Deel dit artikel
-

MySpace Nederland komt met offline events

MySpace Nederland gaat later dit jaar ‘offline events’ organiseren, zoals concerten die gratis toegankelijk zijn voor MySpace-leden. Dat kondigde Hoite Polkamp van MySpace Nederland dit weekend aan.

Met de evenementen wil MySpace in Nederland meer voet aan de grond krijgen. In Amerika en enkele andere landen organiseert de sociale netwerksite al regelmatig concerten en andere bijeenkomsten. Volgens Hoite Polkamp, content producer bij MySpace Nederland, gaat dat in Nederland ook gebeuren. "Met de events willen we wat terug geven aan de gemeenschap. Bovendien willen we niet alleen een site zijn van mensen die alleen via de computer contact hebben."

Polkamp onderhandelt onder meer met concertorganisator Mojo. Met welke artiesten de site als eerste in zee gaat, wilde hij tijdens het Noorderslag-seminar in Groningen afgelopen weekend nog niet zeggen. Dat wordt bekend op 7 februari tijdens een persdag waarmee de officiële start van MySpace Nederland wordt ingeluid. De site is sinds april 2007 in beta-versie online.

Eén ding is wel zeker, vertelde Polkamp, het gaat niet om optredens van artiesten als Jan Smit. "Dat soort artiesten heeft ons inhoudelijk niet te bieden wat wij willen. Wij zouden geen commerciële actie rond een artiest als Jan Smit doen." MySpace Nederland wil juist meer op zoek naar nieuwe, talentvolle Nederlandse bands en acts. "Zo heeft MySpace ook eerder meegeholpen aan de bekendheid van de Arctic Monkeys, Lily Allen, en in Frankrijk, Yelle."

Anders dan Hyves

Terwijl MySpace in Amerika wel allerlei grote namen en een enorm publiek aan zich bindt, is de strategie in Europa anders, aldus Polkamp. "In Europa is MySpace minder commercieel en massaal en meer gericht op mensen die zich op een creatieve manier willen uiten."

Die ‘creatieve doelgroep’ is volgens hem ook een van de grote verschillen met concurrent Hyves: "Mensen komen naar MySpace op hun creatieve smaak te uiten, terwijl ze vooral naar Hyves gaan om vrolijk te babbelen met vrienden. MySpace is daarnaast sterker op het gebied van content, zoals muziek en videoclips."

De evenementen vormen een derde inkomstenstroom voor de communitysite, naast de banners en gesponsorde Google-links. Bedrijven kunnen de evenementen sponsoren, aldus Polkamp.

Promotiecampagne

Volgens Polkamp wordt 2008 een belangrijk jaar voor MySpace in Nederland. "Ik begon in april als eerste Nederlande medewerker. Inmiddels staat ons team er nu. Je zal steeds meer van ons zien en horen dit jaar." De site deed afgelopen jaar al enkele online promotiecampagnes rond Nederlandse artiesten, waaronder het gratis laten luisteren naar cd’s die nog niet waren uitgebracht waren.

Polkamp noemde Myspace’ aansluiting bij het widgetplatform Open Social als een van de interessante nieuwe ontwikkelingen. "Dit kan eerst wel tot een wildgroei aan nieuwe applicaties leiden."

In Nederland heeft MySpace, waar de site sinds april in beta-versie online is, een half miljoen geregistreerde gebruikers. Dat is flink minder dan de vier miljoen Nederlandse Hyves-leden. MySpace, eigendom van mediamagnaat Rupert Murdoch, heeft wereldwijd 110 miljoen actieve gebruikers, verspreid over 26 verschillende landenversies. Binnenkort volgen Rusland, India, Turkije en Polen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond