Deel dit artikel
-

Ook Hyves wordt opener

In navolging van andere sociale netwerksites gaat ook Hyves zijn data meer openstellen voor andere sites.

Dat zei Raymond Spanjar woensdag tijdens Picnic in Amsterdam. Ook sites als Twitter, Jaiku en Plazes verklaarden hun rol straks vooral als 'doorgeefluik' te zien. 

Volgens Spanjar is het belangrijk dat de vriendenlijstjes die mensen op Hyves hebben aangemaakt ook op andere sites te gebruiken zijn, net als enkele andere Hyves-functionaliteiten.

"Je kunt nu al externe webdiensten in je Hyves-profiel integreren, zoals een Twitter-gadget of Flickr-foto's in onze albums, zodat wij die niet hoeven te hosten, en dat vinden we prima. Maar we zijn ook aan het werk om Hyves te laten werken met externe sites. Dan hoef je je niet langer je vriendenlijst steeds opnieuw aan te maken op allerlei sites, maar kan je op die sites je Hyves-vrienden gebruiken voor allerlei toepassingen", aldus Spanjar tijdens een paneldiscussie op Picnic.

Welke gegevens Hyves gaat openstellen naar externe sites is nog niet precies duidelijk. Of bijvoorbeeld het exporteren van hele Hyves-vriendenlijsten naar andere sites wel zo verstandig is, vraagt Spanjar zich nog af. "We hebben plannen voor zo'n API, maar hoe dat gaat uitwerken, weten we nog niet", lichtte Spanjar na afloop toe tegen Emerce.

"Het is zeker onze bedoeling om opener te worden", zegt Hyves-manager business development Yme Bosma tegen Emerce. "Maar we zijn nog druk aan het te onderzoeken hoe we dat precies gaan doen. Maar we zijn zeker voorstander van het idee. Het gaat alleen wel wat tijd kosten. We zitten hiermee nog in de beginfase. Daarnaast hebben we nog een hele lijst andere verbeteringen waar we mee bezig zijn", aldus Bosma. API's naar andere sites kan je volgens hem niet zomaar starten omdat ook zaken als toestemming en privacy meespelen.

De uitgelekte initiatieven van Google om gebruikers toe te staan content en voorkeuren van vrienden bijvoorbeeld Gmail en Orkut te gebruiken op externe sites zijn volgens Bosma een goed voorbeeld van wat er mogelijk is met API's. Toen Bosma vorige maand fulltime in dienst trad bij Hyves werd al duidelijk dat hij zich onder meer zou gaan richten op de ontwikkeling van een Hyves API.

Hyves wil zich ook meer gaan richten op de mobiele versie, vertelde Spanjar zijn publiek. "Veel zaken die je op een sociaal netwerk kan doen, worden veel relevanter als je ze op je mobiel kan doen, zoals het doorgeven van je locatie of het delen van content. Het is een cliché-voorbeeld maar in de ideale situatie zie je op je mobieltje op Hyves op vrijdagavond in welke uitgaangsgelegenheden welke vrienden zijn en kan je ze meteen laten weten of je komt."

Hyves is overigens op zoek naar nieuwe kantoorruimte in het centrum van Amsterdam. Het bedrijf heeft nu veertig medewerkers en groeit daarmee uit het huidige pand aan de Herengracht.

API's als heilige graal
Ook andere oprichters van sociale netwerksites die aanwezig waren op Picnic pleitten voor een opener data-uitwisseling en stelden dat dat zelfs de kern van hun dienst zou vormen in de toekomst. Volgens Jyri Engstrom van microblogdienst Jaiku is het nodig dat zijn gebruikers niet alleen gegevens van andere sites via RSS in hun Jaiku-profiel kunnen binnenhalen, maar
ook dat externe sites zelf die data naar Jaiku toe 'pushen', alleen als er ook echt nieuwe content is.

"Bij Jaiku halen we veel updates van Twitter of Flickr binnen, maar daarvoor pingen wij deze sites via hun API's regelmatig. Dat zorgt voor een heleboel onnodig dataverkeer – zowel ons als die sites, omdat we steeds checken of er iets nieuws is. We moeten hiervoor een oplossing bedenken zodat we dat beter en goedkoper kunnen gaan doen." Volgens Engstrom zal zo'n 'tweewegsysteem' er uiteindelijk wel komen. "De standaarden zijn bijna klaar."

Twitter-oprichter Biz Stone zei tijdens Picnic dat zijn site al twintig keer zoveel dataverkeer krijgt via zijn API dan van de Twitter-site zelf. Dat verkeer komt niet alleen van andere sites waarop Twitter-updates worden getoond, maar ook van mobiele applicaties en desktop-software die de Twitter-API gebruiken om de berichten te tonen. "De API is een van de belangrijkste dingen die we hebben gedaan tot nu toe", vond Stone. "Elke manier waarop we met een andere dienst kunnen communiceren grijpen we aan."

Tegenover Emerce voegde Stone daar nog aan toe dat hij hoopt dat de berichten over Google's open protocol voor data-uitwisseling van en naar andere sites – dus twee richtingen op – werkelijkheid zullen worden. "Als Google met API's komt die als het ware beide kanten op werken, dan zou dat fantastisch zijn. Het helpt heel erg als een grote partij als Google op dit punt iets doet."

Ook Felix Petersen van Plazes.com, een site waar je je locatie kan delen, vindt zijn site zelf niet meer het belangrijkste. "We willen een 'presence router' worden die gebruikt kan worden in combinatie met andere sites. Via Plazes post je je locatie op Twitter, Hyves, Jaiku of Facebook. Dat is iets wat we willen faciliteren. Het gaat niet langer om pageviews op onze eigen site, maar of we iets kunnen toevoegen bij het doorgeven van onze locatieboodschappen", aldus Petersen.

Dopplr, een nieuwe sociale netwerksite voor fervente reizigers gaat volgens oprichter Matt Biddulph nog een stap verder. Zijn site, die nog in de beta-fase verkeert, is juist niet meer belangrijk, betoogde Biddulph. "Sommige mensen zeiden tegen mij dat Dopplr als specialistisch netwerk over reizen geen zelfstandig product zou kunnen zijn, maar slechts een feature van een groter systeem. Maar ons antwoord is: dat groter systeem is het hele internet."

Volgens Biddulph werkt Dopplr het beste in combinatie met andere sites. "Wij brengen zaken samen op andere sites en geven antwoord op vragen als: Wat twitterde ik toen ik in San Francisco was? en welke foto's maakte ik toen ik in Duitsland was? Als je niet wilt, hoef je vrijwel nooit naar onze site zelf, maar duikt Dopplr straks steeds op bij andere sites."

Foto door: Sjors (CC)

Deel dit bericht

2 Reacties

Alexander van Elsas

Hoi Tonie, ik vond de sessie bij Picnic eigenlijk behoorlijk teleurstellend. Weinig nieuws van de mannen, en alleen Jyri Endstrom van Jaiku en Biz Stone van Twitter vond ik nog enigszins hun best doen er iets van te maken. Een API voor Hyves creeren is leuk, maar natuurlijk veel te laat. Het openen van sociale netwerken met mobiel wordt door velen gezien als nieuw groeipotentieel, maar dan moeten er nog wel wat barrieres geslecht worden. Biz en Jyri formuleerden dat nog het beste. SMS is "the lowest common denominator" en zal dus de enige technology zijn die op een global niveau gebruikt kan worden. Twitter is natuurlijk al bezig om daar het belangrijkste platfrom voor te worden (wordt dat dan het echte business model voor Twitter?). Als je geinteresseerd bent, ik heb er gisteren iets over geschreven op: http://vanelsas.wordpress.com/2007/09/26/social-networks-from-the-service-creators-point-of-view/

Erwin van LUn

Natuurlijk weten Yme en Raymond wel hoe het gaat uitpakken. Uiteindelijk staan we in een winkel waar 100 skibrillen hangen terwijl wij voor het eerst een weekendje gaan. Ons personal sport brand (zoals ik ze dan noem), kan op basis van budget, ervaring en toekomstplannen direct een voorselectie maken en kan bij de top 3 vervolgens zeggen: 'en die tweede bril, die heeft je vriend Menno ook en die is er helemaal tevreden mee'. Dat zal het sociaal aankoopriscio enorm reduceren.  En die vriendenkoppeling komt uiteraard uit ons personal contact brand, Hyves bijvoorbeeld. Dat is nu aan het ontstaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond