Deel dit artikel
-

Second Life nog niet dood

Van hype tot flop. Zo zien veel Nederlanders de ontwikkeling van Second Life. Ondertussen blijft Linden Lab de virtuele wereld ontwikkelen, merkte Edwin Rijkaart, eigenaar van virtueel Amsterdam. Hij bezocht afgelopen week de Second Life community convention in Chicago.

Edwin Rijkaart, de man achter Beurs.nl en Buienradar, kocht niet lang geleden de Second Life versie van Amsterdam. Naar eigen zeggen voor een bedrag van tussen de 20 en 50 duizend dollar. Hij was één van de ongeveer achthonderd bezoekers van de Second Life conferentie in Chicago.

Waarom heb je de conferentie bezocht?
"Ik was er om te netwerken. Onder meer om mensen te ontmoeten die ik alleen nog maar virtueel ken. Daarnaast wilde ik horen welke plannen Linden Lab met het platform heeft. Ook was ik er om bij te leren."

Hoe waren je virtuele kennissen in ‘het echt'?
"Sommigen waren heel anders dan ik had verwacht, anderen weer niet. Zo heb ik Stroker Serpentine ontmoet, de man van wie ik virtueel Amsterdam heb gekocht. Hij was zoals ik verwacht had. Ik merkte dat Philip Rosedale, de oprichter van Linden Lab, voor veel bezoekers een soort held is. Ik heb hem kort gesproken en hij is een heel toegankelijke man."

Wat voor een soort mensen bezochten de conferentie?
"Op de conferentie waren twee soorten mensen. De ene groep is idolaat van Second Life, de andere is, net als ik een beetje skeptisch. Iemand die naar mijn mening enigszins overdrijft in zijn enthousiasme is Philip Rosedale. Hij verwacht dat binnen drie jaar het driedimensionale internet groter is dan het tweedimensionale. Daarin slaat hij naar mijn mening door."

Heeft Rosedale nog meer interessante uitspraken gedaan?
"Hij heeft gezegd dat als Linden Lab zou verdwijnen, de community Second Life draaiende zou houden. Die is ondertussen volgens hem groot genoeg om dat zelf te kunnen."

Welk onderwerp kwam vaak terug tijdens de conferentie?
"Het aantal gebruikers stijgt nog steeds. Dagelijks wordt het platform door zo'n 45.000 mensen gebruikt. Vorig jaar waren dat er zo'n 20.000. Dat leidt tot veel technische problemen, omdat het Second Life platform heel veel bandbreedte en servercapaciteit vraagt. De uptime is 90 procent, veel te laag voor een online platform. Linden Lab zegt er hard aan te werken om die problemen op te lossen."

Wat zijn je plannen met Amsterdam in Second Life?
"We hebben sinds de aankoop al het één en ander gedaan. Zo hebben we sommige gebouwen verplaatst. Met name die te maken hebben met erotiek. Daarnaast hebben we nieuwe gebouwen toegevoegd. Zo hebben we een virtuele variant van de effectenbeurs toegevoegd. We willen de komende tijd meer publiek naar virtueel Amsterdam trekken, om de stad aantrekkelijker te maken voor huurders van winkelruimte. We willen met name geld verdienen aan de verhuur van winkelruimte."

Hoe wil je meer publiek naar virtueel Amsterdam trekken?
"We gaan koppelingen leggen tussen het twee- en driedimensionale internet. Dat gaan we onder meer doen via Beurs.nl en Buienradar. Via de forums van die sites willen we mensen zo eenvoudig mogelijk toegang geven tot plekken in virtueel Amsterdam. We zoeken naar een koppeling, waarbij mensen via eenvoudige handelingen via Beurs.nl of Buienradar naar Second Life worden gebracht. We gaan één keer per week voor bezoekers van Beurs.nl een bijeenkomst organiseren in de virtuele beurs van Amsterdam. Bezoekers van buienradar kunnen maandelijks een bijeenkomst over klimaatverandering bezoeken."

Foto door: Fleep Tuque (CC)

Deel dit bericht

3 Reacties

Bjorn Berben - RED crossmedia cr

Nog steeds kijk ik skeptisch naar Second Life. De hype rondom het fenomeen is met name te danken aan de enorme media aandacht en bedrijven die op hun beurt hier weer op meeliften. ABN-AMRO opende haar vestiging in de virtuele communicty en kreeg hier veel aandacht voor. Maar hebben ze er daad werkelijk conversie uit? Zijn de virtuele bewoners bereid om vanuit Second Life een first life aanschaf te doen? Daar waar de werkelijke conversie zou moeten liggen. Of is er alleen succes voor virtuele aanschaffen? Daarnaast betwijfel ik of we in onze wannabee avatar wel de weerspiegeling zijn van de 'normale' bevolking. We weten allemaal dat mannen er vrouwen zijn, vrouwen aliens en mensen met hoogtevrees alleen nog maar aan het vliegen zijn. Hoe betrouwbaar is het succes? Een ding is zeker, een hype is een kort leven beschoren of we dat nu willen of niet. Wel kan een hype bijdragen aan het succes van een onderneming, maar dan moeten ze wel op zoek blijven gaan naar nieuwe hypes.

Ilonka Coenraad

Op termijn gaan virtuele werelden zeker een belangrijke plaats in gaan nemen als distributiekanaal en/of communicatiemiddel. De beslissing van veel bedrijven om nu in Second Life te stappen is echter niet primair marketing gedreven. Ik wil hierbij verwijzen naar de reactie van Our Virtual Holland partner Ordina in Computable.Samen ervaring opdoen met werken in virtuele werelden is voor al onze partners de belangrijkste reden om deel te nemen aan ING initiatief Our Virtual Holland.  http://www.computable.nl/nieuws.jsp?id=2115184  

Morgan de Ruiter

Blijkbaar hebben vele nog steeds niets geleerd van de vele veranderingen in IT en media wereld. De term disruptive technology is niet voor niets uitgevonden en geld zeer zeker voor Second Life. Het mag duidelijk zijn dat de look and feel zal veranderen als ook de functie maar het format met een duidelijk business doelstelling zal overleven en een belangrijke rol gaan vervullen in First life. Iemand die dat niet begrijpt leeft nog echt in het stenen tijdperk. Kijk nu alleen al maar naar presence en collaboratie in combinatie met video en webconferencing. Via een platform als Second life kan dat vele male makkelijker worden gedaan. Belangrijkste elementen zijn bedrijfseffiency en bottomline. Als dat eemvoudig inzichtelijk gemaakt kan worden zal een hype wel degelijk overleven. Alleen is Second Life geen Hype maar een feit. Hype's worden door fabrikanten gepushed en Second life word door een community gedragen. Vergelijk het met Open Source. Werd ook daarvan niet gezegt dat het nooit zou kunnen winnen van de grote spelers? Het is er nog steeds en groeit gestaagt door.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond