Deel dit artikel
-

Lijstjes: Stir, Multiscope en Website van het jaar

Statistiek en in veel mindere mate enquêtes bieden een goede benadering van het bereik en de populariteit van webtitels; niet meer en niet minder. Hyves wint overal. Maar wat vindt ú van deze metingen en rapportjes?

De top-20 van 2007 (positie 2006)
1. (1) Google.nl
2. (2) Startpagina.nl
3. (3) Marktplaats.nl
4. (103) Live.com
5. (4) Msn.com
6. (7) Postbank.nl
7. (10) Nl.wikipedia.org
8. (56) Hyves.nl
9. (5) Detelefoongids.nl
10. (13) Nu.nl
11. (8) Nl.bol.com
12. (41) Zylomgames.com
13. (36) Hotmail.com
14. (18) Web-log.nl
15. (22) Planet.nl
16. (28) 9292ov.nl
17. (37) Neck.nl
18. (6) Msn.nl
19. (32) KPN.com
20. (11) RTL.nl

De bereikcijfers van de Stir van oktober 2007 met tussen haakjes de cijfers van mei 2007 en juni 2006.

1. Marktplaats – 42,9 (38,0  en44,1)
2. Startpagina 37,5 (37,3 en 44,6)
3. Microsoft Messenger 34,7
4. Hyves 31,7 (18,9)
5. De Telefoongids – 25,1 (24,8 en 28,4)
6. Nu.nl –  22,5 (21,2 en 24,4)
7. MSN – 24,9 (22,2 en 17,1)
8. Web-log.nl 22,2
9. Zylom – 18,0 (19,3 en 17,9)
10. NOS 17,4

11. Omroep.nl – 16,6 (13,4  en 11,5)
12. Schoolbank.nl – 16,4 (? en 11,9)
13. De Telegraaf – 16,2 (16,2 en 29,0)
14. Tros – 15,4 (13,4 en 10,2)
15. RTL 4 – 14,7 (12,3 en 17,7)
16. Vara – 14,7 (12,2 en 11,0)
17. Buienradar – 13,9
18. Kieskeurig – 13,2 (12,2  en 12,5)
19. Funda – 13,8
20. Routenet 12,6 (12,9)

21. 9292ov.nl – 12,1
22. TV-gids -11,9
23. Goudengids 11,6 (11,3)
24. Planet.nl – 10,9 (10,9 en 16,5)
25. Lycos – 9,7 (10,8 en 14,5)

Stir: aantallen bezoeken in miljoenen in oktober 2007 (in mei 2007)

1. Messenger 191.000
2. Startpagina – 97 (92)
3. Hyves – 69 (31)
4. Marktplaats – 59 (35)
5. Nu.nl – 52 (46)
6. MSN – 41 (33)
7. De Telegraaf – 32 (26)
8. Zylom – 21 (22)
9. Planet.nl – 20 (18)
10. NOS – 21 (14 – Teletekst)
11. Buienradar – 14
12. AD – 12 (11)
13. TVgids – 12 (13)
14. Web-log – 12 (12)
15. GeenStijl + Dumpert +NieuwNieuws 12
16. Omroep.nl 10,4 (6,7)
17. Orange 11 (9,5)
18. Chello/UPC 9,7
19. Hetnet – 9,6 (8,1)
20. Telefoongids – 9,3 (9,1)
21. RTL-sites 8,4
22. Vara 8,2

De belangrijkste oordelen verwachten we van u hieronder in de reacties. Een voorzet:

  • Stir meet nauwkeuriger, Multiscope completer qua titels met buitenlandse dochters en e-commerce erbij;
  • Het steeds wisselen van te meten sites bij Microsoft verstoort de vergelijking;
  • Hyves wint in alle opzichten het meest (zie ook hieronder);
  • Marktplaats ‘rules’, maar nog niet bij Multiscope;
  • Startpagina (typisch 20e eeuw) laat zich niet wegpesten;
  • Traditionele media als Telegraaf, Publieke Omroep (NOS, Vara en portaal) en RTL doen goed mee, maar Google, MSN en Ilse (geluk voor Sanoma) winnen; GeenStijl ‘groep’ is runner-up;
  • Nu.nl blijft alle traditionele nieuwsmedia verslaan;
  • Succes van Buitenradar is prettige verrassing van 2007;
  • Verliezers zijn onder meer Startkabel, Kelkoo (Yahoo), Ilse.nl;,
  • Planet.nl volhardt ondanks ingrepen van KPN

Verkiezing

Goed , dan is er nog het lijstje van de verkiezing ‘website van het jaar’, via Onlineawards.nl, met volgens organisator Metrixlab in Rotterdam 550.000 stemmen.

Per categorie waren er twee prijzen te winnen, die voor ‘beste website’ bij de hoogste gemiddelde score voor navigatie, inhoud en design, en ‘populairste website’ bij het hoogste aantal stemmen.

Hyves.nl was dit jaar met meer dan 50.000 stemmen de populairste genomineerde van alle deelnemers. Tevergeefs vroegen we Metrixlab of er dan geen winnaar over alle rubrieken was van ‘beste website’. "Nee, want sites zijn onvergelijkbaar in de diverse categorieën."

De volgende websites zijn de winnaars van de Website van het Jaar verkiezing 2007:

* 123video.nl: Beste & populairste video site

* Feyenoord.nl: Beste & populairste sport site
* IEX.nl: Beste & populairste financiÎle site
* Spelpunt.nl: Beste & populairste games site
* Google.nl: Beste & populairste zoekmachine

* nl.Wikipedia.org: Beste portal
* Vrouwonline.nl: Populairste portal

* Tiscali.nl: Beste ISP-site
* Upclive.nl (UPC): Populairste ISP-site

* Bijbanen.nl: Beste carrièresite
* Volkskrantbanen.nl: Populairste carrièresite

* Route.anwb.nl: Beste navigatiesite
* Routenet.nl: Populairste navigatiesite

* DePers.nl: Beste nieuwssite
* Tweakers.net: Populairste nieuwssite

* Pdashop.nl: Beste shoppingsite
* Marktplaats.nl: Populairste shoppingsite

* Phonehouse.nl: Beste telecomsite
* Bellen.com: Populairste telecomsite

* Hotelplan.nl: beste reissite
* Waarbenjij.nu: Populairste reissite

* Radio538.nl: Beste televisie en radiosite
* TVGids.nl: Populairste televisie en radiosite

Bron foto: dantaylor (CC)

Deel dit bericht

14 Reacties

Elmar

Dan hebben we nog: * pinkribbon.nl: Beste gezondheidssite.* valtaf.nl: Populairste gezondheidssite

Wilbert de Vries

Nadeel van zulke lijstjes is dat niche-sites verhoudingsgewijs altijd slechter scoren. Tweakers.net bijvoorbeeld (ja, inderdaad de 'populairste nieuwssite' ;-)) komt in het lijstje van Stir niet voor terwijl de site in de maand oktober toch bijna elf miljoen bezoeken had (Google Analytics), waarmee Tweakers.net statistisch gezien meteen op plaats 16 de lijst binnenkomt. Gemeten naar bereik komt Tweakers.net ook een heel eind mee. Wat echter in ons nadeel werkt hierbij is dat Tweakers.net geen mainstream site is en procentueel gezien weinig vrouwelijke bezoekers trekt. Zodra een onderzoekspopulatie 50-50 is, hebben we meteen een achterstand te pakken. Statistisch is dit uiteraard prima te verantwoorden, maar in tijden waar cijfertjes zo belangrijk zijn geworden, lijkt het mij tijd worden om dergelijke onderzoekscijfers ook voor de buitenwereld te kunnen differenti?ren (geslacht, soort site, interesse, etc).

Joost

Gelukkig moet de prijsuitreiking van de eerste en echte Website van het Jaar verkiezing (www.websitevanhetjaar.nl) nog komen (morgenavond in Hotel Arena). Dit jaar voor de vierde keer gehouden en met een record van 1,3 miljoen stemmen. Met in de voorgaande edities verrassende winnaars als Postbank en Zylom.

Raymond Spanjar

Deze STIR en Multiscope ranglijsten zijn lastig te vergelijken. Van STIR zijn het maandoverzichten en de Multiscope lijst is een gemiddelde van het hele jaar: "Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2006 t/m november 2007 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 12 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen, staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 11 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen. Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen. " De snelle groeiers uit 2007 staan daarom natuurlijk relatief laag en sites die daalden in bezoek staan nog hoog. En je 3de punt onderschrijven we natuurlijk. 😉

Rick

Okay, omdat jullie er om vragen:- Multiscope is volkomen onbetrouwbaar. En dat zeg ik als iemand die zelf ooit in een bepaalde categorie een site strak bovenaan een Multiscope lijstje had staan in de wetenschap dat de 5 concullega's er onder ruim meer bezoekers hadden. - STIR meet alleen de grote jongens. Daarnaast wordt de implementatie van STIR nogal eens verwaarloost door toko's die geen Nedstat klant zijn en niet zoveel belang hebben bij STIR. Daarnaast hebben beide een enorme blinde vlek voor de vele niche-sites en kleine persoonlijke sites en blogs. Als je werkelijk zou kunnen meten hoeveel traffic die gezamenlijk trekken in vergelijking met de grote boys zou er weleens een heel ander beeld van 'bereik op internet' kunnen ontstaan. Het feit dat in deze lijstjes de prive-content faciliterende (web-log.nl, hyves) , de ontsluiters van content (google, startpagina, etc) geeft al een hint.

Jan-Joost Rueb

Dank voor de uitnodiging tot discussie, het blijft lastig al die statistieken :) Wij staan bijna nooit in deze lijstjes, op zich wel raar met meer dan 1 miljoen bereik in NL. Reden voor ons om een keer met Nedstat te meten (die het ook voor het STIR doet), die kwamen vorige maand ook bevestigend op 1M+ uit. Terwijl STIR hier slechts 15% van ziet… Conclusie van Nedstat test: het panel is helaas niet geheel (of geheel niet) representatief voor bepaalde sites als de onze. Hetzelfde geldt voor Multiscope en Comscore.  Overigens blijft Hyves (voorlopig) groter in NL, hoe je het ook meet, dus de felicitatie voor Raymond blijft ;-) JJ

Raymond Spanjar

thanx JJ! :-) Ben je ook lid van de STIR? Anders word je sowieso niet meegenomen, zoals je waarschijnlijk weet.

Jan-Joost Rueb

@ Raymond. Ja we worden meegenomen, maar overwegen te stoppen nu…..

Enrico Verhulst

Naar aanleiding van de reactie op de STIR participatie van eBuddy is enige nuancering op z'n plaats.  Om aan het gevoel van "de STIR cijfers zijn te laag" tegemoet te komen, is in augustus en september voor eBuddy een uitvoerig onderzoek uitgevoerd. Hierin is een aantal factoren aan de orde gekomen, o.a. :onvolledig plaatsen van codes, vergelijking eigen cijfers met Sitestat metingen, participatie STIR panelleden (met name jongeren) op Hogescholen en Universiteiten, cookie deletion effect op deze verzamel PC's.  Uitgaande van "cookies" is inderdaad sprake van 1M cookies per maand, waarvan 300.000 uniek terugkerende cookies (meermaals). De vraag is: hoeveel personen zijn dit? Dit namelijk wat bij STIR wordt vastgesteld (en gerapporteerd) ongeacht het aantal cookies.  Het is dus van belang om in ieder geval de juiste grootheden met elkaar te vergelijken, wat niet wegneemt dat elke methode zijn sterke en zwakke punten kent.  Overigens zijn we reeds anderhalve maand in afwachting van de eigen cijfers van eBuddy om het onderzoek te kunnen afronden.

Peter W

@Raymond: voor deze verkiezing wordt iedereen meegenomen. We hebben gebruik gemaakt van de Marktmonitor, een intern onderzoek naar de consumptie van alle websites in Nederland.

Jan-Joost Rueb

@ Enrico Sorry, ik praat voor mijn beurt. Het blijkt inderaad dat het onderzoekje nog niet 100% was afgerond. Mijn fout. Laten we hopen dat we uiteindelijk op ongeveer dezelfde cijfers kunnen uitkomen… Als site waar je in moet loggen (net als Hyves) kunnen wij exact zien hoeveel bezoekers we hebben, in tegenstelling tot nieuwssites etc.Geen enkel extern lijstje komt overeen met deze stats helaas :( JJ

Jeroen

Ben wel benieuwd wat er met Ebuddy gaat gebeuren nadat http://webmessenger.live.com online gaat op 10 januari 2008. Ik heb ooit begrepen dat meer dan 80% van het Ebuddy verkeer van de Live Messenger webclient gebruikt maakt. Ik ben benieuwd wat daar van overblijft als de "officiele"versie van Messenger via het web er is.

Hans Winter

Bij de website van het jaar verkiezing zijn jullie de categorie Automotive vergeten waarin http://www.autowereld.com werd verkozen tot de beste autosite van Nederland.

Rene

Vergelijk het eens met de Top 100 Nederlandse websites volgens Alexa.com wereldranglijst (06-12-2007) op http://www.pcplein.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond