Deel dit artikel
-

Drie miljoen financiering voor Deense meidengame

In Nederland heeft het spel GoSupermodel een bereik van 24 procent onder internetmeiden tussen de 12 en 16 jaar. Met de verdere doorontwikkeling van het spel hoopt Joost Bazelmans die groep te vergroten en nauwer bij de site te betrekken. De Deense uitgever van GoSupermodel ontving 3 miljoen euro nieuw kapitaal om de groei te faciliteren.

"De nieuwe release van GoSupermodel staat gepland voor oktober van dit jaar. Meiden kunnen in die versie zelf kleding, schoenen en sieraden ontwerpen en dragen. En, ook nieuw, is het onderdeel waarbij ze een eigen winkel kunnen openen. Daar kunnen ze hun zelfontworpen kleding verkopen aan andere meiden in het spel." Joost Bazelmans nam in februari 2007 de exploitatie van GoSupermodel in bedrijf. Inmiddels heeft de site 180.000 geregistreerde meiden als gebruiker in de leeftijd 12-16 jaar. Eind 2007 zouden dat er een half miljoen kunnen zijn, schat hij.

Groter bereik dan tijdschrift

GoSupermodel is een spel waarbij jonge meiden via wedstrijden, gezamenlijke spellen en onderlinge communicatie proberen om hun virtuele spelpop uit te laten groeien tot een supermodel. Het Deense bedrijf WatAgame lanceerde de technologie voor web en mobiele telefoon in 2005. Het meidenspel wordt behalve in Denemarken en Nederland ook gespeeld in Amerika, Duitsland en Noorwegen.

De Nederlandse uitvoering van het spel heeft deze maand had in mei 123.000 geregistreerde gebruikers en in juni 170.000. De teller loopt hard op, volgens Bazelmans. "Uit ervaringen in Denemarken blijkt dat er een omslagpunt komt waarbij de groei steeds harder aantrekt. Dan hóór je als meisje het spel een keer te spelen. Dat omslagpunt bereiken we in het derde kwartaal, denk ik. Met het huidige aantal spelers bereiken we al meer meiden dan menig tijdschrift in die doelgroep."

Familie van Facebook en BitTorrent

Naar nu blijkt, ontving de Deense bedenker van GoSupermodel in de afgelopen weken zijn derde externe kapitaalinjectie. In de eerste twee rondes investeerden de Deense participatiemaatschappijen Saeed Capital en Vækstfondsen. Nu, bij de derde ronde, doet ook het Amerikaanse fonds Accel mee. Accel investeert 2 miljoen euro, de twee anderen 1 miljoen.

Accel participeert ook in bedrijven als BitTorrent, Brightcove, Facebook, Netvibes, Spreadshirt en Wetpaint.

WatAgame wendt het nieuwe kapitaal aan om zijn spelplatform door te ontwikkelen en voor intensievere marketingactiviteiten. Bazelmans licht toe: "Er komt meer nadruk te liggen op veiligheid. Ouders moeten toestemming gaan geven voor financiële transacties." Met het geld kunnen de meiden nu bijvoorbeeld kleding of andere spelonderdelen kopen. "We hebben dat al deels afgeschermd. Spelers kunnen per week maximaal 4 euro bij ons besteden, ongeacht de betaalmethode."

Gilette, OB en een echt topmodel

Voor de exploitatie van het spelplatform in Nederland richt Bazelmans zich op adverteerders die onderdelen van het spel willen sponsoren. Sponsoring houdt niet in dat een bedrijf platte reclame mag maken in GoSupermodel. Hij moet daadwerkelijk deelnemen. Zo hield Vrumona met zijn merk Sisi een wedstrijd waarbij meiden een echte fotoshoot konden winnen, die afgedrukt zou worden in een blad. Daarvoor dienden de speelsters een paar weken actief handelingen te verrichten rondom het merk Sisi. Dat leverde 13.000 speelsters op.

Onlangs hielden ook Nintendo en Gilette een actie in het spel. Johnson & Johnson volgt nog met OB. GoSupermodel werkt met onder meer met mediabureau Starcom samen.

Binnenkort doet ook een echt supermodel haar toetrede tot het meidenplatform. Althans, als de gesprekken zo lopen als Bazelmans verwacht. "Marvy Rieder is erg betrokken bij het onderwerp 'risico's rondom het modellenwerk'", waarvan extreme focus op dun zijn er een van is. "Zij krijgt een non-profit hoek in het platform waarop ze de voorlichting van haar Marvie Stichting kan doen."

De Nederlandse uitbater van het meidenspel is verrast door het enthousiasme waarmee het spel wordt omarmd. "Meiden maken zelf emoticons voor MSN Messenger en sturen die aan elkaar door. Daar gaan we een wedstrijd rondom houden, om dat verder te stimuleren. En pas geleden hielden we een competitie waarbij de meiden een fanpagina van GoSupermodel moesten maken. Dat leverde een paar duizend fansites op. En je ziet ook steeds vaker filmpjes op YouTube die ze zelf maken. Op eentje zie je zelfs het Sisi-frisdrank en het Nintendo-hondje dat meiden konden winnen bij eerdere spellen."

In juni genereerde de site 56 miljoen pageviews en duurde een gemiddelde spelsessie 23 minuten. De gemiddelde levensduur van een actieve speelster bedraagt 79 dagen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bart Zoetmulder

Joost Bazelmans heeft een hele goede keuze gemaakt met deze game. Je kunt zoals boven valt te lezen alleen maar ingame, actief adverteren. Een gouden greep. Zo is de advertising functioneel en zal als niet storend worden ervaren. Een aanrader voor ieder merkt wat zich richt op v 13-19!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond