Deel dit artikel
-

Open Innovatie: de trends (interview)

Bedrijven betrekken gebruikers bij steeds meer stappen in het innovatieproces. Het is één van de trends die Open Innovatie professor Frank Piller signaleert. Emerce sprak met hem.

Het Massachusetts Institute of Technology stond de afgelopen dagen in het teken van trends in gebruikersinnovatie, co-creatie, wikinomics en open source. Emerce stelde vijf vragen aan Frank Piller, de initiatiefnemer van deze ‘World Conference on Mass Customization & Personalization'. Zijn weblog is de voornaamste bron op het gebied van consument gedreven innovatie.

Is Open Innovatie een ideeënbus 2.0?
"Een ideeënbus is een instrument dat een bedrijf kan inzetten om gebruikers te betrekken. Open Innovatie gaat echter veel verder. Het is een oproep aan gebruikers om producten en dienstverlening te innoveren. Bedrijven die hiervoor openstaan, zullen innovatie van buitenaf niet alleen doorvoeren maar zelfs actief initiëren en begeleiden.

"Vandaag gaat open innovatie vooral over de innovatiekracht van gebruikers. We zijn onderweg van een door producenten gedreven economie naar een door gebruikers gedreven economie. De gebruiker zal niet alleen ‘de specs' bepalen, maar ook het design en andere stappen in de keten voor zijn rekening gaan nemen."

Zijn Open Source & Open Innovatie Broer en Zus?
"Ik zou zeggen: Vader & Zoon". De vraag is wel wie de vader en wie de zoon is. Open source is één van de eerste echt succesvolle toepassingen van open innovatie. Open Source is een rolmodel geworden voor open innovatie in andere industrieën. Het is spannend om te zien hoe de toepassingen hiervan in andere industrieën eruit zien."

Welk effect heeft open innovatie op de concurrentiepositie van MKB ten opzichte van de grote bedrijven?
"We weten het nog niet. Er is nog onvoldoende onderzoek beschikbaar. Een klein bedrijf kan duizenden gebruikers en experts van buitenaf betrekken in productontwikkeling en productie. De vraag is voor wie open innovatie een kans gaat worden en voor wie een grote bedreiging. Belangrijk is te zien wie deze kans eerder en slimmer gaat omarmen. Zijn het de grote bedrijven die makkelijker consumenten kunnen binden vanuit een natuurlijke merkbinding, of de MKB'ers die van nature een meer ondernemende cultuur kennen? We weten het nog niet."

Lopen Nederlandse bedrijven voorop in deze trend?
"Philips was een voorloper op het gebied van technologische spinouts. Dit is echter maar één kant van open innovatie. Op het gebied van gebruikersinnovatie is Nederland vooralsnog geen voorloper. Dat is jammer, temeer de Nederlandse economie gezien kan wordt als een open economie. De actieve en creatieve Nederlandse consument kan veel meer betrokken worden dan nu het geval is. Overigens kent open innovatie weinig grenzen. Op grote schaal zijn Nederlandse consumenten al actief in internationale gebruikers communities. Een voorbeeld daarvan is Dell Ideastorm waarbij klanten wereldwijd worden uitgenodigd suggesties te posten en met elkaar te discussiëren in Dell's ideeënbus."

Wat is de volgende fase in open innovatie?
"Daar hebben we afgelopen dagen veel over gepraat. De trend die zichtbaar wordt is dat naast de software industrie nu ook andere industrieën kiezen voor gebruikers innovatie. Daarnaast zal de gebruiker in steeds meer stappen van de keten betrokken zijn. We zullen zelfs gebruikers bedrijven krijgen. Brewtopia is daarvan een mooi voorbeeld. Consumenten hebben een belangrijke bijdrage gehad in de totstandkoming van dit biermerk. Onder andere de receptuur en verpakkingdesign is door de gebruikers community tot stand gekomen.

"Het hebben van een ideeënbus is een begin. Maar de consument wil meer. Ze willen dat er wat met hun ideeën wordt gedaan, ze willen actief betrokken zijn in alle stappen van de keten. Bedrijven die deze potentie zien en weten te benutten zullen winnaar worden in deze gebruikersgedreven economie".

Interview door: Ruben Robert Nieuwenhuis

Nieuwenhuis (ruben@partnersip.com) is Innovatie-Manager bij PartnersinPerspective, en initiatiefnemer van het open innovatie platform Fellow Force.

Deel dit bericht

2 Reacties

Edo Haveman

Het is jammer dat Open Source en Open Innovatie in dit artikel zo dicht bij elkaar worden geplaatst. Er is al veel verwarring tussen deze twee termen die ogenschijnlijk bij elkaar horen, terwijl Open Source pas later is aangehaald als een voorbeeld van een strategie binnen het Open Innovatie paradigma. Wanneer je bijvoorbeeld het boek van Chesbrough uit 2003 erbij pakt, waar het begrip Open Innovatie wordt geintroduceerd, dan zie je dat de term 'open source' hier helemaal niet niet in voorkomt. Open Innovatie is in een later boek (hoofdstuk 5 in het meer wetenschappelijke Open Innovation: Researching a new paradigm uit 2006) wel aan open source gerelateerd, maar hier worden ook voorbeelden aangedragen waar open innovatie geen open source is en andersom.  Broer en Zus is dus een beetje teveel van het goede. Een aangetrouwde neef misschien?

carl

Open Innovatie in de definitie van Chesbrough gaat nauwelijks over gebruikers. Daarvoor moet je bij het werk van Eric von Hippel zijn, grondlegger van het begrip 'user innovation'. User innovation is maar een klein deel van wat Open Innovation nog meer is. Daarbij hoort het licenseren van patenten (80% van patenten binnen bedrijven is ongebruikt), samenwerken met universiteiten, investeren in startups, en spinoffs. Het interview is dus denk ik wel wat gekleurd door het (overigens erg goede) initiatief van de interviewer 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond