plots op

Het was niet de vraag óf hij op zou stappen, maar wanneer. En toch komt het vertrek van Yahoo’s CEO Terry Semel als een verrassing. De topman van Yahoo verlaat zijn leidende positie en geeft het stokje door aan Jerry Yang, in 1995 mede-oprichter van Yahoo.

"Ik heb de commissarissen verscheidene malen aangegeven dat ik eerder vroeg dan laat op wil stappen", schrijft Terry Semel in een persverklaring. Volgens de Wall Street Journal werd er al regelmatig gesproken over wie de opvolger van Semel zou moeten zijn. Maar de abruptheid waarmee Yahoo nu een nieuwe algemeen directeur krijgt, werd niet verwacht. Terry Semel blijft als adviseur aan Yahoo verbonden.

Beleggers reageerden gisteren enthousiast op het vertrek van Semel. Het aandeel Yahoo steeg nabeurs nog met 4,7 procent in waarde tot tegen de 30 dollar.

Analisten speculeerden al langer op het vertrek van de directeur die in april 2001 aantrad. Yahoo deed in de afgelopen jaren verscheidene overnames in de categorie Web 2.0, maar wist die niet ten volle uit te nutten en deze te integreren in de reguliere activiteiten. Waar het aandeel van Google van kwartaal op kwartaal stijgt, kabbelt Yahoo voort.

Semel bracht Yahoo op koers

In de eerste jaren van Semels leiding richtte hij zijn aandacht primair op efficiency en geld verdienen. Er vielen ontslagen en hij zocht aansluiting bij media- en advertentiebedrijven. Maar Yahoo omvormen tot een eindbestemming voor alle Hollywood-bedrijven, waar Semel tot die tijd werkzaam was, bleek te hoog gegrepen.

Weblog InsideGoogle somt de fouten op die Yahoo, in de visie van auteur Nathan Weinberg, de afgelopen jaren heeft gemaakt:

  • Google niet gekocht toen het nog klein en niet beursgenoteerd was,
  • Jaren daarna zoekbedrijf Inktomi voor te veel geld gekocht om de achterstand op Google in te halen,
  • Tijdig een goed concurrerend advertentiesysteem te lanceren, inclusief betaalde links uit Overture.com
  • Niet doorzetten, en dus misgrijpen, bij de overnames van Facebook, YouTube, DoubleClick en MySpace

"Go Yahoo"

Yang zegt in een geschreven verklaring nu zijn visie uit te kunnen voeren. "Dat is een visie waarin leidinggevenden snel, duidelijk en gedisciplineerd handelen. We focussen ons op differentiatie van producten en investeren in creativiteit en innovatie. Yahoo moet zijn publiek beter te gelde maken." De door het publiek meest gewaardeerde onderdelen van Yahoo zijn Mail, News en Flickr. Met het nieuwe advertentiesysteem, Panama, wil Yahoo zich ook meer geliefd maken bij adverteerders.

Yang, die in 1995 Yahoo oprichtte met mede-student David Filo, wordt formeel als interim-hoofd aangesteld. Maar volgens een bron van de Wall Street Journal zal Yang langer aanblijven dan velen vermoeden.

Of er een nieuwe strategie komt voor Yahoo en wat deze zal behelsen, zal de komende maanden blijken. Vooralsnog is het niet duidelijk of Yahoo losse bedrijfsonderdelen, zoals Flickr en Del.icio.us, met elkaar zal willen vervlechten of, bijvoorbeeld, af wil stoten om zich op kernzaken als Zoeken en Adverteren te richten. Vorig jaar lekte een memo van Yahoo-baas Brad Garlinghouse uit, een bericht waarin hij riep om meer duidelijkheid in de webstrategie van zijn bedrijf.

En een overname of fusie is ook niet uitgesloten. Verscheidene malen sprak Yahoo in het verleden of verregaande vormen van samenwerking met onder meer eBay, Microsoft, News Corp. en Time Warner.

Bron foto: DuncanDavidson, overgenomen volgens Creative Commons-licentie

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond