Deel dit artikel
-

Google beproeft ‘persoonlijker’ tekstadvertenties

Google gaat persoonlijke gegevens van surfende consumenten gebruiken om hen ‘beter passende’ advertenties te vertonen. Wie niet mee wil doen aan de proef moet dat expliciet aangeven.

Het is niet duidelijk op welke sites en in welke landen zijn experiment met geraffineerder adverteren houdt. Noch is bekend hoe lang de proef duurt. Afgelopen weekend kondigde het technologiebedrijf dat het de effectiviteit van het AdSense-netwerk wil vergroten met een nieuwe advertentietechniek.

Context en persoon gecombineerd

Met deze techniek is Google in staat om verschillende lezers van dezelfde pagina verschillende tekstadvertenties te vertonen. AdSense vertoont binnen de proef niet puur commerciële uitingen die bij de context van de betreffende pagina passen. Er wordt nu ook rekening gehouden met het in het verleden vertoonde surf- en klikgedrag van internetgebruikers.

Google gaat extra informatie aan cookies toevoegen en breekt het ene enkele cookie op in meerdere kruimels. “De data die normaalgesproken bij één uniek cookie ID horen, worden opgebroken in meerdere, verschillende cookies. Zo krijgen we beter zicht op iemands advertentiegeschiedenis op meerdere sites.”

Er zal extra informatie aan de cookies worden toegevoegd. Adverteerders krijgen hierdoor beter zicht op het type internetklanten dat hun commerciële uitingen ziet en aanklikt.

Op de pagina met veel voorkomende vragen wordt uitgelegd welke nieuwe informatie via de cookies wordt verzameld.

“Het veld ‘tijd’ vertelt wanneer een een advertentie werd vertoond. De ‘advertentie ID’ en het ‘plaatsings ID’ melden om welke campagne het gaat en welke specifieke advertentie werd vertoond. De ‘user ID’ is het cookie dat de specifieke web browser identificeert. De ‘client IP’ meldt het IP-adres.” Tevens ziet Google het adres van de pagina waar de advertentie werd getoond en er wordt bijgehouden of iemand klikte op een advertentie of een ander vorm van interactie ermee aanging.

Cookies zijn maximaal 24 maanden geldig.

Zorgen over privacy groeien

De Europese toezichthouders op de privacy, waar het College Bescherming Persoonsgegevens onder valt, startte vorige maand een onderzoek naar de bescherming van persoonsgegevens door zoekmachines in het algemeen. Deze zogeheten ‘Artikel 29-werkgroep’ spreekt Google in het bijzónder aan op zijn dataverzamelings- en opslagpraktijken.

De AdSense-proef valt buiten het onderzoek van de Europese privacytoezichthouders.

Hoeveel mensen aan deze proef deelnemen, zonder dat ze het merken, is niet bekend. Google zegt mysterieus: “Het betreft bijna geen sites in het AdSense-netwerk, maar wel sommige.”

Internetsurfers die niet gediend zijn van Googles reclameproeven kunnen zich afmelden als proefkonijn op een speciale pagina. Google hanteert het zogeheten opt out-principe: iedereen doet mee, mits anders aangegeven.

In Nederland geldt exact het tegenovergestelde principe bij e-mailmarketing.
Consumenten mogen bij dit opt in-principe enkel benaderd worden met commerciële boodschappen als ze daar expliciet opdracht toe hebben gegeven. Anders is er sprake van spam. Dat is bij wet strafbaar. Rechters kunnen een maximumboete van 450.000 euro opleggen voor spampraktijken.

In Amerika loopt momenteel een overheidsonderzoek naar Googles geplande overname van advertentiebedrijf DoubleClick. Google zou volgens verscheidene belangengroepen te veel zicht op het surf- en klikgedrag van burgers krijgen. Ook de Europese Consumentenbond BEUC toont zich bezorgd.

Bron foto: rooneg (CC)

Deel dit bericht

10 Reacties

Elisabeth Jane Bertrand

In principe heb ik niets tegen het feit dat mijn Google deze proef gaat draaien. Desondanks ben ik wel van mening dat Google mij de keuze moet geven wanneer mijn gegevens (gratis) gebruikt mogen worden voor reclame doeleinden. Waar is dus de aan/uit knop?

Michael Mol

De aan en uit knop, is de Netwerkkabel die achter in de computer zit.. Google is watching you, zolang ze er aan kunnen verdienen. Zolang ze deze gegevens alleen gebruiken om diensten mee te kunnen verbeteren vind ik dit geen probleem.

Adwordsspecialist

Toestemming geven is niet echt een optie denk ik. Op dit moment gebruikt Google en vele anderen ook je IP adres om advertenties op sites waar je komt te vertonen. In principe is dit al een vorm van persoonlijke targetting. Heel zwart-wit gezegd: als je een regionale krant koopt staan daar ook landelijke advertenties en regionale advertenties in. Dit kun je zelf ook niet bevloeden. Als je echt niet wilt dat er gebruik gemaakt wordt van je gegevens zit de aan/uit knop in je browser en schakel je de cookies uit. Ik geef toe: een beetje eng wordt het wel.

Buck Rogers

'een beetje eng is het wel' is wat mij betreft een understatement. Op zich is er natuurlijk niets eng aan dat Google goed getarget advertenties aflevert. Wat ENG is, is dat ze OOK je email scannen op inhoud en OOK zien welke filmpjes je bekeek op Youtube. Wat ENG is, is dat ze in China al bewezen hebben in de maat te lopen van autoriteiten die er den nare gewoonte op na houden om volkeren te onderdrukken en het niet zo nauw te nemen met mensenrechten, laat staan privacy gegevens. Wat ENG is, is dat de huidige regering in de VS het zelf ook niet zo nauw neemt met burgerrechten (of de eigen grondwet). Wat echt ENG is, is dat Google de ultieme tool is om op persoonlijk niveau alle online kijk- en luistergedrag van individuen te volgen. En dat er partijen zijn die hierin geteresseerd zijn. En dat Google misschien wel met ze mee werkt. Dat is eng…

Elisabeth Jane Bertrand

De landelijke, regionale krant heeft natuurlijk geen mogelijkheid om te weten elke artikels ik wel of niet lees. Het is trouwens een fundamenteel recht om deze gegevens verborgen te houden voor derden, in welke media vorm dan ook. Het is niet het feit dat Google mij Adword advertenties toeschuift tijden mijn gebruik van de SE, het probleem ligt in het feit dat ze mijn gegevens bewaren en analyseren zonder daar toestemming voor te hebben. Indien ze gegevens gebruiken zouden zij volgens mij net zoals ieder ander media kanaal moeten betalen voor het gebruik hiervan. Voor deze reden zie ik meer in 'open portability' van mijn gegevens en een transparante methode om dit gebruik duidelijk te maken. Ik ben daarom een voorstander van concepten zoals mymindshare.com en plaxo's Pulse community die mij de keuze geeft in te loggen met mijn Open ID.

maarten

Google is al lang bezig met deze test, zie een voorbeeld hiervan op: http://www.viaa.nl/2007/08/google-goes-personal.html

Gino Goossens

Zolang men er geen persoonsgegevens aanhangt is het bij mijn weten toegestaan. Klipping van TPG werkte ook met IP en PC van de gebruikers (aan mee gewerkt). Op die wijze wilde men ook advertising en DM optimaliseren. Met de wet op privacy kun je er op wachten dat er wel strikte regels zullen komen. Ik zie er zelf niet direct toekomst in aangezien ik geen content wil zien die voor mij bepaald wordt. Ik zou wel geholpen willen worden middels advertenties, of suggesties. Advertising.com doet dit al langer a.d.v. IP binnen hun "affiliate" netwerk en ook in NL.  Deze ontwikkelingen geven sommige personen koude rillingen. Het punt is, privacy is een illusie. Je denkt misschien dat je privacy hebt, maar de opgestelde camera`s in Nederland langs de snelwegen, in de wijken, in de centra, bij pinautomaten en de banken/creditcard maatschappijen denken daar toch heel anders over. Als je dan toch op video staat, dan kunnen we er net zogoed gebruik van maken. Als we daarvoor kiezen… Deze twee onderwerpen gaan ook dieper in op segmentatie en personalisatie van advertising en is een van mijn favoriete onderwerpen:  http://www.dutchcowboys.nl/marketing/10145 http://www.dutchcowboys.nl/marketing/10328

Elisabeth Jane Bertrand

@GinoIk zou je trouwens willen wijzen op twee net gepubliceerde artikels op mijn weblog, misschien brengt dit inspiratie voor de toekomst van online advertising, reactie altijd welkom: http://twestc.com/Blog/2007/08/09/open-portability-of-personal-data-to-challenge-online-marketers/ http://twestc.com/Blog/2007/08/10/own-your-mindshare-getting-paid-to-watch-advertising/

Nando Eskes

Advertising.com http://www.advertising.com/ werkt al langer met een zogenaamde 'web beacon', een pixel van 1 bij 1: "Audience Extend works by tracking the behavior of eDiets.com's users through an anonymous pixel placed on their website. "  http://www.advertising.com/publishers/case_study_1.php  

Ron

Anonimiseer desgewenst je Google cookies via het handig javascriptje [GoogleAnon] van http://www.imilly.com/google-cookie.htm . Herhalen voor alle *.Google diensten die je gebruikt (web, news, groups, images, maps, etc). Na gebruik krijg je automatisch de gelegenheid om je Google Preferences te (her)overwegen.O handig voor op willekeurige websites zijn de 'other cookie tools' [ShowCookie] en [ZapCookie] (even scrollen op voornoemde site).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond