Deel dit artikel
-

Nokia koopt mobiel advertentie-bedrijf

Adverteren op de mobiele telefoon komt een stap dichter bij de status ‘gemeengoed’, nu Nokia Enpocket overneemt. Het Amerikaanse bedrijf werkt voor verscheidene grote uitgevers, mediabureaus en telecomaanbieders.

Zakelijke klanten van internetreisbureau Expedia krijgen tijdens het online boeken van hun vliegreis de optie om hun vluchtgegevens per sms te ontvangen. Expedia gebruikt diezelfde mobiele nummers om reisverzekeringen aan te prijzen en huurauto's op de plaatsen van bestemming. Daarvoor gebruikt de reissite de meet- en distributiediensten van Enpocket.com.

Web-koppeling via sms

Vanochtend maakte Nokia de overname van Enpocket bekend. Hoeveel de Finnen betalen voor de overname van het bedrijf uit Boston is niet bekend.

Enpocket bedient naar eigen zeggen 50 klanten uit de telecom- en mediabranche en heeft 120 man in dienst. Het Europese kantoor is gevestigd in Londen.

Met de overname van de 6 jaar oude onderneming kruipt Nokia dichter tegen de media-industrie aan. Enpocket meet verkeerspatronen op het vaste en mobiele internet, specificeert marketingdoelstellingen en voert de acties uit.

Uit het klantoverzicht blijkt dat het bedrijf veelal werkt met sms-campagnes, af en toe aangevuld met mms, en video-acties.

Mobiel adverteren vindt gehoor

In het voorjaar van 2007 lanceerde Nokia een eigen advertentieplatform. Het bedrijf wil een soort handelsplaats inrichten waar adverteerders en uitgevers aansluiting op elkaars diensten kunnen vinden.

Om de focus op internetdiensten kracht bij te zetten, voeren de Finnen momenteel een reorganisatie door. Vanaf begin volgend jaar bestaat het Finse bedrijf uit drie afdelingen: Apparatuur, Diensten & Software en Markten.

Voor het einde van deze maand gaat in Engeland de mobiele aanbieder Blyk van start. Blyk wil gratis mobiele telefonie aan gaan bieden in verscheidene Europese landen. In ruil voor gratis telefonie publiceert het bedrijf advertenties op de telefoons van zijn klanten.

First Hop, een branchegenoot van Enpocket, verzorgt de technische realisatie van de advertentiekoppeling voor Blyk. In mei 2007 kocht Microsoft ScreenTonic, een andere specialist in mobiel adverteren op de Europese markt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond