Deel dit artikel
-

Google: persoonsgegevens als smeerolie voor het web

Personeel van Google, Facebook en Plaxo behoren tot de recentste leden van een club die ervoor wil zorgen dat persoonlijke data zoals identiteit, foto’s en films ongemoeid heen en weer kunnen stromen van de ene profielensite naar de andere.

Formeel heet het dat medewerkers van Google, Facebook en Plaxo zijn toegetreden tot een Amerikaanse werkgroep met de naam DataPortability.org. Niet de bedrijven zelf. Deze ad hoc organisatie beoogt de fundamenten te leggen van een ‘DHCP voor identiteit’, daarmee verwijzend naar DHCP-servers die ervoor zorgen dat computers snel en eenvoudig in kunnen loggen op internet.

Profielensites zoals Facebook en Plaxo gaan onderzoeken hoe zij persoonlijke gegevens zoals identiteitskenmerken, foto’s, video’s en mogelijk ook informatie over iemands bekenden exporteerbaar kunnen maken op basis van algemeen geaccepteerde standaarden. Google is ontpopt zich via Gmail (en Base) heimelijk tot, ook, een profielensite.

Belangrijke bouwstenen voor de portabiliteit van data zijn open standaarden als Rss, Opml en Rdf en ‘nieuwelingen’ zoals Microformats en OpenID.

Andere deelnemers aan de werkgroep werken onder meer voor BBC, Dow Jones en Yahoo.

Wat de eerste, concrete doelstellingen van de werkgroep zijn is niet bekend. Een idee van het gedachtegoed achter de ontwikkelingen is te vinden in dit document. Praktisch kan het erop neer komen, dat concurrerende bedrijven mee gaan helpen bouwen aan een systeem dat de sites van concurrenten ‘rijker’ maakt.

Dataportabiliteit geldt niet enkel voor profielensites maar ook voor applicaties op het web en de desktop.

Hoe het concept zich verhoudt ten opzichte van Open Social is niet niet volledig helder. Beide systemen beogen persoonlijke data exporteerbaar te maken. Open Social is een set afspraken over API’s, dataportabiliteit lijkt te gaan over uniformiteit en standardisatie van de bestanden die via die API’s worden verscheept.

Nauw betrokkenen en andere enthousiastelingen omschrijven de toetreding van Facebook, Google en Plaxo als ‘historisch’.

Bron foto: rodrigofavera (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond