Deel dit artikel
-

Flinke saneringen bij KPN Media

Het telecombedrijf verandert voor de zoveelste keer van strategie met ‘content’.

Maandag wasdag, en (dus) vandaag ook bijltjesdag voor KPN Media en de vele onderdelen. Maandagmiddag vernemen de betrokkenen van de afdeling welke maatregelen de saneringsronde voor hun activiteiten tot nu toe oplevert.

KPN zit te diep in media, zo is in augustus vastgesteld. Dat kwam voor het eerst naar buiten met het plotselinge vertrek van Ludolf Rasterhoff een maand geleden. De directeur media genoot jarenlang bescherming van KPN-voorzitter Ad Scheepbouwer. Die beloofde immers de aandeelhouders dat na jaren van geslaagde sanering en kostenbeheersing hij ook zou bewijzen dat opbouw van nieuwe activiteiten aan hem toevertrouwd is.

Maar terug van vakantie vernam Rasterhoff dat een harde sanering op handen was en hij trok zijn conclusie. De sanering wordt voorbereid door Jacob Middeldorp, die als chef van KPN Klantcontact hiervoor KPN InternetPlusBellen mede uit het drijfzand trok. Hij gaat na wat de mediadochters en – deelnemingen bijdragen aan de winst en de kern van KPN als ict-dienstverlener.

Een tweede signaal gaf directeur Content Joris van Heukelom af tijdens de recente e.day in Rotterdam: op vragen van Vincent Everts over de verkoop van Planet.nl en twijfels over zijn eigen positie kon Van Heukelom niet meer ontkennend antwoorden.

Everts zelf overigens zegt met zijn PCzapper de dans te zullen ontspringen: de deelneming van KPN blijft gehandhaafd omdat het portaal voor IP-video kan bijdragen aan digitale toegang tot KPN-diensten, via internet en via tv. Maar zeker is dat nog niet, want KPN heeft verschillende digitale gidsinitiatieven.

Plotseling sanering
Tenminste twee zaken leiden tot de plotselinge sanering van KPN Media: ten eerste de nieuwe eis dat alle activiteiten van KPN moeten bijdragen aan de winst; direct met eigen winst of indirect met vermeerdering van winst voor onderdelen zoals het aanbieden van toegang tot digitale tv en internet.

Ten tweede de overname van Getronics. Die verzwaart de kern van telecomdiensten naar ict-diensten aanzienlijk. Om een voorbeeld te geven: met PinkRoccade is KPN dan de belangrijkste ict-dienstverlener voor PCM, maar wil zich niet met die content zelf bezighouden.

Dus is de deelname in multimediaconcept Dag, met datzelfde PCM, een brug te ver. KPN wil de joint-ventures weer ontvlechten. Of dat ook voor de belangrijke joint-venture Xi met Endemol in digitale televisie het geval is, zal vandaag moeten blijken. Endemol Nederland en Endemol International belden we diverse keren waarbij ze steeds naar elkaar verwezen om iets over Xi te zeggen; geen goed teken.De KPN-woordvoerster: "We kijken naar onze media-activiteiten, maar er zijn momenteel geen relevante besluiten die we naar buiten moeten brengen."

MediaMall
Welingelichte bronnen melden dat het in elk geval gedaan is met MediaMall voor KPN. In dit bedrijf van Streamgroup in Roermond voor interactieve IP-videodistributie voor de bevolking nam KPN in maart 2006 een aandeel van 51 procent. Het was de basis voor wat KPN noemde 'Mine 3.0': de upload-toevoeging voor interactieve internet-tv.

Hoe faliekant Mine in eerste instantie is mislukt, is inmiddels genoegzaam bekend. Dus 3.0 is nog een (te) ver van het bed show ondanks de theoretische grote potentie en samenwerking met onder meer Rabobank.
Ongeveer tegelijkertijd nam KPN 50,1 procent in Nostalgienet, het tv/internet contentbedrijf voor terugblikken, de rest is van Tijdsbeeld Media.

Directeur Rolf van de Haar van Nostalgienet wacht vandaag in spanning af, maar zonder vrees: "Gelukkig zijn we geen onderdeel van KPN. We zijn er ook niet afhankelijk van. Dat ligt natuurlijk anders met dochters als Planet.nl."

Planet.nl
Volgens Ter Haar is voor Planet eind september te elfder ure een verhuizing naar Amsterdam afgeblazen. Ook de maandenlang voorbereide overgang naar een nieuwe vorm plus systeem werd plots afgeblazen. Dat nadat KPN afscheid nam van een hoofdredacteur in het voorjaar en de opvolger na een paar maanden zelf vertrok. Dat gebeurde met de bekendmaking van het uitkleden van de zelfstandige redactie van Planet.nl, gezien leveranties door Dag van nieuws.

Overname Planet.nl?
Planet.nl kan verkocht worden, maar de vraag is wat de waarde is voor een derde partij behalve veel verkeer. PCM kan Planet.nl overnemen en makkelijk zelf vullen, zeker als behalve Dag ook andere krantentitels gaan leveren. De verkoopwaarde hangt samen met het al dan niet uitvoeren van de optie om Planet ook als merk voor internettoegang te schrappen.

De sanering werpt een nieuwe blik op de positie van Baptiest Coopmans, verantwoordelijk voor consumentenzaken. Een jaar geleden nog belijdde hij, onweersproken in een interview met het Tijdschrift voor Marketing, zich een overtuigd pleitbezorger van forse stappen van KPN in media. Ondertussen liep die strategische stap, deels door erfenissen waarmee hij werd opgezadeld maar ook door eigen inzichten, al grondig mis.

KPN zet nu ook fors in op glasvezel samen met Reggefiber, en zal ook digitale dienstverlening ontwikkelen die verder reikt dan de voorgenomen 'All-IP op het kopernet met de techniek VDAL. ADSL2+, de tussenstap van ADSL naar VDSL, werd al bevroren.

Bovendien is de jongste werdegang van KPN met content de zoveelste uiting van de aarzeling waarmee KPN zich al twintig jaar beweegt in media, reeds in gezet in de tijd van Viditel en Videotex Nederland 20 jaar terug. KPN kiest nu voor de heldere positie waar ex-KPN-voorzitter Ben Verwaayen bij BT al eerder voor koos: een optimale dienstverlener zijn voor content, maar niet doen waar je nooit goed in kon worden. Want KPN is in eigen media nooit een uitblinker geweest, wel in het bieden in toegang daartoe.

Deel dit bericht

17 Reacties

Piet

Hebben ze uberhaupt wel een strategie bij KPN…..??

Frits

hoe zit het met (alle deelnemingen in) narrow casting en clubs als ON?

Jonathan Marks

There is an art to making compelling content. If you wanted a great conversation would you ring the operator? Telecom has never been in content. But they can help to make new ways of digital storytelling. Facilitate the creatives…never try to compete with them. I'm sad for the people who are victims of poor strategic thinking at KPN.

Ben

Saneren is goed dat maakt een bedrijf ook weer gezond. Maar eindeloos nieuwe diensten & producten aanbieden middels een TOP DOWN strategie werkt NIET, ook niet bij KPN Neem nu Mediamall, een bedrijf met een concept wat had kunnen werken.Maar dan moet je wel iets leveren waar vraag naar is.En lever je iets waarvan nog niemand het bestaan van wist neem Mediamall, luister dan naar de mensen in het veld. DIE WETEN WAT ER GEBEURT! Ook weten waar je je omzet had kunnen halen. Nu gaat er een goed bedrijf met leuke concept ideeen verdwijnen en met haar veel enthousiaste medewerkers en niet te vergeten vele miljoenen. ZONDE! het nl. anders kunnen zijn.

Ben

Zonde, nu gaat er mooi bedrijf en vele miljoenen "down the drain" en als er was geluisterd in een reeds vroeg stadium had het niet zo ver hoeven te komen. TOP DOWN beslissen NIET atijd goed.

Bas van der Veer

Bij KPN leren zij het ook nooit. Herinnert iedereen zich KPN Multimedia nog? Strategievorming blijft een zwak punt van dit voormalig staatsbedrijf. Ik heb chef Innnovatie & Strategie van KPN, de heer Amos Kater, vele malen hierop gewezen maar mijn adviezen waren aan dovemansoren gericht. Nu zijn er weer vele mensen de dupe van de warrige strategie ("niet in content", "wel in content", "toch maar niet in content") van KPN.

Simone

KPN had voorsprong op de concurrentie omdat elke derde partij zo laagdrempelig mogelijk diensten op haar open netwerk kon gaan exploiteren. Hoe kun je in hemelsnaam zo dom zijn die USP de kop in te drukken door je grootst mogelijke klanten te gaan beconcurreren? De omroepen waren niet blij met KPN's eigen initiatieven voor allerlei tv-kanalen.  Alle pogingen van KPN om high level diensten te leveren zijn mislukt. Het Net was geen internet. iMode keek niemand naar. Planet's portal content services een drama. Mine: een opeenstapeling van blunders. KPN hosting services heeft tot op de dag van vandaag storingen. Er is heel veel geld van de aandeelhouders door het doucheputje gejaagd. Leergeld voor alle partijen die zich door KPN lieten inpalmen: exploiteer je content via het internet, maar doe het niet via KPN's faciliteiten. 

henk

@ben: "mediamall was een bedrijf met een concept wat had kunnen werken"… Is Ruud Smeets opeens een zielige jongen die geen back-up kreeg van KPN of was mediamall gewoon een vergaarbak van snelle jongens die lekker op kosten van de KPN startupje gingen spelen?

Ben

@Henk, Nee, niemand is zielig. Iedereen die aan dit project is verbonden wist dat er ook een einddatum aan zou kunnen zitten. Ondernemen is tenslotte risco lopen.Dat neemt niet weg dat het wel anders had kunnen lopen. een pilot in Sittard-Geleen in combinatie met de Rabobank heeft wel veel teweeg gebracht. Daar is wel laten zien dat local community succesvol kan zijn. En ja voor wat betreft "een vergaarbak van snelle jongens" is dat niet in bijna elk bedrijf dat er mensen zijn die boven het "maaiveld" uitkomen.Des te meer reden om als bestuurder of aandeelhouder hier op te letten en te zorgen dat het niet escaleert. En dus te zorgen voor een juiste STARTUP wante starten moet ieder bedrijf en daar heb je ook mensen voor nodig die ook wel eens hun nek durven uit te steken. 

Don van Riet mgt consultant ICT

Die hele periode van Videotex tot vlak voor Mine heb ik als PTT-er, later KPN-er van nabij meegemaakt. Content was altijd een lastige issue binnen wat in de kern een transportbedrijf was en eigenlijk nog steeds is. Maar er werd in al die jaren wel steeds mee geperimenteerd, terwijl het pleidooi van mij en een aantal collega's om dichterbij liggende IT-diensten in de armen te sluiten toen 0,0 aandacht kreeg. Nu zwaait de vlag de andere kant op: media is weer even uit en IT-diensten in. Toch is juist voor beiden wat te zeggen: media voor de consument en IT voor zakelijk. Maar dan heb je wel een lange adem nodig, langer dan voor het opkopen van Getronics nodig is. Omzet kopen is gewoon simpeler. Wie herinnert zich overigens Philips media nog? Dat ging niet veel anders…

Kees van Dam

Content is een vak, ook al denkt menige buitenstaander daar anders over.

Ren

'Want KPN is in eigen media nooit een uitblinker geweest, wel in het bieden in toegang daartoe.' en waar start 'het bieden van de toegang…. 'betekend dit dat ook andere afdelingen op de tocht staan zoals webcast, broadcast etc etc?Ik denk dat KPN zich moet richten op alleen verbindingen 'tussen'dus..tussen aanbieder en gebruiker (tv, mobile, internet, voip en sat etc etc), dus nietzelf optreden als content creator en aanbieder.. puur verspreiden/verbinden in opdracht van. Dat is KPN's core business… en dat kunnen ze zeer goed.

Jeroen

Het ging bij KPN eigenlijk mis op het moment dat Michiel Buitelaar afgeserveerd werd. Hij was degene die begreep hoe er een creatief klimaat geschept kon worden waarin kleine, losse bedrijven als On en MediaMall als satteliet rond KPN konden functioneren, en hij begreep hoe dat in te passen was in de strategie van KPN. Het feit dat hij van de raad van bestuur niet het vertrouwen kreeg leidde tot een situatie waarin mensen zonder verstand van media moesten gaan beslissen over ontwikkelingen waar ze niet genoeg verstand van hadden. Een eenzame Joris van Heukelom zonder echt mandaat was niet genoeg om dat tij nog te keren. Het aanwerven van Baptiest Koopmans was al duidelijk genoeg; als je dat profiel kiest wil je dus een andere kant op. Als KPN sterk was geweest hadden ze deze beslissingen direct genomen na het uitzwaaien van Buitelaar, dat had een heleboel geld en energie gescheeld. Helaas, zwak management op RvB niveau maakte dat dit nog anderhalf jaar moest duren, maar het zal wel weer rustig blijven op de aandeelhoudersvergadering.

Barend van der Veer

Het geeft maar weer eens aan hoe zwak het strategie- en innovatiebeleid is van KPN, m.n. op corporate niveau. Talenten als Buitelaar en Van Heukelom werden afgeserveerd door de RvB en de achterblijvende zwakke broeders zorgen niet voor 'waardecreatie.' De aandeelhouders houden zich eigenlijk opmerkelijk rustig. Waarom eigenlijk? De rij mislukte innovaties bij KPN is schier oneindig. Scheepsbouwer laat zich omringen door medewerkers die geen verstand van zaken hebben. Dat is deels zijn eigen schuld natuurlijk. Maar als ik Scheepsbouwer was zou ik hard ingrijpen in de afdelingen Strategie en Innovatie want als aandeelhouder en directe betrokkene voel ik mij behoorlijk benadeeld.

Gijs van Hesteren

Als een van de zakelijke partners van MediaMall – dat inderdaad een jong bedrijf is, met enthousiaste mensen die hun nek durven uit te steken – vind ik het we zo zuiver, dat de KPN zich eruit terugtrekt. Wat er straks dan ook nog van MM over moge blijven, het concept zou in het vervolg in onze (kabel-)sector veel beter te verkopen zijn.

Gijs van Hesteren

Inmiddels weten we meer: MediaMall is verleden tijd. Toch jammer.

Fred

Jaaaaaaa leuk hoor. gaan ze weer, en wat gebeurt er nu met de Clubs.nl ? ik ben zeer aktief op de clubs ?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond