Deel dit artikel
-

e.day: Mozilla start met marketing in Nederland

Met een marktaandeel in Nederland van 15 procent is Mozilla Firefox hier kleiner dan in landen als Duitsland en Frankrijk. Om te groeien, start Mozilla met gerichte marketing in Nederland.

Tristan Nitot is de Europese baas van Mozilla. Eind vorig jaar sprak Emerce uitgebreid met hem (zie interview). Op e.day gaf hij een update en vertelde hij onder meer over de marketingplannen van Mozilla, dat geen winstoogmerk heeft.

In Frankrijk, Het Verenigd Koninkrijk, Polen en Duitsland werkt Mozilla al met p.r.-bureau's en heeft het een nauwe band met de lokale Mozilla-communities. In Nederland gaat Nitot nu iets soortgelijks opzetten. "We gaan hier ook een p.r.-bureau inschakelen," vertelt Nitot.

"Onze community bestaat vooral uit ontwikkelaars, dus technische mensen. Zij zijn vaak minder goed in het overbrengen van een boodschap en contacten met de pers." Nitot wil de band met de Nederlandse Firefox-ontwikkelaars aanhalen, en een aantal van hen trainingen geven om soms als ‘woordvoerder' op te treden. "Zij moeten het woord verspreiden." Het p.r. bureau moet dan optreden als een soort makelaar tussen pers en woordvoerder-ontwikkelaars. "Maar soms zal ik zélf de pers te woord staan of iemand anders uit onze internationale gemeenschap," aldus Nitot.

Nitot hoopt via media-aandacht, maar ook door het houden van presentaties, dat er meer bekendheid over Mozilla Firefox in Nederland komt. Ook samenwerkingen met bedrijven passen in zijn marketingstrategie. Zo is er nu al een samenwerking met eBay. Er is een speciale eBay versie van Firefox.

Duitsland is het Europese land waar Firefox het grootste marktaandeel (30 procent) heeft. Nitot wil niet zeggen welk marktaandeel hij voor Nederland in gedachte heeft. Maar dat hij flink wil groeien staat vast.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond