Deel dit artikel
-

Oud-directie Funda.nl stapt in autohandel

“Zomoto is de eerste autosite die met de consument als uitgangspunt en niet het dealeraanbod.” Marque Joosten en Marijn Pijnenborg, oud-directie van Funda, lanceren vandaag zonder dure reclamecampage een handelssite voor auto’s.

"Twintig procent van de auto’s wordt tegenwoordig al niet meer via een dealer verkocht, maar direct door een eigenaar zelf. En die lijn zet zich alleen maar verder door." Directeur Marque Joosten van Zomoto.nl verwacht dat in 2012 15 procent van de nieuwe auto’s direct via het web worden verkocht. Zijn site wil ook in dat nieuwaanbod gaan bemiddelen tussen autozoeker en autoverkoper.

‘Automarkt loopt achter’

Zojuist gingen de lakens van Zomoto.nl af tijdens de presentatie van het bedrijf in Amsterdam. "De online automarkt loopt achter", stelt Joosten. Hij denkt het samen met Pijnenborg anders aan te pakken door de klant centraal te stellen op de website.

Een sitebezoeker kan met enkele muisklikken uitzoeken wat zijn huidige auto waard is, wat de maandlasten ervan zijn en hoe de auto zich verhoudt ten opzichte van anderen. Voorts kan de hij via Zomoto zoeken in het aanbod van AutoTrack, Auto Trader, AutoTelegraaf, AutoScout24, Autokopen en Marktplaats. Dat zijn circa 400.000 occasions. "Bovendien bieden we informatie over alle bijna 650 nieuwe typen auto’s die nu te koop zijn."

De zoektechnologie achter de site is van Endeca. "Dat is slimme software. Als je bij ons zoekt op een duurdere auto in het rood met een bepaalde milieuscore dan krijg je geen Fiat Panda te zien."

API om klanten van de concurrent te informeren

Op Zomoto kunnen bezoekers ook hun auto gratis te koop aanbieden. Op andere tweedehandssites kost dat geld. "We willen de bij ons geplaatste advertenties doorplaatsen naar de andere occasionsites. Maar of dat ook zal gebeuren, hangt van de anderen af."

Het bedrijf publiceert volgend jaar een API. Zodoende kunnen andere autosites de zogeheten Zomotex importeren, een middel voor auto-eigenaren om de huidige waarde van hun voertuig te bepalen. Een dergelijke actuele waardebepaling bieden andere sites niets.

Joosten beoogt, net als op Funda.nl, omzet te genereren met advertenties rondom het aanbod. Bijvoorbeeld van garages en verzekeraars.

De advertentietechnologie is afkomstig van OpenAds. "We willen ook dat mensen hun auto kunnen monitoren. Ze krijgen te horen of het tijd is voor een keuring, nieuwe banden of dat er andere verzekeringen zijn. Maar er komt ook een omslagpunt in de maandlasten dat het rendabeler is een andere auto aan te schaffen."

Vandaag gaat een beta-versie van de site van start. Eind januari gaat het label ‘Beta’ van de site af. De opgedane ervaringen worden verwerkt in een nieuwe release van de site, die voor april in de agenda staat.

De lancering van Zomoto gaat niet gepaard met een dure internetreclamecampagne. Joosten: "Als je kijkt naar hoeveel geld de grootste sites aan reclame uitgeven, dan blijkt dat niet veel te zijn. De klanten maken reclame voor hen."

Deel dit bericht

8 Reacties

Frode Ruitermans

Hehe, de afgelopen maanden heeft Joosten een kijkje in de keuken kunnen nemen als eindverantwoordelijke van (o.a.) Auotelegraaf.nl en nu met een directe concurrent komen. Kennen ze bij de Telegraaf geen concurrentiebeding ofzo? Waarschijnlijk hebben ze destijds Joosten's kennis van Funda gebruikt voor Woonkrant en durven ze hem nu niet aan te pakken…Aan de andere kant, ik kan me nauwelijks voorstellen dat Joosten deze site in 2 maanden uit de grond heeft gestampt. Hij moet dus tijdens zijn Telegraaf tijd er al mee bezig zijn geweest. Helemaal treurig als de Telegraaf daarvan op de hoogte was.

robbert

Volgens blog Zomoto op 1 mei 2007: 'Vandaag beginnen we aan een nieuw hoofdstuk: Zomoto gaat van start!Na onze werkzaamheden voor de ING (waar we elkaar in 1999 leerden kennen) sprongen we voor het eerst samen het diepe in met de succesvolle oprichting van Freeler, de eerste gratis Internet Service Provider. In 2001 volgde de lancering van funda dat uitgroeide tot een van de meest bekendste en grootste internet bedrijven van Nederland. We hebben de afgelopen jaren heel veel geleerd over hoe je bedrijven opzet, hoe Internet werkt en wat consumenten eigenlijk willen.We hebben met name geleerd om te luisteren. Luisteren naar klanten, leveranciers, collega's en dus naar de bezoekers van onze websites.Nu funda stond voor ons direct 1 ding vast: we wilden een nieuwe website opzetten. Een website die gebruikt maakt van de nieuwste technieken, de nieuwste inzichten en een website die echt volledig vanuit de consument denkt en handelt.Vandaag gaan we dat avontuur starten met Zomoto, een nieuwe automotive website. We weten nog niet exact tot wat Zomoto zal uitgroeien maar we denken en hopen dat onze ervaringen een bijdrage zouden kunnen leveren in de automotive branche.Waarom Zomoto? Nou eigenlijk zo maar: omdat het leuk klinkt en het er lekker uitziet. (O, ja en omdat het nog vrij en te registreren was…)Wij zijn ook nog wat onwennig over de naam en onze nieuwe rol. Dat zal de komende maanden veranderen en dat kan je lezen in deze blog waarin we de dingen die ons bij Zomoto zo bezighouden zullen weergeven.' Marijn en Marque 

Roel

De zoeksoftware kan altijd nog slimmer. Als je zoekt op goedkope auto's, komen altijd auto's bovendrijven, waarbij de vraagprijs gelijk is aan het maandelijkse lease-bedrag. Zoek op veiligheidswaarde 5 en de laagste kostprijs groep van 0-2000 euro en je vindt Priussen, Laguna's en andere auto's met bouwjaar 2007.  Wellicht iets om uit te filteren. Een werkende auto uit bouwjaar 2007 met een vraagprijs < 2000 euro is onmogelijk. Wel

Stampei

Een mooi iniatief, echter ben ik nog niet geheel overtuigd van de zoekfunctie. Momenteel ben ik zoekende naar een Mercedes C-klasse Diesel in station vorm, dus ik dacht met deze site een schot in de roos te gaan vinden. Ik heb op de homepagina onderin op de populaire occassions op de mercedes link gedrukt, kom ik op een pagina terecht waar ik een keuze moet gaan maken tussen e-klasse (wil ik niet), een Astra, Golf, Megane…Mmm dan maar the other way, de zoekfunctie. Ik wil een Mercedes –> C-klasse –> station. resultaat >2000 auto's. Kaassie dacht ik. Reeds op de eerste pagina sloegen de SLK compressoren me al om de oren en dat was voor mij het moment dat ik afhaakte en me besefte dat het nog maar een beta site was…

Smoker

Zomoto gaat wel erg ver met het overnemen van gegevens van de autosites. Ben benieuwd of dit wel toegestaan is. Gaspedaal.nl is hierbij wel erg netjes.

P. Daalemmer

Ik heb wat zoekopdrachten gedaan, maar ik kom erg veel onjuiste resultaten tegen. Snelheid is ook niet best. Niet bepaald een aanwinst deze site.

Rory Koehein

Inderdaad onjuiste resultaten tegen na een zoekopdracht.  Dat vind ik jammer, want het is qua usability sterk en de site is mooi vormgegeven. Extra info zoals maandelijkse kosten en zomotex is ook erg leuk gedaan.

Han Roode

Waanzinnig initiatief! Buiten de wellicht inhoudelijke 'schoonheids' aanloop-perikelen, van bijzonder hoogstaand niveau. Niet alleen qua uitvoering, maar met name wat betreft uitgangspunt en gedachtengang. Ik neem zo maar eens aan dat dit een paleisrevolutie is voor de (voorlopig) Nederlandse, automotive branche….. Proficiat en veel succes met de verdere ontwikkeling… Binnenkort ook zomotor.nl?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond