Deel dit artikel
-

Populariteit MSN Messenger onder jongeren tanende

Nederlandse jongeren verliezen aandacht voor MSN Messenger. Uit periodiek onderzoek van NewRulez blijkt dat dagelijks 10 procent minder MSN’t dan vorig jaar. De internetverbinding staat gemiddeld drie kwartier langer open; meer dan 3 uur per dag open.

Niet MTV of TMF maar familiezenders als RTL4 en Net5 zijn de eerste keuze van jongeren als ze televisie kijken. En de televisie staat iedere dag gemiddeld 3:18 uur per dag aan. Dat blijkt uit onderzoek van NewRulez, het jongerenplatform van Ilse Media.

Tv langer niet bekeken

Maar een televisie die aan staat, wordt niet per definitie bekeken. Ook dat blijkt uit de peiling onder 1.745 jongeren tussen de 15 en 24 jaar. Jongeren kijken maar 1:54 uur per dag actief naar de televisie. Dat is 12 minuten meer dan vorig jaar, maar de tijd dat de tv niet-bekeken aanstaat groeiende ook met meer dan een half uur.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat MSN Messenger meetbaar aan populariteit had verloren, toen NewRulez het onderzoek in april 2007 uit liet voeren. Vorig jaar logde 81 procent van de jongeren dagelijks in op chatprogramma MSN Messenger, dit jaar lag dat percentage op 72 procent. MSN'en blijft vooralsnog de nummer één activiteit, gevolgd door surfen, gericht browsen en e-mailen.

Internet meer aandacht

Televisie is al enige tijd niet meer het dominante medium onder jongeren. Zij besteden gemiddeld dagelijks 192 minuten achter internet. Van de 3:18 uur dat de televisie dagelijks aan staat, krijgt dit kastje 114 minuten actieve kijktijd. De radio staat dagelijks 102 minuten aan, met Radio538 als veruit de populairste. 3FM en Q-Music staan daarna onder de populairste sneltoetsen van de radio.

Het onderzoek, in handen van Emerce, meldt over internetvideo: "Het dagelijks bekijken van filmpjes stijgt met 9 procentspunten, van 23 procent naar 32 procent. Jongeren kijken dagelijks bijna anderhalf keer zo veel naar online filmpjes als in september 2006 het geval was. Ook het dagelijks bekijken van nieuwssites stijgt, en wel met 5 procentspunten, van 33 procent naar 38 procent."

NewRulez voert het onderzoek regelmatig uit op zijn eigen jongerensites, waarom Cu2, Kaboem en Inside Gamer, om media- en reclamebureas inzicht te geven op hoe jongeren online en offline consumeren.

Deel dit bericht

1 Reactie

Arnoud

De website van Newrulez is sinds begin 2006 niet meer bijgewerkt…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond