Deel dit artikel
-

Narrowcasting KPN te duur voor NS

Te lage verwachte reclame-inkomsten nekken het project voor rijdend internet, videoreclame en treininformatie van NS en KPN. Minister Eurlings is nu aan zet.

KPN en NS maakten gisteravond bekend dat ze hun gezamenlijke activiteiten gericht op het realiseren van actuele reisinformatie, internet en infotainment in intercity’s niet voortzetten.

"Het initiatief is in zijn opzet te grootschalig en bedrijfseconomisch niet haalbaar. Reclame-inkomsten zijn niet toereikend in het model dat KPN ons uiteindelijk heeft voorgehouden. En wij willen absoluut niet dat we extra kosten op de reizigers moeten verhalen. Dus dan houdt het op", aldus de woordvoerster van de NS in Utrecht.

De woordvoerder van KPN bevestigt dit: "Het zat klem tussen de prijs van het kaartje en de investeringen voor het inbouwen van het systeem in de
treinen die hoger waren dan voorzien."

Beide partijen noemen louter een bedrag bij benadering: tientallen miljoenen euro’s. Beoogde kosten en mogelijke opbrengsten voor exploitatie noemen ze niet. Het leeuwendeel van de orders zou naar Samsung gaan, als leverancier van de schermen in de 1.200 Intercity-treinstellen, en ook van een deel van de infrastructuur. Ook Samsung bijt nu in het stof.

Niet toevallig maakte de NS gisteren bekend dat het project op de klippen loopt. Immers, gisterochtend liet PvdA-Kamerlid Diederik Samsom via De Telegraaf een proefballen op over internet in de trein. Hij meent dat in alle intercity’s in 2008 al een gratis verbinding moet komen met razendsnel internet. Op die manier wordt de trein aantrekkelijker.

NS en KPN ontkennen dat ze hun project hebben laten klappen met het oog op subsidie, maar ook dat Samsom vóórkennis had. Maar het komt toevallig wel heel goed uit. Mocht minister Eurlings 15 miljoen euro neertellen dan is het gat van de begroting van KPN en de NS waarschijnlijk alsnog gedicht.

De NS blijft mogelijkheden onderzoeken om klanten te voorzien van actuele reisinformatie, heet het. Volgens de woordvoerster betekent dit met name informatie op stations en perrons en voor mobiel internet voor zover reizigers daar zelf over beschikken met UMTS.

Project met brekebenen

Al op 6 december 2005 kondigden de NS en KPN hun project groots aan. De derde partner was RTL Nederland. Die zou de programma’s gaan leveren, inclusief nieuws. Ze won de inschrijving van Volkskrant en SBS, en was daar erg verguld mee.

In de proef onder de naam NStv konden reizigers in een intercitytrein op het traject Haarlem – Heerlen/Maastricht actuele reisinformatie, nieuws, amusement en sport bekijken. RTL leverde aanvankelijk materiaal voor programma’s van 13 minuten voor de ochtend, de middag en de avond. Die werden geproduceerd door Heuvelman Sound & Vision. Om te beginnen zou er in elke uitzending plaats zijn voor drie spotjes van elk 30 seconden.

Er was in principe geen geluid bij de uitzendingen, enkel ondertiteling, om de niet-kijkers niet te irriteren met het geluid. Internetgebruik was gratis gedurende die periode.

Maar toen in juli 2006 werd aangekondigd dat de proeven met internet en reisinformatie waren geslaagd, ontbrak de naam van RTL Nederland. RTL haakte zeer teleurgesteld af.

Daarna heeft het nog bijna anderhalf jaar moeten duren alvorens KPN en NS tot de conclusie kwamen dat het niets zou worden. De NS staat bekend om zijn vertragingen, dus dat wekt geen bevreemding. Bij KPN kwam het project terecht tussen wal en schip. Aanvankelijk viel het onder Ludolf Rasterhoff, directeur Televisie van KPN. Hij moest enkele maanden geleden het veld ruimen met een mediasanering van KPN.

Het project ressorteerde ondertussen onder KPN Narrowcasting. Deze club moest de samenwerking zoeken met de mobiele tak, die op haar beurt ook aan reorganisaties onderhevig was. Om een lang verhaal kort te maken: dit project is er één in de rij dramatisch slecht gecoördineerde projecten die Nederland met nieuwe ICT-diensten op haar conto heeft geschreven.

Dus wenden de partijen hun blik naar minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. In de hoop dat subsidie kan helpen. Maar dan moet KPN voor de order het strijdperk in met andere partijen, ofschoon met enige vóórkennis.

Deel dit bericht

11 Reacties

Peter de Vries

Oei oei wat zijn daar veel centjes weggegooid

Tim Bijlsma

Als er 2 bedrijven log zjin in hun bedrijfsvoering zijn het KPN & de NS wel. Was natuurlijk te verwachten, stel je voor dat je eens de proef op de soms zou nemen. Kleinschalige projectjes op gaat starten en eens gaat experimenteren. Waarom gaat dit door en die buggy OV-chipkaart wel? Had liever dat 'project' afgekapt zien worden.

Robert

uhm zie ik iets over het hoofd of is dit een miljoenen business? internet in de trein. binnen 5 jaar kijkt niemand daar meer van op dat ze gratis internet hebben als ze in de trein zitten. en hoezo moet daar nog onderzoek naar gedaan worden? lijkt me duidelijk dat dat er komt. jammer van het verspilde geld, al die adviesbureaus die rapporten schrijven en verder zelf nog niet eens zien dat het internet in de trein WEL lucratief is. iemand zin om een bedrijfje op te zetten die internet in treinen exploiteert? mvg,de student 

jw

Beetje tendentieuze toon voor een nieuwsartikel, het lijkt meer een column zo:  "Maar het komt toevallig wel heel goed uit.""De NS staat bekend om zijn vertragingen, dus dat wekt geen bevreemding.""dit project is er ??n in de rij dramatisch slecht geco?rdineerde projecten die Nederland met nieuwe ICT-diensten op haar conto heeft geschreven.""In de hoop dat subsidie kan helpen." Ik verwacht een objectievere en journalistiekere insteek van Emerce.

ad de laat

Het verbaast mij hogelijk dat er niet voor een bestaand concept is gekozen.Mij is bekend dat er verschillende systemen zijn die ruimschoots aan de (mogelijk) gestelde eisen voldoen.Waarschijnlijk dat een tunnelvizie van bijde partijen (KPN en NS) de oorzaak van deze mislukking zijn,jammer de oplossing is er al.

Robert

de oplossing is er al. de waarheid: hulde! mvg,de student

Henk de Vries

De twee meest logge, ambtelijke en klantonvriendelijke bedrijven wilden iets gaan betekenen op het gebied van internet in treinen. Je kon zien aankomen dat dat tot mislukken gedoemd was. Dit is het zoveelste fiasco van de heer Amos Kater die weer eens blijkt geeft van zijn totale onkunde op marketinggebied.

Hg

@ Ad de Laat:Waar zijn die oplossingen dan? Kun je, ter lering ende vermaak, wat weblinkjes toevoegen?

Albert Treur

EJ

Werkende oplossingen en aansluitende diensten te verkrijgen bij: www.manovra.nl

B. Harmsen

Als het straks doorgaat, dan heb ik straks tenminste ook razendsnel internet in ons weiland, al is het maar voor een paar seconden per uur…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond