Deel dit artikel
-

YouTube introduceert nieuw advertentieformaat

Googles videodienst YouTube neemt een nieuw advertentieformaat in bedrijf. Adverteerders kunnen op niet-indringende wijze een ‘Flash overlay’ aan video’s toevoegen die, na te zijn geklikt, een tweede videovenster opent met daarin de commercial.

Drie kwart van de YouTube-kijkers heeft er geen bezwaar tegen als ze op onopvallende wijze advertenties in de gratis video's te zien krijgen. Dat blijkt uit steekproef die Google hield onder zijn gebruikers. De resultaten zijn deels een vorm van preken voor eigen parochie, maar zijn voldoende argument om een nieuwe advertentieformaat in bedrijf te nemen.

Gisteren presenteerde YouTube aan enkele Europese journalisten het nieuwe advertentieformaat. De commercials zitten ín video's verwerkt, maar beginnen pas te spelen als de gebruiker daar expliciet opdracht toe geeft.

Na 15 seconden 10 seconden klikreclame

Vijftien seconden na het begin van de video's verschijnt er een zogeheten geanimeerde overlay, een laagje óver de video. Die overlay is voor 80 procent transparant en neemt gedurende 10 seconden 20 procent van de onderste beeldruimte in beslag. Na die tijd verdwijnt de reclame-aankondiging weer.

Kijkers die de introductie van de reclameboodschap klikken, krijgen een tweede videovenster te zien. De oorspronkelijke video stopt gedurende de vertoning van de videoreclame.

In de videoreclame kan een hyperlink verwerkt zitten, die de belangstellende kijker naar een specifieke productpagina van de adverteerder brengt. Google zegt dat er met deze nieuwe vorm van adverteren significant hogere doorklikratio's worden gerealiseerd.

Uitrollen buiten Amerika

De dienst is in eerste instantie enkel in de Verenigde Staten te gebruiken. YouTubes Shashi Seth zegt echter het advertentienieuwtje de komende maanden mondiaal uit te rollen. Adverteerders kunnen specifiek adverteren op geografische locatie, demografie, dagdeel en YouTube-genre.

Google heeft afgelopen maanden onder de radar proeven proberen te houden met het nieuwe advertentieformaat. Daarbij werkte het met 20 adverteerders samen, onder wie BMW, New Line Cinema en Warner Music. Seth: "Tijdens een videoclip kon je, via de overlay, doorklikken naar een lijst met andere albums van de platenmaatschappij."

Anderhalve maand geleden echter bemerkte een alerte YouTube-gebruiker de nieuwigheid en filmde de video toentertijd reeds, en plaatste deze op YouTube:

 

 

Deze vorm van video-adverteren is niet uniek. In ietwat andere vorm biedt het Rotterdamse bedrijf Adjustables ook klikbare commerciële overlays in online streaming video's, zowel in Flash als in Windows Media.

Deel dit bericht

4 Reacties

Bjorn Berben

Als adverteerder biedt dit enorme perspectieven. Zolang de ontvanger duidelijk de link kan zien tussen de video content en de ad. Zodra de ontvanger geen bezwaar heeft over deze toegevoegde content en zijn permissie kan geven om deze te laten verschijnen, voldoet deze manier van adverteren aan de eisen van de ontvanger en daarmee aan het effect. Het groeiende medium YouTube, YouTube op tv en de verspreiding binnen verschillende social networks geeft ruimte om de complexer wordende doelgroep te bereiken. De vraag die nu nog rest is hoelang het duurt voordat de ads naar willekeur verschijnen op user generated video. Hiermee zal de controle voor de adverteerder verdwijnen en daarmee ook de geloofwaardigheid en kracht van de advertenties.

Rogier van Laar

Au, au, au! Een verhaal vol percentages: gebruikers, beeldruimte en klikratio's. Hiernaast lees ik termen als "significant" en "belangstellende kijker". Dtaalkundige instrumenten als een verhaal de vergezochte kant uitgaat. YouTube was een absoluut (niet relatief) gemeten kostbare aankoop voor Google. Het aloude principe van Adsense voor de "kleine man" is ijzersterk: hoe meer bezoek jouw content trekt, hoe meer je deelt in de advertentie-inkomsten. Hiermee wordt dat principe losgelaten, je upload je eigen (al dan niet geripte) video zonder "beloond" te worden voor het bezoekersaantal wat je trekt, louter de adverteerder profiteert hiervan. Ik ben benieuwd hoe de YouTube community hierop reageert. Momenteel kun je als uploader moeilijk om YouTube heen (het veruit grootste publiek), maar zonder incrementele beloning voor jouw inbreng kan een deel van de "creatives" YouTube de rug toekeren. Koppel dit aan een terugloop in kijkerspubliek vanwege overlay ads en dan zou dit initiatief YouTube wel eens meer kunnen kosten dan brengen. Waarom geen "Vidsense" naast Adsense? Een keuze van relevante ads waarop je als uploader (enige) invloed kunt uitoefenen….

Anthon-Pieter Wink

Wel een slim format. Volgens de NYT split YouTube de opbrengsten met de publishers. Als dat echt 50-50 is dan geeft Google de publishers genoeg geld om voortaan zelf de reclames uit te zoeken, een werk dat persoonlijk moet gebeuren en Google veel tijd / geld zou kosten. Als publishers zelf reclames selecteren worden reclames vanzelf meer entertaining en minder irritant. Lees er (iets) meer over op http://www.77lab.com/youtube_ad_082207.html

Pieter van der Veer

Ik zou toch niet willen dat mijn video verstoord wordt door een advertentie, tenzij die advertentie ook van mij is of als ik een deel van de opbrengst krijg, zoals Rogier van Laar al aanhaalde. Als gebruiker zou ik hier inderdaad weinig moeite mee hebben, zeker als dat in de context van de video is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond