Deel dit artikel
-

‘Mobiele rubrieksadvertenties’ in opmars

Uitgevers van dagbladen en advertentiekrantjes denken in de mobiele telefoon een alternatief voor Marktplaats.nl-achtigen te vinden. Het Belgische Mobiya verbond onder meer Metro en Reed Business aan zijn mobiele platform.

Met dagblad Metro als eerste klant ging Mobiya eind april 2007 van start in België. Lezers van de krant en bijbehorende website kunnen hun rubrieksadvertenties via sms en mms online zetten en, anoniem, reacties daarop ontvangen.

Binnenkort wil Mobiya mobiele nummers op andere tweedehandssites aan gaan schrijven om adverteerders daar naar zijn eigen site te lokken. "Een geforceerde opt-in", aldus directeur Sacha Vekeman. "We gebruiken een bestaande zwakte in het systeem. Dat is geen spam."

Afgelopen kwartaal stuurden 30.000 Vlamingen en Walen een sms’je met een rubrieksadvertentie naar dagblad Metro. Die verschijnen ook in de papieren krant. Vekeman beaamt dat dat niet bijzonder veel is, maar met de ervaringen uit België denkt hij zijn activiteiten naar Nederland en Engeland grootschaliger op te kunnen tuigen.

Websites zijn te langzaam

Vekeman: "Als je iets op Kapaza of Speurders.nl wil zetten, ben je al snel 20 minuten bezig met het hele verkoopproces. Bij ons stuur je een sms, eventueel aangevuld met een foto in mms, en het bericht staat online. We zoeken in België en Nederland aansluiting tot metaplaatsers, zodat de advertenties behalve op Mobiya.com en Metro ook op andere tweedehandssites verschijnen."

Het volledige inzendproces van een advertentie omvat 3 sms-stappen. Zestig procent van de klanten doorloopt die stappen, aldus Vekeman.

De Belg denkt in dagbladen en advertentiekranten, zoals ViaVia, klanten te kunnen vinden. Zij zagen grote delen van wat traditioneel hun markten waren verdwijnen naar bedrijven als 2dehands, Kapaza en Marktplaats.eBay. "Ze zien in dat ze voor de echte innovatie terecht komen op het mobiele platform. Wij leggen als het ware een interactieve laag over de papieren krant heen. Immers, krantenlezers kunnen ook reageren per sms op een advertentie."

Volgende week lanceert het Belgische Koopjeskrant zijn mobiele aanbod.

Reclame in ruil voor goedkope sms

Mobiya wil de kosten om een sms-advertentie te verzenden verlagen, om de dienst aantrekkelijker te maken. "In de sms-dialoog tussen de klant en Mobiya willen we contextueel relevante advertenties ín die sms’en verwerken." De nieuwe mobiele operator Blyk past een vergelijkbaar model toe en geeft belminuten weg in ruil voor reclame-sms.

Het Belgische bedrijf heeft verscheidene gesprekken gevoerd met Nederlandse uitgeverijen. Grotere mediapartners zouden een licentie op de Mobiya-technologie kunnen nemen.

In Engeland sloot het bedrijf een overeenkomst met de Reed Business Information, om voor diens Britse titels rondom catering en lichaamsverzorging de rubrieksadvertenties per mobiel te verzorgen. De betreffende sites zijn nog niet online. Ook de mobiele advertentiedienst van de Daily Sport moet nog online komen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond