Deel dit artikel
-

Adobe lanceert online-tekstverwerker

De aanval op Microsoft Office komt van meer en meer fronten. Adobe is de nieuwste speler in dit veld.

Adobe lanceert een online-tekstverwerker, genaamd BuzzWord en in wezen het product van het overgenomen bedrijf Virtual Ubiquity. Het neemt het met die multi-user webapplicatie op tegen het marktdominante Office van Microsoft. Dat softwarepakket is een lukratieve activiteit voor de Windows-leverancier, maar ondervindt de laatste tijd steeds meer concurrentie.

Zoekmachine Google biedt al enige tijd een online-tekstverwerker, vergezeld van andere online-kantoorapplicaties. Dienstverlener CapGemini heeft laatst aangekondigd het complete Google Apps-pakket aan te bieden, wat ook e-mail en agendafunctionaliteit omvat. Daar tussendoor kwam IBM met een gratis nieuw kantoorpakket, gebaseerd op ontwikkelraamwerk Eclipse en Open Office. Laatstgenoemde is een open source-kantoorpakket dat al een tijdje meeconcurreert, met ook de commerciële variant StarOffice van Sun Microsystems.

Adobe mengt zich nu in deze concurrentiestrijd met allereerst een online-tekstverwerker, net als Google dat eerder al deed. De leverancier van grafische software wil uiteindelijk een compleet gratis platform bieden voor online-samenwerking. Het kondigde dit aan op de gebruikersbijeenkomst MAX 2007, die deze week plaatsvindt in Chicago.

Daar onthulde Adobe ook een eigen mediaspeler, duidelijk getiteld 'Adobe Media Player', die concurreert met de bij Windows meegeleverde Windows Media Player van Microsoft. De Adobe-speler kan ook het Flash-formaat FLV afspelen, dat wijdverbreid in gebruik is voor online-video zoals op het populaire YouTube.

Deel dit bericht

1 Reactie

Laurens Friso

Deze ontwikkeling bij Adobe sluit naadloos aan bij de nummer n marketing trend van 2007. Be-renschot heeft het Marketing Trends Onderzoek voor de 4e keer gehouden. De belangrijkste uitdaging van Nederlandse marketeers is de effectieve integratie van internet in de (marketing) activi-teiten van het bedrijf. De manier waarop Adobe met Internet, E-marketing en web-based applicaties omgaat, laat zien dat deze uitdaging ook de nodige kansen biedt. Zie voor het totale Marketing Trends Onderzoek 2007: http://www.berenschot.com/portfolio/portfolio/marktgericht/publicaties/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond