Deel dit artikel
-

Online kijktijd populairder

Moet je als adverteerder rekening houden met de hoeveelheid tijd die bezoekers doorbrengen op een site? Ja, zeggen verschillende Amerikaanse partijen.

Hoe langer iemand naar jouw banner kijkt, hoe beter. Dat is kort geredeneerd het uitgangspunt van het Amerikaanse online advertentienetwerk The Fifth Network. Dit principe geldt volgens het bureau vooral voor bedrijven die aan online branding doen.

The Fifth Network geeft sinds kort adverteerders inzicht in de hoeveelheid tijd die internetters doorbrengen op de pagina's in haar advertentienetwerk. Zo hebben adverteerders een overzicht van de pagina's met ‘maximale exposure'. Een ideale pagina om te adverteren, zo redeneert het bureau, past wat betreft inhoud en doelgroep bij een merk, maar heeft ook bezoekers die er flink wat tijd doorbrengen.

The Fifth Network is niet de enige internetpartij die de factor ‘tijd' sinds kort een rol laat spelen. Zo maakte Nielsen Media Research bekend dat het pageviews inruilt voor ‘tijd'. De ranglijsten van de meest populaire sites zijn voortaan gebaseerd op de totale tijd die internetters doorbrengen op een website.

Kritiek
Niet iedereen is enthousiast over de initiatieven van The Fifth Network en Nielsen Media Research. Zo zegt Joseph Carrabis in een paper dat tijd veel te eenzijdig is als criterium. "Dat iemand lang op een pagina aanwezig is, zegt niets over de kwaliteit van zo'n bezoek." Het gaat om veel meer aspecten dan alleen tijdsduur.

Ook Peter Wiegman van de STIR is niet erg enthousiast over tijd als meetcriterium. Eerder zei hij tegen Emerce: "Internet is geen tijdsmedium. Voor sommige sites is tijd relevant, voor andere juist helemaal niet." Als voorbeeld noemde hij Google. Voor die site is het juist van belang dat een gebruiker eer zo min mogelijk tijd doorbrengt. Hoe sneller een zoekactie, hoe beter, aldus Wiegman.

Er zijn ook praktische problemen bij de meetmethode. Zo hebben internetters een website vaak openstaan terwijl ze iets anders aan het doen zijn. Hoe brengt je de tijd in kaart, die internetters daadwerkelijk naar de pagina kijken?

Foto van Mrlerone (Creative Commons)

 

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Annelies

Tijd is zeker een kwantitatieve factor. Als je ziet dat 75% van alle views korter dan 30 seconden zijn, moet je je afvragen of iemand een banner uberhaupt wel heeft kunnen zien.  Bij pagina's is kijktijd wellicht discutabel, maar bij video is dit de belangrijkste indicator. Ik vond op streamstat.nl goed onderbouwde informatie.

Allard Posthumus

Naar mijn mening moet je kijktijd wel degelijk, maar met verstand, gebruiken in je evaluatie of een site interessant is om op te adverteren. Dus niet alleen kijken naar het gebruikelijke bereik of toegevoegd bereik. Kijktijd is dus meer een kwalitatief dan een kwantitatief kenmerk, vergelijkbaar met nettofractie (het percentage van een programma wat de gemiddelde kijker gezien heeft) op TV. Ook op TV is aangetoond dat het reclame effect groter is bij programma's met een hoge netto fractie.

renzo

Ik laat mijn pc en daarmee ook een aantal sites die ik nog denk te gebruiken wel eens een dag aanstaan. soms sluit ik een site af zonder ernaar gekeken te hebben. Kijktijd dan 24 uur. Andere sites LEES ik. En heb ik 5 min open staan. er zijn meer mensen bij wie dat zo gaat. Wat is nou beter? idd je de site die ik 5 min heb aanstaan. maar dat wordt in deze benadering vergeten. hoe simpel kun je denken

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond