Deel dit artikel
-

KPN: ‘5 procent marktaandeel televisiemarkt’

KPN claimt een marktaandeel van 5 procent op de totale televisiemarkt en 14 procent marktaandeel op het gebied van digitale televisie. Later deze week wordt de nieuwe tariefstelling voor televisiediensten van kracht, een poging om marktaandeel van de kabelbedrijven af te snoepen.

Eind juni 2007 had KPN 337.000 klanten voor zijn televisiediensten, zowel via Digitenne als Interactieve TV (voorheen Mine). Uit de kwartaalcijfers die KPN gisteren publiceerde, blijkt dat het klantenbestand afgelopen jaar met 47 procent is gegroeid. In de afgelopen drie maanden schreven 41.000 huishoudens zich in als tv-klanten bij het telecombedrijf. De klantaanwas vond vooral plaats onder Digitenne-kijkers.

NMa: 'geen kabeltoegang'

Overmorgen voert KPN nieuwe tv-prijzen in voor klanten die ook internet en telefonie bij het bedrijf afnemen. Digitale televisie via de ether (Digitenne) gaat 7 euro per maand kosten, Interactieve TV 10 euro. KPN hoopt daarmee de groei van zijn tv-aanbod te versnellen. Een jaar geleden boekte het een kwartaalgroei van 7 procent, gemeten naar aantal klanten, dat percentage groeide van kwartaal op kwartaal van 8 naar 12 naar nu 14 procent kwartaalgroei.

Om de groei van zijn televisiediensten te versnellen, probeerde KPN via toezichthouder NMa toegang tot de kabel af te dwingen. De NMa sprak zich eind juli echter uit in het voordeel van de kabelsector. Kabelbedrijven als UPC en Casema/Essent zijn niet verplicht KPN-televisie via de kabel door te geven. De Opta analyseert momenteel de omroepmarkt. Als dat tot een herijking leidt, dan is het niet uitgesloten dat KPN alsnog toegang tot de kabel krijgt.

Meer dan 1 miljoen 'mobile only's'

Uit de gisteren gepresenteerde kwartaalcijfers blijkt voorts dat 1,2 miljoen Nederlanders helemaal geen vaste telefoonaansluiting meer hebben. Ze bellen enkel nog met de mobiele telefoon en nuttigen internettoegang via het kabelbedrijf. KPN heeft in Nederland 5,9 miljoen mobiele belklanten. Van hen heeft 41 procent een abonnement. Een mobiele klant levert KPN per maand 27 euro omzet op.

KPN zag het aantal breedbandige internetklanten afgelopen jaar met 30 procent stijgen tot 2,3 miljoen. Planet Internet groeit amper meer, 0,9 procent groei ten opzichte van vorig jaar maar 7.000 verloren klanten in 3 maanden.

De snelste stijger is ADSL Direct, het DSL-product dat KPN buiten dochterbedrijven HetNet, Planet en Xs4all om slijt. Direct ADSL groeide afgelopen jaar 51 procent. Bij het huidige groeitempo haalt KPN hiermee Planets dalende klantenaantal van 592.000 nog in. HetNet en Xs4all noteerden beiden dubbelcijferige groei in de afgelopen 12 maanden.

Deel dit bericht

1 Reactie

eva d gang

KPN Mine biedt zo'n uitgekleed aanbod (lees deels flutzenders) dat het niet voorstelbaar is dat veel van die klanten blijven. Heeft bovendien die vele nieuwe klanten gedwongen hun harde schijf te wissen bij het overzetten naar Mine Interaktief. UPC heeft momenteel een fantastische advertentie-campagne en heeft haar imago-problemen deels overwonnen. En biedt ontzettend veel zenders en extra.Benieuwd wie blijft…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond