Deel dit artikel
-

Volkskrant met vacatureproef op Marktplaats.nl

De Volkskrant plaatst de komende maanden duizenden nieuwe vacatures van Volkskrant Banen door naar Marktplaats.nl. De krant verbreedt hiermee het bereik van zijn banenadvertenties op het web. Marktplaats sluit een volgende zakelijk partner aan.

Tot en met 1 november plaatst de Volkskrant alle nieuwe advertenties uit zijn vacaturerubriek via een geautomatiseerde koppeling (API) door naar Nederlands grootste handelssite. Gisteren ging de eerste bulkupload richting de servers van Marktplaats.nl. Aan het einde van de middag stonden samenvattingen van 670 vacatures uit de Volkskrant op het digitale prikbord. Dat aantal loopt de komende dagen op tot minstens 1.900.

Hyperlinks uit de Marktplaats-advertenties verwijzen door naar de volledige vacatureteksten op Volkskrantbanen.nl.

Leads en bereik

Er is geen aparte Volkskrant-sectie aangemaakt op de advertentiesite. De krantenadvertenties worden verspreid gepubliceerd over de verschillende rubrieken op Marktplaats.nl. Ook moest de handelssite enkele nieuwe rubrieken aanmaken voor het specifieke Volkskrant-aanbod. Oscar Diele, marketingdirecteur van Marktplaats.nl en eBay Nederland, zegt: "Een voorbeeld daarvan zijn de vacatures Onderwijs, Wetenschap & Onderzoek . Die zijn zo specifiek voor de Volkskrant dat we die rubriek nog niet hadden."

De ironie wil dat kranten de afgelopen jaren aanzienlijke inkomsten weg hebben zien vloeien naar handelssites zoals 2deHands.nl, Kapaza.nl, Marktplaats.nl en Speurders.nl. De Volkskrant wendt zich nu tot een van zijn grootste omzetkannibalen om voor deze internetproef. Diele: "Onze bereik geeft Volkskrant Banen meer leads en geeft ze de mogelijkheid een nieuwe ervaring op te doen."

De proef duurt iets meer dan 3 maanden. Na het verstrijken van de proefperiode onderzoeken de partijen de resultaten en beslissen over eventuele voortzetting van de samenwerking. Deze fase van de samenwerking wordt met gesloten beurzen gedaan. In november wordt bekeken wie welke vergoeding waarvoor moet betalen. Volgens directeur Diele betreft het geen exclusief samenwerkingsverband. Andere kranten met een kwalitatief goed aanbod zijn volgens hem welkom zich aan te sluiten.

Uitbreiding dienstenaanbod

Marktplaats.nl investeerde de afgelopen maandag tijd en inspanning in de uitbreiding van zijn professionele dienstenaanbod. In maart van dit jaar vond de officiële lancering van Admarkt plaats, een eigen variant op Googles advertentiesysteem AdWords. In april ging Marktplaats van start met een syteem waarbij zoekmachinemarketeers en mediabureaus eenvoudig campagnes kunnen beheren op de advertentiesite.

Voorts breidde de eBay-dochter zijn aanbod in de rubriek Diensten uit, om naast de particuliere markt ook het commerciële bedrijfsleven mogelijkheden te bieden op de site. Daartoe sloot Marktplaats.nl samenwerkingsverbanden met honderden autodealers, makelaars en klussenbedrijven. Diele: "Het aanbod in deze categorie is in de afgelopen drie maanden verdubbeld. Er staan nu 67.000 aanbiedingen voor diensten online. Aan de vraagzijde vond een gelijke toename plaats."

Europese groei handelssites verwacht

Marktplaats' moederbedrijf, het Amerikaanse ecommercebedrijf eBay, ziet de inkomsten uit Classifieds (rubrieksadvertenties) internationaal groeien. De overname van Marktplaats.nl eind 2004 markeerde een kentering in de gedachtengang over rubrieksadvertenties bij het veilingbedrijf. Dat zei eBay-topman John Donahoe in juni 2007 in een vraaggesprek met Emerce.

Donahoe toen: "Ik denk dat rubrieksadvertenties nog heel groot kunnen gaan worden in Europa. Daarmee staan we echt aan het begin van een lange opgaande lijn. Hetzelfde geldt voor websites die zich specialiseren in het vergaren van recensies van producten en diensten. Dat soort sites heeft invloed op het aankoopproces."

Het Utrechtse bedrijf Kapaza, een Marktplaats-concurrent, anticipeert agressief op die veronderstelde Europese groei in rubrieksadvertenties met de lancering van verscheidene buitenlandse dochtersites. Afgelopen maanden lanceerde het bedrijf dochters in Frankrijk, Spanje, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Liechtenstein en Zwitserland. In België behoort het bedrijf al tot de marktleiders, samen met het vanuit Amsterdam beheerde 2dehands.be.

eBay exploiteert zijn Classifieds-activiteiten internationaal onder de vlag van het dochterbedrijf Kijiji, waarvan onlangs ook een Belgisch filiaal werd geopend.

Vanavond om 18:00 Nederlandse tijd rapporteert eBay zijn financiële resultaten over het afgelopen kwartaal.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond