Deel dit artikel
-

Philips wil emotie overbrengen

Philips zal in de toekomst nog meer de lifestyle-elementen van zijn producten benadrukken, en minder het technische vernuft.

Dat vertelde Philips topman Rudy Provoost vrijdag op de Internationale Funkaustellung (IFA) in Berlijn, Europa's grootste beurs voor consumentenelektronica.

Philips lanceerde vorige week de nieuwe Aurea televisie, een beeldscherm met ronde hoeken en omgevingslicht (Ambilight), waarvoor een 50 miljoen euro kostende campagne werd ontwikkeld. Voor advertenties in Vogue en The Wallpaper werd onder meer topfotograaf Vincent Peters ingehuurd, en voor een begeleidende film noir de Chinese filmer Wong Kar-Wai.

Provoost spreekt over een unieke campagne, aangezien nauwelijks technische details worden gecommuniceerd. Lifestyle gaat volgens de Belg immers over emotie, niet over het aantal beeldpunten. Aurea is volgens Provoost dan ook geen product, maar een ervaring. Doelbewust is gekozen voor een 'vrouwelijke benadering' in plaats van 'masculiene technologie'.

Marketing directeur Lucas Covers zegt dat er intern nog fors is gediscussieerd over de aanpak. "Natuurlijk vonden veel technici het vervelend dat geen enkele technische detail genoemd mocht worden, maar in dit geval moest de emotie spreken."

Volgens Provoost is Philips in het algemeen bezig om te buigen naar een lifestylebedrijf, waarin mode en design belangrijke elementen zijn. Om die reden heeft Philips een samenwerking gezocht met juwelier Swarovski voor de gezamenlijke ontwikkeling van technische sierraden (USB schijven, hoofdtelefoons).

Philips is volgens eigen zeggen dan ook niet langer een "technologie powerhouse", maar een bedrijf dat volledig door design laat leiden. Philips-ontwerper Stefano Marzano vertelde in Berlijn dat consumenten het zat zijn om hun woonkamer op te offeren aan draden en dozen. "Technologie moet minder opvallen en meer aansluiten bij de omgeving. Bij al onze ontwerpen stellen we voortaan dan ook drie vragen: is het geavanceerd? Is het makkelijk om te gebruiken? En is het ontworpen rond of voor de gebruiker?"

Philips verwacht dit jaar met Aurea alleen al in Europa 1 miljoen Ambilight televisies te verkopen bovenop de 1 miljoen die al verkocht zijn. Ongeveer veertig procent van de televisies die Philips verkoopt is een Ambilight.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond