Deel dit artikel
-

RTL4 haalt Tros en Vara online in

RTL4 maakt in de bereiks- en bezoekmetingen van Stir gestaag opmars, terwijl de grootste publieken op internet op dat punt inleveren. De Tros en de Vara leverden afgelopen kwartaal hun leidende posities in aan de commerciele omroep.

De commerciële omroep RTL4 had in de maand juni 2007 een bereik van 10,8 procent onder 8,4 miljoen surfende Nederlanders. RTl4.nl verwerkte in die maand 6,6 miljoen bezoeken. Het bereik van de commerciële omroepsite steeg afgelopen kwartaal met 0,1 procentspunt. Het aantal bezoeken steeg wel significant met 1,1 miljoen, met 20 procent.

Dat blijkt uit de bereik- en bezoekcijfers die Stir, Stichting Internetreclame, gisteren publiceerde. Uit de Stir-cijfers, die gelden als indicatief voor de marktontwikkelingen, blijkt dat 52,3 procent van de websurfers vrouw is. Voorts blijkt uit een sociale onderverdeling dat 84,5 procent van de webbezoeken worden afgelegd door mensen met een gemiddelde of hoge opleiding.

Geenstijl-bereik groter dan NRC Handelsblad

In de maand juni bereikte de Tros met zijn eigen sites 10,3 procent van de internetters, de Vara 10,5 procent. Beiden bereikten iets minder surfers van RTL4. Echter, waar RTL4 een stijging van 20 procent laat zien in het aantal bezoeken, vertonen de Tros en de Vara dalingen. Bij de Vara daalde het aantal bezoeken met 100.000, bij de Tros met 1,6 miljoen tot 3 miljoen.

De populairste bestemmingen van de Publieke Omroep blijven het portaal Omroep.nl, met een juni-bereik van 11,9 procent (0,2 procentpunt daling). Het aantal bezoeken groeide daarentegen wel met 0,5 miljoen tot 6,3 miljoen. Veruit het populairst blijven NOS Teletekst en TVgids.nl, met respectievelijk 13,3 miljoen en 11,4 miljoen bezoeken.

Stir heeft in de hele maand juni 791 miljoen bezoeken gemeten bij de deelnemende sites. Dat zijn nagenoeg alle grote, bekende websites in Nederland. Daarnaast leveren ook advertentienetwerken cijfermateriaal aan, zodat ook commercieel bereik en effect gemeten kan worden. Stir heeft 56 leden, die gezamenlijk met 386 websites meedoen aan de maandelijkse metingen.

Opvallend is ook dat Geenstijl.nl, inclusief diens zustersites Gamert.nl en NieuwNieuws.nl, zich qua bereik kunnen meten met middelgrote publieke omroepen en kranten als NRC Handelsblad en Trouw.

Marktplaats.nl op afstand marktleider

Gisteren verschenen voor het eerst de bereik- en bezoekcijfers van Speurders.nl. De Telegraaf-dochter heeft een bereik van 13,5 procent en verwerkte in juni 4,1 miljoen bezoeken. Concurrent Marktplaats.nl is een factor groter, want heeft een bereik van bijna 36 procent en 33 miljoen maandelijkse bezoeken.

Andere sites die gisteren voor het eerst in de Stir-rapportage verschenen zijn Spelpunt.nl, NUJIJ, Yourscene, Fashion, Smulweb, Nouveau en Tuinieren.

Via een weblog van een Amerikaanse Microsoft-medewerker werd deze week bekend dat Microsoft werkt aan een concurrent van Googles gratis meetdienst Analytics. Die dienst, nu bekend onder projectnaam Gatineau, zou aan het einde van deze zomer op de markt komen (schermafbeeldingen).

Deel dit bericht

7 Reacties

Mercado-Site

Wat verbazing in dit artikel oproept is, dat marktplaats zelf andere cijfers publiceert dan de stir. Bereik onder internetters (a) 53% Unieke bezoekers per maand (b) 6.820.000 Bezoeken per bezoeker, p/mnd (c) 12,6 Totaal bezoeken p/mnd (b x c) 85.932.000 Bezoeken per dag (b x c:30) 2.864.000 ???????

Henk

@Mercado: STIR werkt met een panel, waarvan de uitkomsten worden geextrapoleerd. Kennelijk verschilt de werkelijkheid (85.932.000, volgens je cijfers) met de uitkomst van het onderzoek/model (33 miljoen). Wellicht eigen aan de opzet van het onderzoek, maar het is hier inderdaad wel heel veel.

Doucet

@Mercado & @Henk…en de definitie van bezoeken/bezoekers zijn ook niet eenduidig. Technisch bestaat er namelijk niet zoiets als een bezoek, maar wordt het geabstraheerd uit de interval (en soms samenhang) tussen een aantal opgevraagde pagina's vanaf een IP adres. Bezoekers kan je ook op allerlei manieren definieren, cookies, IP adressen. Dan heb je nog de mate waarin je opschoont voor allerlei spiders. Kortom: bezoekers zijn geen feit maar een interpretatie van een bak page requests. Juist daarom is het zo goed dat STIR er is, die zorgt namelijk voor onderlinge vergelijkhaarheid door het hanteren van een uniforme meetmethode.

Peter W

@Mercado: dat zijn Multiscope-cijfers die je daar noemt. Die zijn erg lastig te vergelijken met STIR-cijfers aangezien niemand inzicht heeft in de samenstelling en wegingsvariabelen van het panel.  @Doucet: dank voor de bijval!!

Mercado-Site

Ik denk dat als cijfers een verschil van 260% laten zien, je ze maar beter helemaal kunt vergeten, op deze manier zijn ze waardeloos.

PeterW

@Mercado-Site: de vraag is alleen welke cijfers je kunt vergeten 😉

Mercado-site

Dat weet ik ook niet en durf ik dus ook niet zomaar te zeggen

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond