Deel dit artikel
-

Nokia met overname dieper in consumentendiensten

Nokia koopt Twango.com, een bedrijf van oud-medewerkers van Microsoft, en nestelt zich daarmee tussen sites als Flickr, Odeo en YouTube. De overname past in Nokia’s herziene strategie, waarbij het Finse bedrijf zich sterker gaat richten op consumentgeoriënteerde digitale diensten.

Vanochtend maakte Nokia de transatlantische overname van Twango.com bekend. Hoeveel de Finnen betalen voor het bedrijf uit Redmon, Washington, is niet bekend gemaakt. Met deze overname krijgt Nokia een webdienst in handen waar gebruikers via een website audio, video en foto's met anderen uit kunnen wisselen via het web. Dat kan zowel in een open als besloten omgeving. Daarnaast kunnen ze hun gratis account bewerken per e-mail en via de desktopcomputer.

Schending auteursrechten

Twango werd in 2004 opgericht door 5 oud-medewerkers van Microsoft. De dienstverlening begon echter bijna 2 jaar later, in oktober 2006. Anders dan bijvoorbeeld YouTube of Flickr koos het bedrijf er niet voor om een hostingplatform voor één mediatype te worden, maar voor zo veel mogelijk. Het Twango-platform ondersteunt 110 verschillende mediatypen. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook Microsoft Office- en PDF-documenten.

Er zit geen maximum limiet aan de hoeveelheid data die een gebruiker op mag slaan. Wel geldt er een maximum aan de maandelijks gebruikte uploadcapaciteit. Die staat op 250 megabyte. Afzonderlijke bestanden mogen per upload niet groter zijn dan 100 megabyte.

Het is niet bekend hoe Nokia om zal gaan met de wijdverbreide schending van auteursrechten die plaatsvindt op het Twango-platform. Een vlugge blik op de rubriek Audio leert, dat het grootste deel van het publiek gedeelde aanbod muziek omvat van bekende artiesten. In de gebruikersvoorwaarden meldt het bedrijf dat het er geen proactief verwijderingsbeleid op na houdt. Pas als minimaal 5 gebruikers klagen over een bestand vindt er een onderzoekje plaats.

Reorganisatie focust op digitale dienstverlening

Met de overname breidt Nokia zijn dienstenaanbod weer een stap verder uit. Afgelopen jaar kocht Nokia reeds het noodlijdende muziekbedrijf LoudEye. LoudEye is eigenaar van digitale muziekgroothandel OD2, die op zijn beurt de technologie levert voor muziekdownloads van bijvoorbeeld Planet Internet. In februari 2007 nam Nokia het Duitse bedrijf Gate5 over, leverancier van plattegrondensite Smart2Go. Deze landkaarten maken standaard deel uit van de Nokia N95, in combinatie met een ingebouwde GPS-ontvanger.

Op de zakelijke markt wil Nokia met Visa een rol gaan spelen bij de afhandeling van mobiele betalingen en bij het bemiddelen in de advertentiemarkt op mobiel internet.

Uitbreiding van het dienstenaanbod staat centraal in het herziene beleid van Nokia. Het bedrijf ziet dat het het gebruik van zijn apparatuur, en de netwerken van zijn klanten, kan intensiveren door de mobiele dataconsumptie te stimuleren. Dat beoogt het althans te doen met muziekdownloads, de landkaartendienst en het Twango-uitwisselingsplatform.

Om de focus op diensten tot in de kern van het bedrijf te nestelen, verandert Nokia per 1 januar 2008 zijn organisatiestructuur. Vanaf begin volgend jaar bestaat het Finse bedrijf uit drie afdelingen: Apparatuur, Diensten & Software en Markten. De overgenomen digitale diensten vallen onder de divisie Diensten & Software.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond