Deel dit artikel
-

Prijsstuntende Telfort wekt verbazing

De introductie van goedkoop breedbandinternet en internet bellen door KPN dochter Telfort heeft geleid tot verbazing en zelfs wrevel onder abonnees van KPN dochters Xs4all, HetNet en Planet. De prijsverschillen tussen Telfort en de KPN dochters zijn erg groot geworden.

Telfort kwam afgelopen week met een aanbieding van internet tot 20 Mb downloadsnelheid, voor nog geen twintig euro per maand. Ten opzichte van KPN moet Telfort dezelfde positie gaan innemen als Transavia bij KLM, vertelde Marco Visser, directeur van Telfort bij de lancering. Telfort biedt snelheden tot 20 MB voor slechts 19,95 euro, terwijl bij de overige KPN dochters 20 MB 60 tot 70 euro per maand kost.

Toegegeven: het Telfort aanbod is vooralsnog bescheiden. Telefoneren kost 9,95 euro extra, de helpdesk kost 30 cent per minuut, abonnees krijgen geen homepage, en antivirus en antispam zijn evenmin bij het basisabonnement inbegrepen. Het modem is daarentegen weer gratis.

Toch zijn de prijsverschillen enorm. Bij Xs4ALL kost 20 MB plus bellen 92,50 euro, bij Telfort 29,90 euro. “De verschillen zijn nog nooit zo groot geweest tussen de kwaliteitsprovider van KPN en een budgetprovider van KPN,” zo valt te lezen in een van de forums. “Dan mag XS4ALL wel veel extra hebben zoals grote mailboxen en gratis virus en spam filtersm maar de prijsverschillen zijn nu echt buiten proporties geworden.”

De komst van Telfort breedband is ongetwijfeld ingegeven door de komst van BBNed dochter Alice. Die introduceerde een 20 MB-abonnement voor 29,90 euro per maand. Voor het activeren van een ongebruikte koperlijn moet eenmalig 69 euro neergelegd worden. Tegen een vast tarief onbeperkt bellen kost 19,95 euro per maand, maar dat is dan wel inclusief enkele buitenlandse telefoonnummers. 

Met die verhevigde concurrentie is het de vraag of de bestaande KPN dochters hun huidige tarieven nog kunnen handhaven. KPN is overigens al wel zijn merkenportfolio aan het bekijken na de overname van Tiscali, 12Move en Speedlinq. Mogelijk gaan deze merken verdwijnen. Geruchten dat KPN afscheid zou willen nemen van de merknaam Planet.nl zijn tot nu toe niet bevestigd. Wel worden per 1 januari alle redactionele activiteiten overgeheveld naar centrale redactie van gratis krant DAG.

Deel dit bericht

6 Reacties

medelezer

het zat er dik in.internet wordt misbruikt om de geldbuidel van de consument te legen. internet wordt veel te duur gehouden. ik was al lang van plan een klachtenlijn over dit onderwerpte openen, maar dit help ook. het gebruik van internet (via koper of glas) MOET goedkoper worden.

Steven

Dit lijkt in eerste instantie heel goedkoop (heb even op http://www.telefonievergelijker.nl de prijzen vergeleken), maar heb je bijvoorbeeld problemen dan zit je met een dure en email helpdesk. Niet echt heel handig. En ja, alle kleine beetjes extra kosten maken het uiteindelijk toch nog duur vermoed ik..

henk

Voor de bewijsvoering dat er op een forum aangegeven wordt dat de prijzen wel erg ver uit elkaar liggen vind ik persoonlijk de titel van het artikel enigszins overtrokken. Zie sowieso erg veel 'KPN-bashing' plaatsvinden binnen EMERCE.Natuurlijk is er een hele hoop te zeiken op de grootste telecomprovider van het land. Tuurlijk weten de slimme lezertjes van EMERCE -bij nader inzien- beter wat de strategie HAD moeten zijn. Maar ik hoor niemand honend over Telefonica -dat ze het strategisch helemaal verkeerd hebben gedaan- wanneer Endemol wordt verkocht (daargelaten dan dat ze er een idiote prijs voor betaalden). Ondernemen wordt zo bewonderd op EMERCE; als iemand zijn hut verkoopt voor een of twee meloen krijgt hij/zij minimaal 40 felicitaties. Ondernemen is toch ook miskleunen? Of minder erg: een verkeerde strategie kiezen? Ik vind het persoonlijk vrij krachtig dat ze bij KPN inzien dat er een andere koers gevaren moet worden en dat deze koers ook ingeslagen wordt. Ongeacht beslissingen uit het verleden. PS: verder vind ik KPN een absolute kanshebber in de verkiezing van de Grootste 'K'-bedrijven van Nederland; ben al 6 maanden bezig ADSL te krijgen en wordt iedere keer weer afgesloten omdat er een fout in de administratie zit…

Frank

Er wordt door alle grote bedrijven bij een introductie van een nieuw product of innovatie stelselmatig een zeer hoge prijs berekend in de incubatieperiode van het product. Pas als er concurrenten op de – vaak – al bijna vergeven markt komen die – bijna noodgedwongen – op de prijs gaan concurreren gaat de prijs dalen. De 'dommerikken' blijven dan zitten waar ze zitten en betalen teveel. De 'slimmerds' gaan eens flink rondkijken en het zelfde product elders goedkoper halen. Zo werkt het al heel lang. Maar de bedrijven die dat product introduceren zijn ook altijd meer kosten kwijt aan marketing, R&D, distributie, enz. Daar profiteren de nieuwe partijen dan weer van en zo is de bal weer rond. Dan begint de markt de produkt-lifecyclus te dicteren (zoals Brussel het wil). Alleen marketing kan worden ingezet om aan deze lijn wat meer sturing te geven. Hoe sneller wij met zijn allen overstappen op de goedkopere partijen hoe sneller we de prijs weer verder kunnen drukken! Dat is het spel. Ik voorspel dat Speedlinq (ook goedkoop internet met bellen) straks opgaat in Telfort, om die mensen ook als mobiel bellen klant binnen te halen. KPN heeft daar vast een prachtige meerjaren strategie voor uitgedacht.

Peter

Opvallend dat de aandacht uitgaat naar de 'prijsstunt'. Bij de ?chte prijsstunter – 12move – is het vanaf nu niet meer mogelijk om het echt goedkope ADSL-abo (2mb voor 10 Euro) af te sluiten. Ik vrees dat de 12-move-gebruikers met dit abonnement vroeger of later naar het 'goedkope' 20Euro abonnement worden gepushed.

Steur

heb in oktober advies aangevraagd via http://www.adsl-internet.in (werkt nu niet) maar daar kwam telfort niet al te best uit de bus, veel onkosten nog. kreeg toen 12move als advies wat ik genomen heb maar nu niet meer beschikbaar is… ook van KPN? Lijkt het wel op, consument krijg zo steeds minder keus, net als bij de mobiele operators; slechte zaak!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond