Deel dit artikel
-

BT zoekt nieuwe bedrijfsmodellen digitale televisie

Het Engelse telecombedrijf BT experimenteert met nieuwe manieren om geld te verdienen met zijn digitale videotheek en interactieve televisie. Slim geplaatste advertenties en tv-websites spelen spelen een centrale rol.

BT gaat drie speelfilms gratis ter download aanbieden via zijn downloadportaal BT Vision. Tot op heden bood het bedrijf tv-series en films te huur en te koop aan via het web en zijn digitale tv-product. Bij wijze van proef worden nu de films Mischief Night, Played en The Punk Rock Movie gratis aangeboden.

Om de kosten te dekken en een bedrijfsmodel te onderzoeken, plaatst BT advertenties in de speelfilms. Engelsen die de films downloaden, kunnen de advertenties niet versneld doorspoelen. Hiertoe werkt BT samen met Hiro Media.

Voordat ze de film kunnen downloaden, dienen Engelse consumenten persoonsinformatie te verschaffen. Op basis van deze informatie worden bij de persoon passende advertenties gezocht. Die worden in de film ‘geïnjecteerd’. Daarna kan de filmkijker de video pas downloaden naar zijn pc. Hiro Media verzorgt deze onderliggende technologie, Isobar zoekt de juiste adverteerders bij het systeem.

De proef duurt drie maanden. Het zou, volgens commercieel directeur Antony Carbonari, vervolgens nog 12 tot 18 maanden duren om dit advertentiesysteem uit te rollen naar andere onderdelen van BT Vision, zowel de downloadsectie als de digitale tv-afdeling (in Nederland te vergelijken met Tele2 TV en KPN Digitenne).

Een ander project van BT Vision staat los van de downloadfilm, want houdt verband met digitale interactieve televisie.

BT onderzoekt hoe het met Microsoft-technologie een systeem kan ontwikkelen waarmee adverteerders ‘websites voor televisie’ kunnen maken. Deze websites zouden áchter de rode knop zitten bij interactieve televisie, iets dat in Nederland enkel bij UPC op grote schaal mogelijk is. BT Vision wil zijn adverteerders digitale handvatten bieden om eenvoudig dit soort commerciële digitale omgevingen voor tv te creëren.

Willem de Jager, business developer bij Rabobank, zei vorige week tijdens een congres dat de belangstelling voor Rabo’s interactieve diensten hem tegenvallen. Wat daar de oorzaak van is, gaf hij niet aan. 

Deel dit bericht

1 Reactie

Mr Chimp

"Voordat ze de film kunnen downloaden, dienen Engelse consumenten persoonsinformatie te verschaffen"Als over consumenten in termen van "dienen" gesproken wordt, staat de arrogantie van de aanbieder garant voor het mislukken van een project.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond