Deel dit artikel
-

Ook Casema en @Home staan op tegen glas

Gefuseerde kabelaars in het Zesko-verband maken geen geheim van hun regionale acties gericht tegen glasvezel, anders dan UPC. Ook is UPC op verschillende plaatsen lokaal actief met gerichte marketing.

Eind vorige week werd bekend dat UPC in stilte zijn strategie van landelijke uniforme prijzen heeft verlaten, teneinde lokale glasvezelinitiatieven beter te kunnen beconcurreren. Daarvan werd melding gemaakt door Glazenkamp, een initiatief voor een collectief glasvezelnet in de wijk hazenkamp in Nijmegen.

Echter, UPC is ook op andere plaatsen begonnen met lokale aanbiedingen. Zo ondervindt Ons Net Eindhoven momenteel felle concurrentie van UPC in de Schrijversbuurt en in Woensel-Oost.

Immers, daar geldt als regel: "Kiest meer dan 50 procent van de mensen uit de buurt voor een abonnement op Internet via Ons Net Eindhoven dan starten we met het aanleggen van het glasvezelnetwerk."

Slaagt UPC erin om te voorkomen dat de 50 procent drempel wordt gehaald dan gaat de aanleg van glas daar niet door. Een woordvoerder van de coöperatie Onsnet Nuenen zegt daarover: "UPC probeert steeds om mensen voor een jaarcontract te binden zodat ze niet op glas kunnen overstappen en het moeilijk is om de collectieve drempel te halen. Dat punt zijn wij inmiddels gepasseerd, maar voor de dienst televisie hebben we nog lang niet alle klanten van UPC weten te strikken."

De acties van UPC en @Home konden niet voorkomen dat weer twee Brabantse gemeenten op glas overstappen. Van de 11.000 huishoudens in Best en de 13.000 huishoudens in Valkenswaard hebben de afgelopen 6 weken ruim 6.000 huishoudens in Best en 6.500 in Valkenswaard zich geregistreerd voor een abonnement via OnsBrabantNet. Vanaf maart 2008 worden de eerste inwoners van Best én Valkenswaard op het netwerk, aan te leggen onder beheer van Reggefiber, aangesloten.

Casema en @Home

Zesko, de voorlopige gezamenlijke vlag van de gefuseerde kabelbedrijven Casema, @Home ne Multikabel, kent geen gezamenlijke strategie tegen lokale glasinitiatieven. Casema is die concurrentie inmiddels al aangegaan volgens de woordvoerder: "Tegen Lijbrandt Telecom eerst in Hillegom, maar later vooral in Lisse hebben we lokale aanbiedingen gedaan om te voorkomen dat ze voldoende marktaandeel zouden halen. Daar doen we niet moeilijk over. Anders dan UPC is dat open bij ons."

In Hillegom verloor Casema zo veel klanten dat het glasvezelnet is aangelegd door Lijbrandt (onderdeel van Reggefiber), maar in Lisse boekt de kabelaar succes met haar marketingacties. In de vÛÛrinschrijving is tot nu toe 14 procent van de woningen aangemeld voor een of meer diensten op glasvezel. Dat zegt directeur Niels Jonkman. "Maar de inschrijvingstermijn is verlengd van 30 november als einddatum tot 31 december en ik heb goede hoop dat we de 40 procent die we nodig hebben nog gaan halen."

Lukt dat niet, ‘dan is er een probleem’ volgens Jonkman, want dan gaat het feest voor Lisse niet door. "We doen ons best, onder meer nu via verenigingen waar we actie voeren. Die kunnen straks van onze diensten gebruik gaan maken met allerlei leuke dingen die op glas mogelijk worden. We hopen dat ze hun leden weten te stimuleren voor een glasvezel aansluiting."

@Home, het zusje van Casema, houdt zich met lokale aanbiedingen nog het meest op de vlakte. Er is wel een actie geweest in de gemeente Best om met lagere prijzen dan normaal te voorkomen dat het glasinitiatief daar voet aan de grond krijgt.

Maar het grootste glasvezelproject in Nederland, dat van Reggefiber voor de stad Deventer, ondervindt nog weinig hinder van @Home. Projectleider namens de gemeente Deventer Arno Groenendijk: We merken nog niets van lokaal gerichte aanbiedingen om te voorkomen dat mensen op glas overstappen.

Met betrekkelijke geringe marketing zijn van de 3.500 aangesloten woningen er nu duizend aangemeld voor een abonnement op glasvezel." Dat kost een kleine 50 euro per maand, voor 35Mb/s internet in beide richtingen, 80 tv-kanalen en telefonie met gratis bellen naar vaste nummers in Nederland."

Volgens de woordvoerder van Casema, die ook spreekt namens @Home, wordt het voordeel van glasvezel overdreven: "Qua functionaliteit is er niet zo veel verschil. En daar gaat het toch om uiteindelijk."

Casema en @Home testen nog de Docsis 3.0-standaard die qua vermogen de coax-kabelnetten op gelijke hoogte zou moeten brengen met glasvezel. Ook bij UPC is Docsis 3 nog niet klaar voor de markt, maar dat zou weldra het geval moeten zijn.

KPN zegt zich niet druk te maken in deze strijd: "We gaan geen prijzenslag aan. We hebben onze prijsvechters onder de providers en bieden glas aan in Twente en in Almere. Uiteindelijk gaat het om de diensten, niet op de eerste plaatst om de snelheid."

Deel dit bericht

7 Reacties

Arne

Schandalig. Ik wist niet dat de kabelaars zo'n erg kartel vorming hadden en mijn glas tegen een redelijk prijs belemmeren. Boycotten die handel dus!Alle glasprojecten in Amsterdam komen hierdoor ook niet lekker van de grond.

Tobi

@Arne. Er wordt niets belemmerd. De kabelbedrijven passen hun prijzen (naar beneden) aan om de concurrentie aan te kunnen gaan. Volgens mij juist een voorbeeld van een open markt waarbij je kunt kiezen uit meerdere aanbieders en waar de prijzen omlaag gaan.Je kunt moeilijk van bedrijven verwachten dat ze wachten tot iedereen bij de concurrent zit.

Johannes

Marktwerking heet dat. Niks op tegen. De meeste glasprojecten worden met subsidies gefinancierd, dat is veel erger dan prijsstunten. Bovendien is het voordeel van glas tot je deur nihil: zodra je glasvezel de centrale bereikt word je net zo overboekt als bij Kabel of ADSL. Oftewel, je deelt je 100Mbps aansluiting met 100 andere gebruikers. Veel plezier met je dure, gesubsidieerde 1Mbps. 

Ik

@Johannes: Die snelheden worden wel degelijk gehaald hoor! Ik ben in ieder geval blij dat het ze niet gelukt is om het glasvezelproject in Valkenswaard tegen te houden!

Nick

Het gemak waarop mensen gewoon iets roepen (Johannes) zonder het te onderbouwen en zonder enige kennis van zaken verbaast me.Alle glasvezel wordt op een hoop gegooid en allemaal doen ze het blijkbaar zo volgens deze "expert".Ik geniet van glasvezel tot in mijn huis en de gegarandeerde 24 mbits up en down worden gewoon gehaald.Elke dag en op elk moment.Dat was met de vrienden van Casema wel anders.

Johannes

Ik en Nick, reken het maar eens uit. Hoeveel abonnees heeft je glasaanbieder? Hoeveel snelheid bieden ze? Hoe snel is hun ontsluiting naar het Internet? Stel dat er in Valkenswaard 6500 abonnees zijn met elk 100Mbps, heeft de provider dan 650Gbps capaciteit op de backbone en naar het Internet? Ik schat hooguit 10Gbps oftewel een overboekingsfactor van 65. Auw, dat is slechter dan bij ADSL… Dat Nick altijd de maximale 24Gbps kan gebruiken betekent dat veel andere gebruikers op het netwerk hun 24Gbps nooit volledig gebruiken. En dus net zo goed een goedkoop 4Mbps ADSL abonnement hadden kunnen nemen? 

Ivo

Grappig, iedereen die ik tot nu toe ken in Arnhem en andere steden, haalt zijn volle snelheid met glasvezel. Inmiddels zijn de trunks op ams-ix 80gbit , en de 100gbits staan klaar om de hoek. Veder wordt er door providers zeer veel gecached, zodat het lokaal beschikbaar is. Weer typisch gevalletje van klok -> klepel.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond