Deel dit artikel
-

Yahoo gaat advertenties anders rangschikken

Yahoo Nederland heeft een nieuw rangschikkingsmodel voor zoekmachineadvertenties voor haar partnernetwerk aangekondigd. Daarbij speelt kwaliteit van de advertentie een belangrijke rol.

Het nieuwe rangschikkingsmodel verandert de insteek van online advertenties aanzienlijk, zo stelt het bedrijf. De positie van de advertentie wordt vanaf nu bepaald door een mix van kwaliteit en het bedrag dat de adverteerder biedt. Het model geeft gebruikers relevantere advertenties die beter aansluiten op de ingevoerde zoekopdracht. Online adverteerders kunnen meer waardevolle leads genereren, zo belooft Yahoo.

De kwaliteit van advertenties wordt inzichtelijk voor adverteerders via een barometer: de kwaliteitsindex. De kwaliteit wordt bepaald door de historische en verwachte prestatie van de advertentie gerelateerd aan andere advertenties die op hetzelfde moment worden vertoond. Doorgaans zullen advertenties met een hogere kwaliteit een hogere positie in de zoekresultaten verkrijgen. Bij een slechte score kan de kwaliteit van de advertentie worden aangepast. Er zijn daarbij functies beschikbaar die helpen bij het schrijven van goede en relevante advertentieteksten en een geschatte advertentiepositie en voorspelling van het aantal 'doorkliks' op basis van het budget en de kwaliteit van de advertentie geven.

Volgens Pepijn Breijder, directeur Yahoo! Nederland, betekent het nieuwe rangschikkingsmodel dat adverteerders zich meer kunnen concentreren op de relevantie en kwaliteit van de advertenties in plaats van zich te moeten mengen in biedingsoorlogen. Adverteerders met een kwalitatief betere advertentie ten opzichte van andere advertenties die op hetzelfde moment worden getoond, kunnen tegen een lagere prijs een hogere positie in de zoekresulaten krijgen. Relevantie wordt dus beloond.

Het rangschikkingsmodel vormt het laatste onderdeel van het begin dit jaar geïntroduceerde nieuwe advertentiesysteem, New Sponsored Search, beter bekend onder de werktitel Panama. Alle klanten zijn inmiddels overgezet op de nieuwe Sponsored Search en de introductie hiervan maakt Yahoo!'s platform voor sponsored search compleet.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond