Deel dit artikel
-

Digitale televisie over grens 2 miljoen kijkers

Het aantal Nederlandse huishoudens dat digitale televisie kijkt, overschrijdt de grens van 2 miljoen huishoudens. Marktonderzoeker Telecom Paper verwacht dat er aan het einde van 2007 2,6 miljoen huishoudens met digitale tv zullen zijn, mede door een marketingoffensief van KPN Mine in het najaar van 2007.

Dat blijkt uit een rapport dat Telecom Paper uit Houten vanochtend publiceerde. Aan het einde van het eerste kwartaal van dit jaar hadden 2,1 miljoen huishoudens televisie via een digitale kabel, digitale ether, satelliet of ADSL. Dat is een stijging van 5,9 procent ten opzichte van de periode ervoor. Een kleine 70 procent van de digitale tv-markt is in handen van de kabelbedrijf, met UPC als marktleider, en 31 procent van het marktaandeel is in handen van Digitenne, ADSL-bedrijven KPN en Tele2 en satellietaanbieders.

Nederland telt 7 miljoen huishoudens met een tv-aansluiting. Het aantal analoge tv-kijkers daalde met 1,9 procent tot 4,9 miljoen.

De onderzoeker stelt dat de penetratie van digitale boven de 30 procent ligt. Dat beeld wordt bevestigd door een recent onderzoek van Ernst & Young. Die stelde dat 35 procent van de huishoudens digitale televisie heeft. Uit datzelfde onderzoek bleek dat nog eens eenderde van de analoog kijkende huishoudens volgend jaar overweegt om digitale televisie aan te schaffen. Van de 'digitale huishoudens' zou 42 procent het basispakket hebben. Meer dan de helft van de huishoudens in deze groep heeft een abonnement op aanvullende diensten, bijvoorbeeld meer zenders of extra film- en sportkanalen.

Volgens verscheidene analyses groeit het gebruik van digitale televisie in Nederland gestaag. Een belangrijke reden daarvoor is de hoge kwaliteit van analoge kabeltelevisie, met goed beeldkwaliteit en veel zenders tegen een laag tarief. Daarnaast zouden consumenten opzien tegen de extra investeringen in digitale televisie, bijvoorbeeld in een decoder dit maar op één televisie werkt.

Digitale videorecorders, of set top boxen met harde schijven, blijken een populaire toepassing rondom digitale televisie. Het apparaat stelt kijkers in staat om veel programma's op te nemen, live televisie te pauzeren en ook om integraal tv te kijken en de reclame door te spoelen. Marktonderzoeker GfK stelde eind vorig jaar dat uitgesteld televisie kijken de norm gaat worden.

Volgens bronnen van Telecom Paper krijgt digitale televisie in Nederland in het najaar van 2007 een nieuwe impuls. Dan zou KPN zijn tv-product Mine via forse marketinginspanning aan een steviger marktaandeel willen helpen. Dat leidt er volgens de voorspellingen mede toe dat het aantal digitale tv-huishoudens eind 2007 op 2,6 miljoen uitkomt.

Deel dit bericht

1 Reacties

Olchert Vels

beetje verwarrend om huishoudens en kijkers door elkaar te gebruiken. Als 2 mln huishoudens een digitale aansluiting hebben, betekent dit ruim 4 mln kijkers (i.p.v. 2 mln zoals in de kop staat weergegeven).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond