Deel dit artikel
-

Hyves onderzoekt merkenkennis als nieuwe omzetbron

De populairste 100 merken op Hyves hebben ieder gemiddeld meer dan 100.000 fans. Kledingmerk Björn Borg, bijvoorbeeld, heeft 230.000 merkfans. Hyves onderzoekt hoe het deze merkinformatie kan verzilveren.

"Merkmanagers realiseren zich steeds meer dat Hyves een leuk platform is om met hun doelgroep te communiceren", zegt Hyves' Yme Bosma "maar wij weten ook exact met welke ándere merken iemand zich associeert. Die informatie is interessant voor bedrijven bij het bepalen van het profiel van hun klanten."

Als dit soort informatie commercieel toegankelijk zou maken voor merkmanagers dan zou dat op anonieme, geaggregeerde basis zijn.

Andere bronnen van inkomsten

Vijfennegentig procent van de omzet van de profielensite is afkomstig uit advertenties. Die worden geplaatst op de 2,5 miljard pagina's die maandelijks worden vertoond. Maar het bedrijf is op zoek naar andere bronnen van inkomsten. Eén daarvan is onderzoek doen naar merkassociaties. Het bedrijf kan betrekkelijk eenvoudig zeer gericht onderzoek doen onder voorgeselecteerde gebruikersgroepen.

Marktontwikkelaar Bosma: "Philips, bijvoorbeeld, zou in de toekomst kunnen zien hoeveel mensen over een bepaalde periode fan zijn van het merk Philips en hoeveel het merk schrappen uit hun profiel. Maar daarnaast kennen wij de demografische gegevens en zien ook welke ándere merken de Philips-fan aan zijn profiel toevoegt of er uit verwijderd."

Gisteren tijdens het Den Haag Telecom-seminar liet Bosma dit proefbalonnetje op. Hij becijferde: "Er zijn in totaal 280.000 Hyves", gebruikersgroepen rondom een bepaald thema.

Een overzicht van populaire merken staat hier.

Grootste mobiele site in het weekend

Hyves heeft circa 4 miljoen geregistreerde gebruikers. Iets meer dan de helft, 51 procent, is tussen de 13 en 34 jaar. Zesentwintig procent van de gebruiker is tussen de 35 en 49. Driekwart van de gebruikers logt minimaal een keer per maand in.

Volgens Bosma zijn vrouwen iets actiever op de profielensite dan mannen. "Een beeld dat je ook op andere profielensites ziet." Hij constateert ook dat de mobiele site van Hyves in het weekend 'enorm populair' is. "Het zou me niet verbazen als het de grootste mobiele site van Nederland is."

Bron foto: heymynameispaul (CC)

Deel dit bericht

5 Reacties

Toine

Handig: een alfabetisch overzicht. Kan iemand een ranking maken? 😉

jan

Ik wil helemaal niet als merken onderzoek materiaal gebruikt worden.

Jack

Als ik mijn merken noen op hyves dan doe ik dat voor mijn vrienden en niet omdat ik reclame wil ontvangen over die merken. Dit is gewoon misbruik van de gegevens die niets vermoedende consumenten achterlaten. Wat is de volgende stap? Hoever wil Hyves gaan in het gebruiken van prive gegevens……

Jonathan

Hoe serieus kan hyves de verkregen informatie nemen? 170 000 mensen die Zwitsal als favoriet merk hebben… Is iedereen opeens gek op billendoekjes…?

UpTheVortex

@Toine:Een ranking overzicht van de populariteit van alle brands op Hyves vind je op:[url= http://www.upthevortex.nl/2007/11/02/hyves-top-brands-overzicht/ ] http://www.upthevortex.nl/2007/11/02/hyves-top-brands-overzicht/%5B/url ]

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond