Deel dit artikel
-

Reclames ringtonenbedrijf misleidend

De reclames van het beltonenmerk Celldorado zijn misleidend. Mensen sluiten ongewild een abonnement af bij het merk, omdat ze de indruk hebben slechts ‘een enkele beltoon te kopen’. Dat stelt de Reclame Code Commissie (RCC).

De RCC oordeelde twee jaar geleden dat de tv-reclames van ringtonenbedrijf Jamba misleidend zijn. Jamba omzeilde toen de uitspraak door minimale aanpassingen van teksten en bleef reclame maken voor haar ringtonen. Jamba werkt net als Celldorado met een methode waarbij mensen meestal ongewild een abonnement afsluiten.

Met de uitspraak over Celldorado, is de controverse over de praktijken van ringtonenbedrijven een nieuwe fase ingegaan.

De Stichting Mijn Kind Online is de partij die een klacht indiende tegen het bedrijf Blinck, dat eigenaar is van het merk Celldorado. "Het is de eerste keer ooit dat we een klacht hebben ingediend," zegt Remco Pijpers van de stichting. De stichting houdt zich onder meer bezig met een ‘veilig en betrouwbaar internet voor kinderen."

De stichting diende een klacht in tegen Blinck, omdat het van dat bedrijf reclames zag staan op kinderen- en jongerensites. Er zouden reclame-uitingen staan op onder meer de sites van TMF, Spelletjes.nl, Spele.nl en Digidier.nl.

Hoewel andere aanbieders van ringtonen, bijvoorbeeld Jamba, op soortgelijke manier als Celldorado adverteren, is er door de stichting alleen een ‘zaak gemaakt van Celldorado', omdat dat merk zó zichtbaar is op jongerensites. "Wat er gebeurt op andere sites of op radio of tv, is niet iets waar wij ons op richten," zegt Pijpers.

Hoewel de ingediende klacht ging over ‘misleiding van kinderen en jongeren', vindt de Reclame Code Commissie dat de reclames van Celldorado ook misleidend zijn voor volwassenen. De reclame is onduidelijk én daarom misleidend, aldus de commissie.

Wie bij Celldorado een beltoon wil bestellen, ziet in grote vette letters ‘vul je mobiele nummer in' en ‘klik op verstuur'. Onder in het scherm staat in veel kleinere letters dat altijd sprake is van een abonnementsdienst. Wie wil bestellen moet ouder zijn dan zestien jaar of toestemming hebben van de ouders.

Losse beltonen minder lucratief
"Het interessante aan de uitspraak van de Reclame Code Commissie is dat de reclames van Celldorado in strijd zijn met meerdere artikelen," zegt Pijpers. "De vraag is nu: gaat Celldorado in beroep?" Celldorado was niet meer bereikbaar om antwoord te geven op deze vraag.

Pijpers vindt de uitspraak ook interessant, omdat er naast Celldorado veel meer vergelijkbare bedrijven actief zijn. Het misleidende element lijkt onderdeel van hun bedrijfsmodel. De losse verkoop van beltonen, dat de voorkeur heeft van de meeste consumenten, is voor de ringtoonbedrijven blijkbaar een stuk minder lucratief.

De uitspraak van de commissie leidt eerst tot een advies aan Celldorado én adverteerders om te stoppen met deze vorm van adverteren. De RCC heeft op internet niet het mandaat om reclames ‘te verwijderen'. De commissie heeft dat wel voor radio en televisie.

"Wij zijn in ieder geval blij met deze uitspraak," zegt Pijpers. "Het zet de zaak in beweging. En de hele reclamewereld weet nu dat deze vorm van adverteren niet door de beugel kan."

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Maarten

Kijk, een beetje handige tiener maakt gewoon gratis zijn eigen ringtones via <A HREF="www.yomedia.com">yoMedia</A>. Een leuke Nederlandse start-up 😉

Jan

Zo echt goed werk! Na al die jaren komt de RCC met een advies. Hier hebben we echt wat aan!

crippi

De omzet van Blinck gaat wat lager liggen dan de 120.000.000 euro van vorig jaar maar ze gaan nu beginnen met betalende java spelletjes.De wetgever loopt achter de feiten aan is te vergelijken met de drugsmaffia welke ook altijd een stapje voor is.Maar ja ze doen hun beste he.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond