Deel dit artikel
-

Talpa slankt digitale tak af

De digitale tak van Talpa gaat flink afslanken. Het bedrijf zet geen nieuwe digitale activiteiten op en zal ook niet als investeerder optreden. Eerder deze zomer trad Talpa nog naar buiten met ambitieuze digitale plannen.

"Het digitale onderdeel van Talpa staat eigenlijk nog aan het begin," zei Marc Giesbers, managing director van Talpa Digital in juli tegen Emerce. "Straks moet het onderdeel een significante bijdrage gaan leveren aan de totale omzet van de Talpa Media Groep." Talpa zou een soort ‘investeerder plus' moeten worden voor crossmedia initiatieven, zei Giesbers toen. Als investeerder wilde het bedrijf jaarlijks in zo'n vijf projecten investeren. Het zou gaan om ‘flinke investeringen'.

Deze week besloot het management van Talpa Media om toch géén crossmedia investeerder te worden, zegt woordvoerder Mark van Hal van het bedrijf. Talpa Media is het bedrijf waarin John de Mol al zijn media-activiteiten heeft ondergebracht. Hoewel tv-zender Tien aan RTL Nederland is verkocht, zijn andere Talpa-onderdelen wél blijven bestaan.

"De afgelopen periode is er binnen Talpa vooral aandacht geweest voor de ‘deal' met RTL," zegt Van Hal. "We zijn daarna pas toegekomen aan een heroriëntatie van andere activiteiten." Talpa heeft volgens hem besloten om de kern van het bedrijf te leggen bij het bedenken van televisieformats en de productie van tv-programma's. Een andere kernactiviteit is Talpa Music, dat de rechten heeft van honderdduizenden liedjes. Het zelf bedenken en ontwikkelen van digitale concepten, of het investeren in digitale projecten, past niet meer binnen de strategie van Talpa. 

Talpa Digital blijft de komende tijd nog wel als onderdeel bestaan. Talpa blijft betrokken bij projecten – waaronder Skoeps en Mundo – die het eerder samen met partners opstartte. Op dit moment werken zo'n twintig mensen voor Talpa Digital. Voor een deel daarvan is straks geen werk meer. "Het onderdeel zal in afgeslankte vorm verder gaan," zegt Van Hal. Hoe lang het onderdeel nog blijft bestaan, kan hij niet zeggen.

Van Hal wil benadrukken dat Talpa nog steeds ‘crossmediaal' denkt. Bij het bedenken van nieuwe televisieformats, heeft het mediabedrijf ook straks nog steeds oog voor de digitale component, benadrukt hij. "Maar we zullen zelf niet meer betrokken zijn bij de uitvoering van de digitale plannen. Dat doen onze partners."

Deel dit bericht

2 Reacties

Van Vliet

Dat wil dus zeggen dat http://www.radiodigitaal.nl gaat stoppen. Project(je) van 8 ton foetsie. Zoveel luisteraars had het ook niet.

Henk de Vries

Radio Digitaal is geen initiatief/product/concept van Talpa Digital, maar is ontstaan bij Talpa Radio. Of Radio Digitaal (en Radio 10 Gold, Juize FM) mee gaan naar RTL met Radio 538 is onduidelijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond