Deel dit artikel
-

Vergelijk.nl liberaliseert klikprijzen webwinkels

“Tot nu toe bepaalden wíj de prijs die een winkel voor een klik naar zijn site betaalde”, zegt Jeroen Korving van Vergelijk.nl. “Waarom we dat deden weet ik niet. Iedereen doet het.” Het bedrijf verandert zijn prijsbeleid en laat de markt per categorie de klikprijs bepalen.

Vergelijk.nl, onderdeel van de Compare Group uit Utrecht, stapt af van het vaste cost per click-systeem. Het bedrijf denkt de eerste in de wereld te zijn die met een variabel kliktarief gaat werken. Hoofd Marktontwikkeling Jeroen Korving: "In categorieën waarin weinig winkels producten aanbieden, geldt een laaf tarief. In drukke categorieën gaat een hoog tarief gelden."

Nadenken over positionering

Webwinkeliers kunnen er in theorie voor gaan kiezen om niet meer in één dure categorie te adverteren, maar in bijvoorbeeld 10 goedkopere. Vergelijkingssites fungeren voor hen als aanbrengers van relevant verkeer, en voor consumenten als verkeersborden in de digitale winkelstraten.

Het concept achter de nieuwe tarifering bij Vergelijk.nl is niet nieuw. Bedrijven als Google en Yahoo maken al jaren gebruik van een vergelijkbaar systeem bij de bepaling van de prijs van de tekstadvertenties naast hun zoekresultaten.

Korving: "De klikprijs wordt nu nog één keer per maand bepaald. In de ideale situatie willen we er naartoe dat de prijs real time wordt vastgesteld. Uiteindelijk streven we naar een betere verdeling van de aanbieders over de site. Het gaat er om dat er in alle categorieën een representatief aanbod te zien is."

Breder verdeeld aanbod

De site biedt nu schapruimte aan tussen de 300 en 400 winkels, verdeeld over circa 300 productgroepen. "Dat worden er eind dit jaar 735." Daarmee denkt het bedrijf nagenoeg alle webwinkeliers te kunnen bedienen. "We willen af van een bepalende rol en mikken op een meer adviserende rol richting aanbieders."

Winkeliers die beter dan gemiddelde verkoopwaarden kennen, bijvoorbeeld aflevering op zondag of uitgebreide garantie, hebben een streepje voor bij Vergelijk.nl. De optelsom van dit soort gunstige koopvoorwaarden voor de klant, en de beoordelingen die klanten achteraf geven, bepaalt de korting die webwinkels krijgen op de klikprijs die ze betalen.

Compare Group bereidt zich voor op verdere internationale expansie, zo bleek uit eerdere berichtgeving van Emerce.

Deel dit bericht

3 Reacties

Joris

Lijkt er helemaal niet op dat dit NIEUW is. Volgens mij heeft Vergelijk.nl gewoon afgekeken bij Kelkoo en tot de conclusie gekomen dat ze op deze manier veel meer geld uit de markt kunnen halen. Laat die adverteerders maar tegen elkaar opbieden en w?g objecitief vergelijk…

Joyce

Volgens mij heeft het niets met 'tegen elkaar opbieden' te maken. De hoogte van het kliktarfief is niet bepalend voor de positie op de resultaatpagina's.

Jeroen

Joyce, je hebt helemaal gelijk (en Joris dus niet…) Wat wij doen heeft niets te maken met het systeem van Kelkoo. Daar kunnen retailers meer CPC betalen om hoger in de lijst te staan. Dit is bij ons dus pertinent niet het geval. Bij ons bepaalt juist de markt de CPC prijs. Bij veel vraag gaat de prijs omhoog, bij minder vraag omlaag. Als je het stuk goed leest dan begrijp je ook waarom wij dit doen. Jeroen Korving

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond