Deel dit artikel
-

Nielsen ruilt pageviews in voor tijd

Het totaal aantal minuten dat bezoekers doorbrengen op een website. Dat gegeven vormt voortaan de basis van de door Nielsen Media Research samengestelde internetranglijsten. Volgens de mediaonderzoeker – één van de belangrijkste in Amerika – voldoen pageviews niet meer sinds AJAX en streaming video populair zijn.

De doorgebrachte tijd op een site geeft de betrokkenheid van websitebezoekers beter weer dan pageviews, meent Scott Ross, directeur bij Nielsen. De mediaonderzoeker meet voortaan de totale tijd van alle bezoekers van een site.

De ranglijsten die Nielsen maakt zullen er daarom voortaan anders uitzien. Zo zal Google dalen, omdat internetters relatief weinig tijd besteden aan een zoekactie. Videosites profiteren juist van de metingen.

In Nederland heeft de STIR, dat ranglijsten maakt op basis van unieke bezoekers, afstand genomen van pageviews. "Wij hebben dat gedaan omdat je sites beter kunt vergelijken op basis van unieke bezoekers. Dat heeft te maken met de opkomst van AJAX." Een bezoeker van een AJAX-gebaseerde site bezoekt geen afzonderlijke pagina's meer. Overigens meet de STIR wel pageviews; deze zijn alleen niet de basis voor de ranglijsten.

‘Internet is geen tijdsmedium'
Heeft de STIR overwogen om de doorgebrachte tijd op een site als basis voor haar metingen te nemen? Wiegman: "Nee, internet is geen tijdsmedium. Voor sommige sites is tijd relevant, voor andere juist helemaal niet." Als voorbeeld noemt hij Google. Voor die site is het juist van belang dat een gebruiker er zo min mogelijk tijd doorbrengt. Hoe sneller een zoekactie, hoe beter, aldus Wiegman.

Wiegman denkt niet dat de doorgebrachte tijd op een site de betrokkenheid van een gebruiker goed weergeeft. Het zou hem niet verbazen als de wens om op deze manier te gaan meten bij videosites vandaan komt. "Een site als uitzendinggemist kan de kijktijd naar streaming video's zo goed optellen bij de kijktijd naar traditionele televisie."

Er zijn ook praktische problemen bij de meetmethode, meent Wiegman. "Internetters hebben websites vaak openstaan, terwijl ze iets anders aan het doen zijn. Telt die tijd mee?"

Foto van Mrlerone (Creative Commons)

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond