Deel dit artikel
-

Apple eist 10 procent telecomomzet Europese iPhone

Mobiele aanbieders die de iPhone in Europa op de markt brengen, betalen 10 procent van de bel- en dataomzet aan Apple. Dit is een nieuwe benadering voor telecomaanbieders, maar een waar O2, Orange en T-Mobile mee akkoord gaan.

Apple heeft afgelopen dagen, volgens de Duitse Financial Times, de eerste drie Europese wederverkopers gecontracteerd voor de iPhone. De contracten zouden volgende week, tijdens de elektronicabeurs IFA in Berlijn, bekend worden gemaakt.

iPhone met Umts?

Het is niet duidelijk in welke landen de aanbieders de Apple-telefoon op de markt zullen brengen. Vermoedelijk volgt Apple dezelfde lanceringsroute als met muziekwinkel iTunes: eerst Duitsland, Engeland en Frankrijk en in het daarop volgende jaar de rest van Europa.

De iPhone, die internationaal enthousiast is onthaald vanwege de intuïtieve interface, werkt in Amerika enkel op het Edge-datanetwerk. Orange is de enige van de drie genoemde partners die in Frankrijk deze langzame variant van Umts in bedrijf heeft. T-Mobile en O2 exploiteren Umts-netwerken.

Het is niet bekend of Apple vóór 2008 met een Umts-versie van de iPhone komt voor de Europese markt.

Tien procent van de omzet

Een noviteit aan Apples Europese telecomcontracten is de wijze waarop Apple betaalt krijgt. De telecomaanbieders betalen, zo meldt de Financial Times, 10 procent van alle bel- en dataomzet die via de iPhone wordt gegenereerd aan Apple.

Het computerbedrijf hanteert een vergelijkbaar systeem met de muziekindustrie, bij de betalingen voor muziekverkoop. Apple betaalt platenmaatschappijen een vast percentage per verkocht liedje.

In de Verenigde Staten is AT&T gedurende 5 jaar de exclusieve wederverkoper van de iPhone. De duur en geografische reikwijdte van de Europese contracten is niet bekend.

Dikke pakken rekeningen

Sommige Amerikaanse iPhone-gebruikers melden problemen met het scherm. Naarmate het aanraakscherm vaker gebruikt wordt, zou er slijtage optreden. Dat zou de gevoeligheid van het scherm negatief beïnvloeden.

Bovendien verschijnen er regelmatig klachten over de telefoonrekeningen die AT&T stuurt. Hoewel het data-abonnement flatfee is, worden wel alle internetsessies op de telefoonrekening getoond. Dat leidt niet zelden tot facturen met tientallen A4'tjes aan bijlagen met data-specificaties.

Erik Beenen, directeur consumentenmarketing bij T-Mobile zei onlangs graag Apples iPhone-partner te willen zijn. Er is aanzienlijke vraag naar in de markt, wat T-Mobile meer klanten op kan leveren.

Bron foto: Shht! (CC) 

Deel dit bericht

2 Reacties

Ernst

Revenue share op voice. Wie in Nederland gaat dit accepteren?

Rembert

iPhone problemen schijnen schromelijk overdreven te zijn en de problemen die zijn opgetreden zijn de typische Apple-first-gen problemen. Deze problemen zullen we in Europa naar verwachting niet krijgen. Ook het AT&T factuur verhaal is al voorbij sinds de meest recente firmware update van Apple. Het vermelden van deze problemen doet daarnaast wat misplaatst aan bij een artikel over onderhandelingen door Apple met telecom bedrijven. Meer on-topic: deze omzet-eis is moeilijk te rijmen met de succesvolle hacks waardoor een iPhone zelfs als prepay toestel ingezet kan worden. Apple krijgt daardoor geen cent. Diefstal? Apple heeft zelf bij bv. de Apple-TV aangegeven: "als je hem wil hacken, ga je gang, het is jouw apparaat". Een soortgelijke houding mag verwacht worden bij de iPhone maar rijmt niet met deze omzeteisen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond