Deel dit artikel
-

Zoekhausse naar Poeremetator

Het gebruik van het niet bestaande woord Poeremetator in een reclamecampagne van Overtoom heeft tot een kleine internethype geleid.

Inmiddels zijn tienduizenden mensen via blogs en internetsites op zoek naar de betekenis van de Poeremetator. Afgelopen maandag zochten nog maar 200 personen naar het woord, gisteren waren er meer dan 35.000 hits.  

In de campagne wordt medewerker Jelle gevraagd een lijst van producten te bestellen, die eindigt met: én een Poeremetator. Maar wat is een Poeremetator? Het is een niet bestaand product zoals het plintenladdertje, de vierkante gatenboor, de dichte gaatjespan of het doosje bougievonkjes. Een grap die met de vaak nieuwe medewerker wordt uitgehaald om een niet bestaand iets te gaan halen. Blijkbaar werkt het niet alleen op nieuwe medewerkers, maar hebben veel Nederlanders de handschoen opgepakt en zijn op zoek gegaan naar de Poeremetator.

Overigens heeft Overtoom een speciale actiepagina opgezet waar de zoekers een spelletje kunnen spelen om de Poeremetator virtueel te gaan zoeken. Degene die de meeste Poeremetators heeft gevonden wacht een prijs.

Een kleine inventarisatie van nog meer niet bestaande dingen waar naar gezocht wordt: de kwikmagneet, ooievaarskuitenvet, een schop met een voetje, waaibomenhouten ladders, melkflessen -verloopnippel, dichte gaatjespan, vierkante gatenboor, doosje bougievonkjes, lawaaibomenhout, busje tussengas, gijpenteller, sleutel van het paradeplein, mapje zoekgeraakte stukken, de rode bosananas en de bromspijkers voor in het kabelschapje.

Deel dit bericht

14 Reacties

stephan schroeders

Search engine marketing koppelt off- en online: het idee achter de poeremetator  Tot grote tevredenheid constateer ik dat het plan om het woord poeremator via search engine marketing tot leven te wekken, is gelukt.  Het een en ander maakt deel uit onze massamediale campagne, waarin gedurende de laatste 3 weken van september via radio, online advertising en print traffic naar Overtoom.nl wordt gegenereerd. De resultaten van deze campagne zijn tot op heden prima; traffic naar Overtoom.nl is gestegen met circa 20% ten opzichte van de periode voor de start van de mediacampagne. Ook de adwords campagne loopt uitstekend, evenals het aantal zoektermen op ?poeremetator? op Overtoom.nl. En natuurlijk de postings in diverse blogs. De reden om een van Nederlands bekendste reclameslogans nieuw leven in te blazen, is gebaseerd op uitgebreid marktonderzoek. Het blijkt namelijk dat "tuut tuut dat is snel" nu eenmaal wordt geassocieerd met Overtoom. Net als bijvoorbeeld "Miele, er is geen betere". Het enige verschil met toen, is dat nu ook nieuwe media wordt ingeschakeld. Dat zoekmachinemarketing (SEO en PPC) is gekozen, is voor ons logisch, omdat dit onderdeel uitmaakt van onze strategie.  Het enige wat tegenvalt is het aantal bestelde poeremetators. Waakt u overigens voor imitatie poeremetators, alleen de enige echte zijn verkrijgbaar via Overtoom.nl. En met de gebruikelijke snelle levering!  De mediacampagne loopt nog tot eind september en het verder buzzen van poeremator is vanzelfsprekend nog niet ten einde. There's more to come! Stephan SchroedersArea e-Business Manager Overtoom

Pascal

Als je een stagair voor de grap op zoek laat gaan naar een vierkante gatenboor kun je nog raar staan te kijken: een dergelijk apparaat bestaat nl. wel degelijk.

Adri

Ik kon hem ook al niet vinden…………

Bjorn Berben - RED crossmedia creatives

Mijn complimenten voor deze crossmediale campagne. Een goed voorbeeld om in ieder geval een actieve zoekvraag in gang te zetten. Met name het effectief gebruiken van zoekmachine adverenties in Adwords maken deze campagne tot de hype waarop gehoopt is. De enige vraag die me rest is of de toename van 20% op traffic ook heeft geleid tot een hogere conversie. Of zijn dit met name bezoekers die alleen geteresseerd zijn in de betekenis van het woord. Met andere woorden voldoet het resultaat aan de verwachting van de zoeker? Bjorn BerbenRED crossmedia creatives

stephan schroeders

Dank. Vanzelfsprekend zullen wij na afloop van de campagne alle effecten in kaart brengen. O.m. conversie, (extra) gegenereerde omzet en brandawareness zijn vanzelfsprekend belangrijk, maar ook bijvoorbeeld het effect op organic search zal in kaart worden gebracht.

Henri

Gewoon slim gedaan. Goed hoor! Niet meteen zout leggen op die slakken.

Peter

Vreemd, tot een paar dagen geleden stond de poeremetator weldegelijk op de site van Overtoom. Het ging toen om een dingetje om enveloppen mee te openen.

Robert

Blijkbaar heeft Overtoom toch niet goed genoeg gezocht of het inderdaad een niet bestaand artikel was. Cross-media gaat ook cross-subscene (zie bericht op nu.nl: http://www.nu.nl/news/1245581/122/Reclamespot_werkt_homo%27s_op_de_lachspieren.html ). Benieuwd wat het effect daarvan is op de uitstraling van Overtoom.

Maurice

Tsja lekker een hype maken niet verkeerd. Volgende keer iets beter van te voren uitzoeken of het een echt niet bestaand woord / product is. Best wel 'jammer' dat achteraf blijkt dat de Poeremerator een homo sex speeltje blijkt te zijn…   http://www.gk.nl/index.php?id=457&a=product&pid=1030  Ja ja, zet de internetter maar aan het zoeken, en ze vinden wel wat 🙂

Maurice

Het was toch al bekend dat het een homo-sexspeeltje is … http://www.gk.nl/index.php?id=457&a=product&pid=1030

Rein Schaap

Ik hoorde vanochtend 538 bellen met de directie van die hk site. Die vertelde dat het een grap is van een magazijnchef om een foto van een sextoy toe te voegen een hun webwinkel met als omschrijving de welbekende poeremetator…… dus die is pas na de commercial in het leven geroepen en ze zijn nu alle 40 verkocht, terwijl ze al jaren in het magazijn lagen te niksen. toch leuk bedacht van die magazijnmedewerker daar!

Rob Harkink

Voorafgaand aan de campagne is natuurlijk gecheckt of Poeremetator niet al ergens bestond. Was dat het geval geweest op de GK webshop, dan waren er Google resultaten geweest. Dat was dus niet het geval.  Net als een aantal adverteerders die in de afgelopen weken ook op het woord zijn gaan bieden, lift de GK slim mee op de hype. Overigens heeft deze zoekhausse wel grotere proporties aangenomen dan verwacht. Afgelopen week zijn wij hierdoor trouwens zelf het slachtoffer van een practical joke geworden… http://nl.youtube.com/watch?v=EcPRa1TxP-o

Maurice

Een check met google of een woordje bestaat is natuurlijk maar half werk. Google is zeker niet heilig. Ik doe regelmatig van dat soort checks en ik sta dan soms vreemd te kijken wat andere zoekmachines allemaal wel vinden wat google niet vind… Maja… in het kader van user-kuddegedrag .. een check in google is genoeg. p.s. wel briljante actie van die GK site maar je weet natuurlijk nooit 100% zeker of het er al op stond of niet…

Ayman

Jullie titel is verkeerd geschreven! r=t

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond