Deel dit artikel
-

Nederlands experiment met interactief sms-spel

Het Eindhovense bedrijfje Physical Presence Games houdt komende maand een experiment met een interactief spel via sms en het web. Spelers moeten speciale codes op het juiste moment door anderen laten versturen.

De try-out van het spel Xjou.nl start maandag en duurt zes weken. De sms-game is ontwikkeld door Lucas Kruijswijk, in het dagelijks leven werkzaam bij ASML. Hij testte de afgelopen tijd meerdere andere spelconcepten waarbij gebruik gemaakt moet worden van sms en fysieke locaties. De uitkomst was het spel Xjou, dat locatie, tijd, sms en een site probeert samen te brengen.

“Dit is niet een simpel vraag-en-antwoord-geintje, maar een echt spel", aldus Kruijswijk. Hij hoopt ermee aan te tonen dat mensen mee willen doen aan iets complexere spellen met behulp van sms. Dat is nog maar sterk de vraag. "Ik wil mensen op de een of andere manier met een internetspel ook iets in het echt laten doen. Dat is moeilijk te verwezenlijken, maar het proberen waard.”

Bij Xjou krijgen de spelers een poppetje dat zich met een eigen baan in een universum begeeft met een bepaalde snelheid. Door andere spelers toe te voegen, met hun loginnaam of telefoonnummer, kunnen ze zien of beide poppetjes elkaar op welk tijdstip zouden kruisen. Om bij die 'match' punten te kunnen scoren, moet de ander op dat tijdstip een sms met de unieke code van de medespeler sturen.

Hoe dichter de twee spelers op dat moment fysiek bij elkaar staan hoe meer punten er worden verdiend. "Ik vroeg me af: hoe kan je nou vanuit internet op een meer dwingende manier ervoor zorgen dat mensen elkaar gaan opzoeken en niet alleen virtueel achter de computer blijven zitten?", verklaart Kruijswijk.

Catch

Spelers kunnen elkaar ook punten afpakken als ze de code die ze van een ander hebben gekregen gebruiken. “Als iemand anders jouw matchcode heeft, dan kan hij al je punten afpakken. Dat is de 'catch' die het spel spannend kan maken”, aldus Kruijswijk. De sms'jes om te registreren en punten te scoren kosten 25 eurocent per stuk. "Daar verdien ik zelf tijdens deze try-out geen geld aan."

Spelers kunnen hun winkans vergroten door hun loginnaam op sites te zetten in de hoop dat anderen een 'match' met hen willen maken. “Op basis van de login kan niet het telefoonnummer
achterhaald worden. Het is dus veilig om die te verspreiden.” Volgens Kruijswijk valt het spel buiten de Wet op de Kansspelen, omdat spelers voldoende invloed op de kans kunnen uitoefenen.

Nergens ter wereld vond Kruijswijk naar eigen zeggen een vergelijkbaar concept. "Het is niet afgekeken van een ontwikkeling in Amerika, maar geheel zelf ontwikkeld." Voor het eerste experiment komende maand heeft Kruijswijk zelf geïnvesteerd, onder andere voor het ontwerp en de te winnen prijzen. "We zoeken nog sites om dit spel aan te koppelen.”

Verkopen

Het spel is gericht op een jonge doelgroep, voornamelijk studenten. Kruijswijk hoopt de game bij succes te verkopen aan bedrijven voor marketingacties of aan grote sites. "Een spel als deze waarbij je je vriendennetwerk moet inzetten, kan geschikt zijn voor grote sites als De Telegraaf of Hyves", hoopt hij.

Een probleem bij veel interactieve spellen is volgens hem dat na verloop van tijd nieuwkomers weinig kans meer maken om te winnen. "Er zijn weinig spellen die je per sms speelt die niet heel erg simpel zijn. Als je daadwerkelijk iets intelligents doet, zijn er maar een paar spelers die kunnen winnen. En anders wordt het al snel een heel erg dom spel waarbij geluk een grote rol speelt. Het aardige van dit spelletje is dat iedereen het kan doen en dat het tot het eind spannend kan blijven.”

Maar is dit spel niet te moeilijk voor veel mensen om aan bekenden uit te leggen? “Natuurlijk moeten mensen het wel eerst begrijpen en dat is de grootste drempel.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Sacha

Bestaat al een tijdje in Belgische grootsteden zoals Gent en Antwerpen.

Benjamin

Hoe heet dat spel dan? Dit spel is tussen vrienden en niet gekoppeld aan een stad.

Marc

Leuk initiatief! De gedachte erachter doet me een beetje terugdenken aan het spel SMS Around the World (www.aroundtheworld.nl) dat in 2000-2001 gespeeld werd. Ik hoop dat ze de beoogde doelgroep weten te bereiken.

stefan

Dat heet dus xjou. en staat op http://www.xjou.nl.wiewatwaar bestaat er een belgisch spel ?!?stefan

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond