Deel dit artikel
-

Vodafone Nederland bereidt voor op mobiele reclame

Met de heimelijke introductie van een nieuw SIM-only abonnement bereidt Vodafone zich voor op mobiele reclame op de consumentenmarkt. Het bedrijf zou klanten, afhankelijk van hun geografische locatie, sms’jes met reclame kunnen sturen. Sms- en dataverkeer vormen een groeiend financieel fundament onder het telecombedrijf.

Afgelopen maandag introduceerde Vodafone Nederland een abonnement onder de merknaam 'Scherp'. Dit SIM-only abonnement is enkel via het web te bestellen en biedt beltarieven van rond de 4 cent per minuut. Met de online benadering probeert Vodafone de kosten laag te houden. Maar het bedrijf vond ook een manier om de omzet uit deze goedkope abonnees op te schroeven.

Onderdeel van nieuwe strategie

De redactie van Bellen.com pluisde de gebruiksvoorwaarden van het 'Scherp'-abonnement uit en constateerde dat Vodafone het recht krijgt om abonnees reclame te versturen. "En zoals prijsvechters in de luchtvaart reizigers vaak voorzien van 'gesponsorde extra's', zo behoudt Vodafone zich het recht voor haar Scherp-abonnees in de toekomst reclameboodschappen op de mobiele telefoon te sturen."

Een woordvoerster van Vodafone zegt in een reactie aan Emerce: "Vorig jaar is in de hernieuwde strategie besloten dat we ook reclame aan willen bieden aan onze klanten." Het gaat om de zogeheten Mobile Plus-strategie. Vodafone wil nieuwe bronnen van inkomsten aanboren via mobiele reclame maar ook door het vaste en mobiele internet steviger met elkaar te vervlechten.

De woordvoerster: "Wanneer we reclame gaan versturen en op welke manier dat weten we nog niet. Maar we zijn er nu in ieder geval klaar voor. Onze klanten zien het niet als lastige berichten, maar als toegevoegde waarde. Ze kunnen zelf aangeven welke type berichten ze willen ontvangen."

Vodafone is in Nederland de eerste telecomaanbieder die reclame-sms'jes zou versturen naar zijn abonnees. KPN houdt reeds een proef met reclame-sms, maar dat betreft enkel prepaid-klanten.

Omzet uit data steeds groter

Inkomsten uit sms maken 11,5 procent van de totale kwartaalomzet uit voor Vodafone. Dat blijkt uit de kerncijfers die het telecombedrijf vanochtend publiceerde. Vorig kwartaal lag dat niveau nog op 11,1 procent.

De omzet kwam afgelopen kwartaal uit op 12,2 miljard euro, een organische groei van 4 procent.

Uit de cijfers blijkt dat de vraag naar Umts-toestellen en -diensten begint te groeien. In de afgelopen twaalf maanden verdubbelde het aantal Umts-toestellen dat in omloop is tot 18,5 miljoen, op een totaal klantenbestand van 232 miljoen.

Negentig procent van de eigenaren van een Umts-toestel bevindt zich in de particuliere markt. Tien procent is zakelijk.

Gprs en Umts worden, zo blijkt, steeds vaker gebruikt. Inkomsten uit dataverkeer vertonen de sterkste groeicijfers in het kwartaalrapport. De omzet uit mobiel dataverkeer, exclusief sms, steeg in een jaar van 496 miljoen naar 672 miljoen euro. Dat is een toename van 35 procent.

Vodafone Nederland won afgelopen kwartaal netto 10.000 nieuwe klanten. Dat brengt het totaal op 3,89 miljoen. Een kleine 56 procent van hen staat te boek als abonnee, 44,1 procent als prepaidklant. De gemiddelde omzet per maand per klant bedraagt 37,90 euro.

Bron foto: PhotoAtlas (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

Toine

Interessant. Waaruit blijkt dat die reclame gerelateerd is aan de locatie van de ontvanger?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond