Deel dit artikel
-

Trage verkoop Fabchannel video-ads

Een online video advertentie van tien seconden is volgens sommigen een stuk effectiever dan een langere spot. De belangstelling van mediabureaus en adverteerders om er mee te werken is nog gering, ondervindt concertsite Fabchannel.

In april startte Fabchannel met korte commercials op haar site. Heineken was de eerste adverteerder. Bezoekers die op de site een concert bekijken, zien voordat het daadwerkelijke optreden start een 10-seconden durende videoadvertentie. Ook gebruikers van de Fabplayer (een persoonlijke playlist met concertfragmenten) zien de korte commercials.

Fabchannel, dat beelden van zo'n 800 Paradiso- en Melkwegconcerten toont, heeft gekozen voor korte commercials om haar gebruikers zo min mogelijk ‘overlast te bezorgen', zegt woordvoerder Joost de Wit van Fabchannel. "De gebruikelijke lengte van 20 of 30 seconden vinden wij te lang."

De gebruikers hebben nog vrijwel niet geklaagd over de advertenties van bedrijven, zegt De Wit. Naast Heineken, hebben ook AOL en Vodafone met korte videoadvertenties geadverteerd. "Er zijn alleen wat klachten gekomen over onze eigen Fabchannel-uitingen. Het geluidsvolume van die advertenties was voor sommigen iets te hoog."

De Wit geeft toe dat de belangstelling van adverteerders niet erg groot is. "Probleem is dat adverteerders, of de partijen die voor hen werken, speciaal voor ons een ander formaat commercial moeten maken. Zij kunnen niet zomaar hun standaardcommercials doorplaatsen." Het pas onlangs in Nederland gestartte Mediasquares doet de advertentieverkoop voor Fabchannel.

Fabchannel trekt zo'n 10.000 unieke bezoekers per dag. In de zomer lag dat aantal iets lager: rond de 7000 per dag.

BV
Fabchannel stelt vanaf 1999 concerten van Paradiso en de Melkweg beschikbaar op haar site. De streaming beelden zijn gratis te bekijken. Vorig jaar won de site een Webby Award voor beste muziekwebsite ter wereld.

Fabchannel is tegenwoordig een BV, met twee aandeelhouders: Paradiso en oprichter Justin Kniest. Paradiso is de belangrijkste aandeelhouder. Op dit moment is de site nog deels afhankelijk van subsidies, maar Kniest hoopt dat de geldkraan van de overheid binnen niet al te lange tijd dicht kan worden gedraaid. Hij zei in april te hopen dat advertenties voor een flinke omzet gaan zorgen. Fabchannel verdient ook aan de verkoop van songs en concerten via iTunes en aan de verkoop van zelfgemaakte DVD's.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Olchert Vels

Ik geloof sterk in video-ads en zeker in combinatie met het Umfeld van Fabchannel. Ik adviseer mijn klanten dan ook van video-ads gebruik van te maken, maar ik merk ook dat adverteerders hier vaak nog van overtuigd moeten worden. Veel video-ads worden op 15" gemaakt omdat dit de maximale lengte is voor o.a. Uitzendinggemist en het helpt dan niet als Fabchannel maximaal 10" toestaat. Ik ben er van overtuigt dat als ze de spotlengte optrekken naar 15" dit helpt om ze mee te nemen in de plannen.

Frederik

Mijn respect aan de hele crew. Jullie stoppen, maar ik ben er zeker van dat jullie idee?n en kennis zullen voortleven. Als muziek ondernemer blijf ik geloven in de technologie. Jammer dat sommigen meer dan 10 jaar nodig hebben om verandering te zien. Maar ook zij zullen niet overleven… http://twurl.nl/goka3j

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond