Deel dit artikel
-

Nederlanders maken video’s FHM.co.uk interactief

Het jonge Rotterdamse bedrijf Adjustables.com zorgt ervoor dat Engelse adverteerders nu ook ín de webvideo’s van mannensite FHM.co.uk reclame kunnen maken, met klikbare logo’s of banners. In het najaar begint Adjustables met, naar eigen zeggen, een van Nederlands grootste adverteerders een interactieve campagna. Directeur Jan van Ottele: “Deze markt moet nog gemaakt worden.”

Na De Telegraaf in Nederland, via dochterbedrijf Mobillion, en VTM in België begint nu ook de Engelse mannensite FHM met interactieve video's. Adverteerders kunnen logo's of banners ín de streaming video's op hun site plaatsen. De onderliggende technologie wordt geleverd door het Nederlandse bedrijf Adjustables, dat vorige week in San Francisco ook en Amerikaans verkoopkantoor opende.

"Onze technologie werkt met Flash, Microsoft Silverlight en Windows Media Player. Het interactief maken van de laatste kostte onze programmeurs in Kiev het meeste werkt." Directeur Jan van Ottele legt uit dat interactiviteitsmogelijkheden standaard al in Flash en Silverlight zitten ingebakken. "Maar voor Media Player moest een aparte plug-in worden ontwikkeld. Daarnaast ontwikkelden we een advertentieserver", verantwoordelijk voor het 'injecteren' van de interactieve elementen.

Online videokijkers krijgen tijdens een filmpje een reclameuiting te zien, "voor brandingdoeleinden of om daadwerkelijk een actie op te ondernemen, erop te klikken. Dat brengt de videokijker naar een andere site." (voorbeeld).

Geen namen, wel klanten

In het najaar beginnen de Rotterdammers een online campagne met een grote Nederlandse adverteerder. Van Ottele wil de naam van die partij nog niet vrijgeven. Daarnaast verwacht hij in het najaar bij een landelijk werkend Amerikaans tv-station een online campagne te beginnen.

Veel vraag naar interactieve video's krijgt Adjustables nog niet. "We draaien weinig tot geen omzet." Volgens van Ottele, die ook directeur is Yarosa en ooit nieuwssite YourNews (nu Momac) begon, is hij met enkele concurrerende pioniers de markt aan het ontwikkelen. Adverteerders moeten erop gewezen worden dat ze video een relevante introductie kan zijn voor reclameuitingen, te vergelijken met interactieve tv-campagnes die in Engeland meer gebruikelijk zijn op de beeldbuis in de huiskamer.

In mei 2007 ontving Adjustables een kapitaalinjectie van 900.000 euro van investeringsmaatschappij Prime Technology Ventures. Daarmee werd het Amerikaanse verkoopkantoor geopend en wordt de advertentietechnologie doorontwikkeld. Dat betreft het uitbreiden van de functies, maar ook het aanpassen aan online videoplatformen als die van Brightcove. Dat is een Amerikaanse zakelijke variant op YouTube. Volgend jaar wil de ondernemer zich ook gaan richten op het mobiele platform en digitale televisie.

Praten met affiliatenetwerken

Momenteel voert hij gesprekken met verscheidene affiliatenetwerken, "de groten van die wereld." Met een van hen wil Van Ottele een distributieovereenkomst sluiten. De banners uit de affiliatenetwerken, zoals TradeDoubler en Zanox, kunnen direct doorgeplaatst worden ín webvideo's.

Adjustables rekent geen opstart- of onderhoudskosten aan bedrijven die zijn technologie willen gebruiken. "We werken op CPM basis", een bedrag per 1.000 vertoningen. "Voor sites met relatief weinig verkeer is dat 4 euro CPM, grotere rekenen we 1,50 euro CPM. In sommige gevallen brengen we zelf een adverteerder aan. Dan wordt afgerekend naar prestatie, bijvoorbeeld het aantal keer dat iemand een offerte of proefrit aanvraagt."

Google houdt momenteel op kleine schaal proeven met adverteren in video's op YouTube. Tijdens het afspelen van een filmpje verschijnt een klikbare laag bovenop de video die, als de kijker op de commerciële uiting klikt, een nieuw filmpje kan laten zien. Zie hier een voorbeeld daarvan:

 

Bron foto: Styleserver (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Richard van den Boogaard

Ziet er erg leuk uit, dat adjustables. Wat ik goed vind is dat de demo laat zien hoe belangrijk het is dat de bron wordt gepauzeerd – zodat je makkelijk kunt oppikken waar je gebleven was. Dat zouden de iTV aanbieders UPC/Tele2 etc. ook moeten doen – wanneer je op rood klikt zou de ingebouwde PVR in de set-top box automatisch de timeshift functie moeten activeren, zodat je weer kan verdergaan met waar je mee bezig was (een programma op TV kijken).

Richard van den Boogaard

Wat me wel in de demo van Adjustables opvalt is dat er geen duidelijke call-to-action (CTA) in de film zit. Waarom zou je als gebruiker klikken? Zie ook het stuk wat ik gisteren op Frankwatching schreef: http://www.frankwatching.com/archive/2007/08/12/vea-itv-inspiratiereis-deel-1/ (iLoop principles van iBurbia)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond