Deel dit artikel
-

Youtube deelt advertentie-omzet met filmmakers

YouTube begint selectief meer gebruikers toe te laten tot het partnerprogramma waarbij filmers met Google de advertentieomzet delen.

In mei begon de videosite van Google met een proef waarbij filmers een deel van de reclamegelden krijgen. Die proef is nu beëindigd en omgezet in een commerciële dienst. De dienst is voorlopig toegankelijk tot een kleine, selecte groep videomakers.

Vooralsnog mogen circa 100 Amerikaanse en Canadese videomakers beslissen of ze in of rondom hun filmwerken reclameboodschappen willen tonen. Degenen die daartoe besluiten, kunnen geld gaan verdienen met hun YouTube-werkjes. Europese filmers vallen voorlopig nog buiten de geldboot.

Tot YouTubes partners behoren professionele instanties als CBS, Universal, NBA en National Geographic maar ook particulieren zoals Perez Hilton, Hot for Words en Lisa Nova.

Uitzending Gemist is een van de beter scorende partners van YouTube, maar mag nog geen Google-geld verdienen. YouTube zegt de dienst binnenkort naar buitenlandse markten uit te zullen rollen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond