Deel dit artikel
-

Youtube pakt rechtenschending aan

De populaire videodienst YouTube is begonnen met een publieke test van zijn langverwachte video-identificatiedatabase. De nieuwe database moet nieuwe rechtszaken tegen YouTube over vermeende videopiraterij voorkomen.

De database maakt gebruikt van Google's zelfontwikkelde video-identificatietechnologie. In de database worden referentiebestanden van de originele films en video's opgeslagen en de bijbehorende eigenaren. Wanneer een gebruiker een video uploadt dan controleert YouTube of hij wel de rechtmatige eigenaar is.

Volgens productmanager David King doet de database een complete scan van het videobestand. Wanneer een filmmaatschappij aan YouTube een drie-uur durende film geeft dan scant YouTube de gehele film in. Het gebruik van audio in videofilmpjes op YouTube wordt gecontroleerd door software ontwikkelt door het externe bedrijf Audible Magic.

YouTube zegt dat negen bedrijven, waaronder enkele grote filmstudio's, aan de test meedoen maar het heeft alleen Disney en Times Warner bij naam genoemd. Of Viacom, die een grote rechtszaak tegen YouTube heeft aangespannen, ook meedoet wilde YouTube niet zeggen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Don van Riet mgt Consultant ICT

Al het materiaal dat ooit via analoge tussenstappen zijn weg naar YouTube heeft gevonden kan alleen geluids- of beeldinhoudelijk worden gecheckt. Eventuele DRM-gegevens, dan wel digitale identiteiten zijn immers afwezig. Kortom: volgens mij het vinden van spelden in hooibergen, dat gaat vaak niet lukken. Soms zie je glasheldere referenties naar bestaande DVD's of films en toch blijft het staan. Gelukkig maar want in een wereld van veel grotere copieerwoede is dit een mineur verschijnsel (als YouTube user geschreven)

Sander Limonard

Het identificeren van rechtenschending gebeurd meer op basis van notice en take down procedures (b2b social networking!) dan automatische detectie als fingerprinting: die speld gaat Youtube zelf niet zoeken, dat laten ze over aan anderen. De oplossing daarvoor is ook pragmatisch: of de rechthebbende deelt in de inkomsten die de (door anderen ge-uploade) video genereert, of hij wordt vervangen door het origineel. De content wordt dus niet altijd (steeds minder zelfs) verwijderd.  Zie http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2245245 voor meer

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond