Deel dit artikel
-

Facebook en MySpace startpunt nieuwe diensten

Sociale netwerken als MySpace en Facebook worden steeds vaker dé plek om gebruikers te vinden voor nieuwe webdiensten of netwerken. Bijna vier miljoen gebruikers van Facebook voegden in een maand tijd de nieuwe muziekdienst iLike toe aan hun profiel.

Het Amerikaanse Parks Associates deed onderzoek naar sociale netwerken. De onderzoeker constateerde dat sociale netwerken steeds interessanter worden voor ontwikkelaars van nieuwe webdiensten. Deze kunnen hun dienst of toepassing beschikbaar stellen in de vorm van een widget (soms gadget genoemd), dat simpel in een profiel te plakken is.

Met zo'n widget kunnen gebruikers hun profiel ‘opleuken'.  Het marketingeffect is simpel: wie op het profiel van een vriend een interessante widget ziet, voegt deze toe aan zijn eigen profiel. Zo kan een widget zich razendsnel verspreiden binnen een netwerk. Voorbeelden van widgets zijn fotoslideshows of muziekvoorkeurlijstjes. De verwachting is dat ook meer gecompliceerde widgets binnenkort hun opgang zullen maken.

Probleem is nog wel, zo schrijft Parks Associates, dat netwerken als MySpace en Hyves niet volledig open zijn. Uitzondering is Facebook, dat  zijn netwerk vorige maand volledig open gooide, en ontwikkelaars het gereedschap geeft om zelf toepassingen te bouwen.

Gebruikers van Hyves kunnen een beperkt aantal widgets aan hun profiel toevoegen: filmpjes van YouTube, Google en Yahoo, muziekoverzichten van Last.fm en slideshows van Slide.

Facebook
Op Facebook zijn op dit moment bijna 900 applicaties beschikbaar voor leden. Facebook spreekt van applicaties en niet van widgets. Dit omdat de applicaties naar eigen zeggen een 'stap verder kunnen gaan' dan de bekende widgets.

Meest populaire applicatie onder de leden is ‘Top Friends', dat door meer dan zes miljoen leden is toegevoegd aan hun profiel. iLike en Fortune Cookie staan op de tweede en derde plaats met beiden iets minder dan vier miljoen Facebookgebruikers. In totaal heeft Facebook 27 miljoen actieve gebruikers. Drie miljoen meer dan een maand geleden, toen het ontwikkelplatform werd geopend.

Gebruikers van Facebook kunnen met een paar klikken een widget/toepassing toevoegen aan hun profiel; de applicaties staan in een lijst op de beheerpagina. Zo'n lijst kennen MySpace en Hyves niet. Een gebruiker van MySpace moet zelf codes zoeken van toepassingen en deze ‘in zijn profiel plakken'.

 

 

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Anton

LinkedIn gaat de boel ook opengooienZie http://blogs.zdnet.com/BTL/?p=5482

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond