Deel dit artikel
-

Studententelevisie I-See.tv rolt landelijk uit

De Groningse webtelevisiezender I-See.tv gaat vanaf komend najaar zijn diensten uitrollen naar 12 studentensteden in Nederland. Met eigen producties, in samenwerking met studentenverenigingen, probeert I-See.tv de kwaliteit onderscheidend hoog te houden.

"De beperking is eigenlijk het aantal camera's dat we hebben. Als we opschalen naar landelijk niveau denk ik dat het uiteindelijk mogelijk is tussen de 80 à 100 filmpjes per maand online te zetten. In Groningen zijn dat er nu rond de 60." Directeur van I-See.tv Folkert Visser hoopt binnenkort af te studeren aan de RuG om daarna het lokale studenteninitiatief landelijk uit te rollen.

Vijftig lokale ambassadeurs

Vorige week vond in Groningen de introductieweek voor de nieuwe studenten plaats. "Nu de studenten de stad weer inkomen, merk je dat het verkeer naar de site weer aantrekt." Dagelijks verwerkt de lokale site tussen de 1.000 en 1.500 unieke bezoekers. "Iedere bezoeker bekijkt gemiddeld tussen de 2 en 3 filmpjes."

Met eigen actueel nieuws voor de doelgroep en filmpjes over en uit studentenverenigingen probeert I-See.tv een specifieke doelgroep aan zich te binden. Het bedrijf heeft eigen camera's en productiefaciliteiten en heeft circa 50 ambassadeurs bij studentengroepen. Die moeten ervoor zorgen dat er doorlopend nieuw videomateriaal op de site wordt geplaatst. Met een lokale benadering denkt I-See.tv zich náást sites als YouTube en DailyMotion te positioneren.

Praten met investeerders

Komend najaar gaat in Enschede het eerste niet-Groningse productieteam aan de slag. studenten aan de plaatselijke hogere opleidingsinstellingen gaan beelden schieten die het Enschedese studentenleven in beeld moeten brengen. Visser: "De centrale productie blijft in Groningen."

Visser spreekt momenteel met commerciële en financiële organisaties om de landelijke uitrol te versnellen. Met welke partijen er wordt gesproken over een investering maakt hij niet bekend. Tot de commerciële partijen met wie gesproken wordt, behoren bedrijven in de infrastructurele hoek.

IPTV logisch vervolg

"De gang naar IPTV ligt natuurlijk voor de hand." Visser: "Veel kabelbedrijven werken nog met oude infrastructuur. Wij hebben nieuwe technologie en zijn standaard uitgerust voor de overgang naar IP-omgevingen. I-See.tv is naadloos aan te sluiten op interactieve digitale televisie. Ik denk dat door dit soort ontwikkelingen de rol van de uitgever zal veranderen. Er komen meer uitgevers en die hebben behoefte aan origineel materiaal. Wij produceren dat."

I-See.tv richt zich op studenten aan het HBO en universiteiten. Mogelijk diversifieert het bedrijf met activiteiten voor MBO-studenten.

Met advertenties rondom de video's wil het bedrijf zich financieel bedruipen. Daarnaast kunnen externe organisaties de productiediensten van het bedrijf inhuren. I-See.tv werkt onder meer voor De Zaak, De Hanzehogeschool, de RuG en de gemeente uit Groningen.

Deel dit bericht

9 Reacties

Sander

Ik zie weinig voordeel/speciaals t.o.v. bij YouTube. Zo'n site/dienst is tegenwoordig binnen een paar dagen te (laten) maken. Lijkt me dan ook niet dat iemand daar geld in wil investeren (denk ook niet dat dat nodig is uberhaupt)

Rogier van Laar

@ Sander: Er wordt ook in het artikel vermeld dat het complementair is aan YouTube, niet dat het de grote YouTube vervanger moet worden. Juist omdat de techniek geen barrie meer vormt – zoals je zelf zegt – is het mogelijk om webkanalen in te richten voor een "niche" (voor zover studenten niche zijn) en dat is juist erg charmant aan het idee van I-see.tv (iets bedenken voor gebruikers i.p.v. vanuit de techniek).

John

Ik vond de kwaliteit van de eerste twee filmpjes die ik keek ook niet om over naar huis te schrijven… 

Evert Jan Koning

Prima basis, vooral om wat kritische massa te bereiken. Stap 2,3, en 4 zouden rond social media, sponsormodellen en studentsourcing kunnen liggen. De videokwaliteit is een detail, zie ook http://www.vue-royale.nl/index.php/site/comments/hoge_kwaliteit_video_op_internet/

Spiek

Misschien eerst eens investeren in: Hoe maak ik goede TV, Hoe presenteer ik normaal en in techniek: Hoe encodeer ik?

Peter

In Maastricht zijn studenten begonnen met http://www.stuvi.nl, ook tv voor studenten. Allereerst is het een leerschool voor de vrijwilligers (een redactie van 10 mensen), daardoor is de kwaliteit wisselend. Maar het is een goed initiatief waardoor studenten ook zien waar mede studenten dagelijks mee bezig zijn. Ik denk dat in Maastricht niet nog plaats is voor een tweede studenten tv..

student uit Maastricht

Hoewel ik de kwaliteit van i-see qua tv niet erg hoog vind, hebben ze het bedrijfstechnisch goed voor elkaar. Hoewel ik 1000 tot 1500 kijkers per dag uiterst betwijfel als je de views onder de video's bekijkt. Niet alleen in Maastricht is er studententv. Ik wijs ook op campus.tv in A'dam die vooral sensationeel (studenten)infotainment brengt. Qua views zijn zij superieur. Maar ja, A'dam biedt meer mogelijkheden tot sensatie dan Maastricht of Groningen.

maxim

In AMsterdam is er ook al campus.tv, een initiatief van o.a. Beau van Erven Doorns. I-see heeft het op zich goed voor mekaar. De site laat echter zien dat 1000 tot 1500 unieke bezoekers per dag een fabeltje is.

Jorn

En nu stoppen ze ermee… Kreeg vanochtend dit korte mailtje:  "I-see.tv gaat definitief uit de lucht, klik hier voor onze laatste boodschap." Op http://www.i-see.tv is die laatste boodschap te zien (niet dat je er veel wijzer van wordt). 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond