Deel dit artikel
-

InterRail omarmt ‘open source marketing’

Treinpasverkoper InterRailNet vraagt de Nederlandse marketingbranche en zijn reizende klanten mee te denken in het opzetten van ‘open source’ marketingpraktijken. De organisatie zoekt ideeën om aandacht te vestigen op zijn onlangs geopende online verkooploket.

"Andere bedrijven kunnen hun voordeel met deze pan-Europese werkwijze doen. Daarom geven de bevindingen terug aan de gemeenschap", aldus Stephan Verveen.

Sinds april van dit jaar kunnen vakantiegangers hun InterRail-passen online kopen. Met een online spel wil de organisatie Eurail.com bv wiens moederbedrijf eigendom is van 30 spoorwegbedrijven, aandacht vestigen op deze nieuwigheid. In Nederland zit de uitvoerende verkooporganisatie. Stepan Verveen: "Het is een pan-Europese actie. We zoeken manieren pan-Europees bereik voor het spel en het verkoopkantoor. We open sourcen de actie. Dat kán, omdat we weinig tot geen concurrentie hebben. Een unieke positie."

Begin deze week publiceerde Verveen op weblog MarketingFacts.nl zijn oproep en de randvoorwaarden erbij. "Die posting is geen oproep tot een commerciële pitch voor bureaus. Ik zoek ideeen, kennis en kunde die kunnen helpen om de online verkoop bij InterRail internationaal te promoten. Iedereen mag bijdragen. De resultaten van deze brainstorm worden gepubliceerd. Zoals het een open source-project betaamt, worden de bevidingen terug gegeven aan de gemeenschap."

De treinorganisatie zoekt in eerste instantie expliciet aansluiting op de grote markten Duitsland, Engeland Frankrijk, Italië en Spanje.

InterRail is in de meeste Europese landen een begrip, soms zelfs een werkwoord. Kopers van InterRail-passen kunnen tegen betaling van een vast bedrag gedurende een bepaalde periode in 30 landen onbeperkt op en af de trein stappen. Het trekt vooral rugzaktoeristen aan. Gezien het aantal video's op YouTube, foto's op Flickr en de blogberichten is het een thema dat leeft onder een grote groep. "We hebben veel goodwill."

Verveen: "Van de eerste aangedragen ideeën vind ik onder meer de mashups goed. Maar omdat we met een beperkt mediabudget en aantal medewerkers zijn, kúnnen we niet alles uitwerken. Maar door de reacties besef ik me, dat we niet alles zelf hoéven uit te werken."

De open source-benadering roept echter ook de vraag op waar de grenzen liggen wat het betreft het eigendom over marketingideeën. "Net als bij de open source-gemeenschap staat het iedereen vrij een idee uit te werken, bijvoorbeeld nu tijdens de zomerperiode voor sommigen de werkzaamheden wat minder zijn. In de open source-beweging heet dat forking: een deel van de activiteiten splitst zich af in een andere richting, in handen van anderen. Dat is helemaal niet erg. De vraag is wel: hoeveel controle wil je weggeven. Ik denk dat er een grens overschreden wordt als een derde partij commerciële activiteiten gaat ontplooien met ons merk."

Hoewel het merk InterRail in Europa bekend is, verdienen de spoorwegen substantieel meer met het product Eurail. Eurail is in feite hetzelfde als InterRail, met het verschil dat het product gericht is op de niet-Europese markt. Amerikanen en Aziaten betalen meer voor hun tickets, maar krijgen in ruil daarvoor toegang tot luxere en snellere reizen.

Bron foto: Shabbir Siraj (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Paul

Beste Erwin de link naar het spel is http://www.interrailnet.com/raildance  Gr Paul

Stephan Verveen

De link naar de game in het artikel klopt wel. Als gevolg van een CMS migratie is er een mapping verkeerd komen te staan. Dit euvel zou nu spoedig verholpen moeten zijn.

Stephan

De URL voor promotie doeleinden is http://www.raildance-express.eu Inmiddels heeft support alles weer recht gezet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond