Deel dit artikel
-

Holland Casino interactief op digitale tv

Volgende digitale stap voor Holland Casino, maar ‘adverteerders zijn het een beetje beu’. Het gaat niet hard genoeg met de ontwikkeling van nieuwe mogelijkheden.

Gisteren begon Holland Casino met haar tweede interactieve campagne op de digitale tv van UPC. Het spotje promoot een gratis te bestellen pokerboekje met speluitleg. Met nummertoetsen op de afstandbediening kunnen geïnteresseerde kijkers naam en adres invullen, en optioneel hun e-mailadres. Dat is tijdrovend voor onervaren sms'ers, dus loopt ondertussen de reguliere tv-uittzending gewoon door in een klein scherm bovenaan het beeld. De kijker hoeft niets te missen.

Tweede keer interactief

Hoofd Marketingcommunicatie bij Holland Casino is Marcel Kalmeijer. Hij had een loopbaan in interactieve marketing bij onder meer Lowe Digital en ABN Amro en werd recent gekozen tot gekozen tot Direct Marketing-Man van het Jaar. Hij verwacht veel van de campagne: "We denken hiermee een aanzienlijk aantal adressen van potentiële klanten te kunnen verzamelen. De conversieratio was de eerste keer erg hoog: 40 procent."

Maar toen, in december 2006, draaide de commercial nog louter op SBS6 Digitaal. Er is 3.750 keer geklikt, met 1.500 spelers in het toen aangeboden spelletje. Nu bereikt de commercial op alle commerciële Nederlandse zenders in het UPC-pakket naar verwachting zo'n 70 procent van de nu – volgens UPC – 500.000 digitale abonnees.

Interactieve tv in de kou

Met een mediabudget van enkele tienduizenden euro's is de spot voor Holland Casino van TBWA geschikt gemaakt voor de rode knop door Dynamic Zone. Dat is het bedrijf van Beer Flik.

Hij pleitte in november 2005 op Emerce.nl een gedegen samenwerking tussen adverteerders en digitale tv-partijen. Die is er gekomen met het samenwerkingsverband Broadband Vital Advertisers. (Voor berichten op de site: "Helaas kan ik u geen inloggegevens verschaffen, dit is alleen voorzien voor BVA leden.") Flik leidt de club en heeft er dus ook wat opdrachten uit.

Er doen welgeteld twaalf adverteerders aan mee. Kalmeijer: "Dat is bedroevend weinig voor zo'n belangrijk onderwerp als interactief adverteren. Maar ook de bureaus lopen er onvoldoende warm voor. TBWA is dan nog een positieve uitzondering."

Ook Beer Flik, die bij de Bond van Adverteerders de interactieve club leidt, moppert flink over de resultaten van zijn inspanningen, zoals recent tijdens een bijeenkomst over themakanalen van Immovator: "Er gebeurt alleen iets bij UPC. Die themakanalen van de publieke omroep vinden we niet interessant genoeg. Na aftrek van 3Voor12 houd je maar weinig kijkers over en het kost een mijl op zeven om iets gedaan te krijgen in Hilversum. Dan heb je Mine van KPN. Het aantal abonnees komt niet boven de tienduizend uit al lijkt dat door de P.R. eromheen anders."

Ook de mogelijkheden van interactief adverteren vindt Beer Flik tekortschieten: "Je kunt nog niet eenvoudig iets bestellen, betalen kan helemaal niet. Een e-mailadres achterlaten is nog de meest toegepaste actie tot nu toe, bijvoorbeeld door Telfort die op de onderste helft van het scherm adverteerder terwijl het programma doorliep."

Flik zegt dat zijn club met deelname van TNO, KPN, UPC, MSN en Tele2, en adverteerders op zich, een slinger aan de markt moet kunnen geven als de mogelijkheden voldoende zijn: "Maar de ontwikkeling gaat niet hard genoeg. Zo krijg je niet snel een kritische massa voor interactieve reclame op tv."

Deel dit bericht

1 Reactie

Harold

Een normaal mens zit ook voor de TV om te ontspannen, niet om te shoppen.Je neemt ook digitaal om meer zender te kijken, niet voor de reklame.In Engeland zijn er al zenders die de 'rode knop' alweer in de ban hebben gedaan, omdat het niet loopt. Benut eerst is alle functies van Teletext, op Duitsland zie je bij de reklame meestal een TT-icoon, als je dan TT inschakeld kom je meteen op de pagina van de adverteerder

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond