Deel dit artikel
-

Rapport: ‘Google zal dominante positie verliezen’

Uitdaging kan geen kwaad, zeker niet van (bijna-)monopolisten als Google. Een onderzoek van zoekmarketingclub Indenty bindt de kat de bel aan met een aantal boude veronderstellingen. Aardig om te lezen en om reacties te ontlokken.

‘Zoekmachine marketing trends 2008 – Google bepaalt, maar hoelang nog?’ luidt de aandacht trekkende titel van een rapport dat student Michel Bieze maakte onder leiding van Peter Schinkel van zoekmarketingclub Indenty in Enschede.

Indenty is sinds kort apart actief in zoekmachine optimalisatie naast zuster  Gladior die zoekmarketing doet. Bieze sprak specialisten van verschillende bureaus, en van zijn eigen universiteit Twente.

Aandacht trekken is één, die hard maken is twee. De bevinding over Google is gebouwd op vermoedens dat Google zich op termijn niet zal kunnen handhaven aan de top. De bron daarvoor is vooral Peter van der Graaf van ClearSense, het zusje van Gouden Gids: "Het is ook twijfelachtig of Google haar dominante positie kan behouden."

Het rapport, op gezag van deze bron: "Het ‘do no evil’ principe, dat Google zo groot maakte, heeft inmiddels allang plaatsgemaakt voor dat van een keiharde monopolist, die alles commercieel probeert uit te buiten."

Dat Google handelt uit eigenbelang komt bijvoorbeeld naar voren uit het beleid ten aanzien van pornografische zoekresultaten. "Google doet er alles aan om websites met een pornografische content uit de resultaten te filteren, terwijl ze wel miljoenen dollars per jaar verdient met het tonen van advertenties voor pornografische websites."

Van der Graaf noemt ook het schenden van de privacy door het op inhoud scannen van e-mails in Google mail, om daardoor gepersonaliseerde advertenties te kunnen laten zien. De overname van DoubleClick maakt de privacyschending straks nog veel erger.

Het belangrijkste feit onder deze mening klopt niet: Google is niet groot geworden vanwege ‘do no evil’. Deze leus is bij het grote publiek niet of nauwelijks bekend. Google leidt de markt vanwege de beste zoekresultaten en een voortreffelijk imago. Privacyzorgen schaden dit begin 2008 nog geenszins. Dat kan wel veranderen.

Ook het gesloten innovatieproces van Google wordt als nadeel genoemd in een markt die steeds meer open ontwikkeling kent, met bijvoorbeeld bruggetjes tussen toepassingen (API’s). Google wordt zelfs een ‘falende ideeënfabriek’ genoemd. Ook die mening in het rapport zal niet iedereen onderschrijven.

Wel klopt de kritiek in het rapport dat Google met nieuwe producten weinig succes heeft, gemiddeld althans. Naast de zoekdienst en de reclamefabriek (AdWords/Adsense) hebben louter Earth en ook Gmail een opmars gemaakt.

De daaropvolgende constatering is weer boud: het is opvallend dat Google de boot lijkt te missen in de (Nederlandse) vertical search markt en mobile search. "Dat minder dan één procent van de mobiele internetters momenteel gebruikt maakt van de mobiele zoekmachine is bijvoorbeeld opvallend, aangezien het uitvoeren van lokale zoekopdrachten momenteel één van de hoofdfuncties van mobiel internet is."

Wie benadert of bedreigt Google momenteel dan? Wolter Tjeenk Willink van Traffic Builders kijkt over de horizon: "Het is onwaarschijnlijk dat Google haar marktaandeel verliest aan een bestaande partij, zoals Live search. Immers, veel van deze partijen zijn niet privacyvriendelijker dan Google. Daarnaast is de markt al vrij verzadigd, en heeft een nieuwe toetreder momenteel weinig toegevoegde waarde."

Er zal nieuwe concurrentie opkomen, meent Tjeenk Willink, wellicht zelfs uit de open source hoek. Van der Graaf is nog stelliger met de voorspelling van ‘radicale ontwikkelingen’: "Google zal de komende tijd nieuwe bedreigingen opkopen en proberen te integreren met haar eigen diensten. Een nieuwe speler die inspeelt op het imago van Google en brede steun ontvangt vanuit online communities (zoals open source communities) kan deze overnamedrift van Google echter eenvoudig het hoofd bieden. Er liggen dan ook zeker kansen voor een open source zoekmachine die continu verbeterd wordt op basis van gebruikersinput."

Op dit drijfzand wordt de volgende, boude conclusie gevestigd: "Ondanks dat Google haar positie in het komende jaar vast kan houden, zal Google tussen nu en vijf jaar haar dominante positie in de markt verliezen. Zodra er meer bewustwording onder gebruikers bestaat over de data die Google over hen bijhoudt, zal er in toenemende mate gezocht gaan worden naar een alternatief."

Het rapport biedt tevens boeiend leesvoer over zoekmarketing en -optimalisatie, en is te koop voor een naam plus e-mail adres.

 

Deel dit bericht

16 Reacties

JP

Wat een flauwe kul dit rapport zeg! Het lijkt me duidelijk dat de schrijvers een reden hebben om dit te publiceren, namelijk publiciteit voor eigen parochie. Los van wat je van Google en hun privacybeleid vindt is het duidelijk dat Google zeer capabele bestuurders heeft, met name Eric Schmidt, die de onderneming met visie leiden. Zij zullen zeker in staat te zijn veranderingen in de markt te signaleren en hierop te anticiperen. Kortom, Google blijft echt nog een hele tijd dominant zolang ze simpelweg kwaliteit leveren.

Ulco

Ik heb het bijbehorende persbericht ondertussen 7x ontvangen. Het lijkt mij voornamelijk een schreeuw om aandacht waarmee ze hopen het nieuwe merk in de markt te zetten.  Hoe goed/slecht het rapport ook zou zijn, dat is wel een puntje waarmee ze bij mij elke kans op aandacht hebben verspeeld. Sterker nog, heel dat rapport kan me nu gestolen worden (al twijfel ik er niet over dat ze het me dan met liefde nog 7x opsturen).

Jeroen Brouwer

Google leeft op goodwill, dus het tij kan idd makkelijk keren lijkt me (waren het niet dat ze ook de beste zoekmachine hebben).

Joni

Ik geloof niet dat Google zich zo eenvoudig weg zal laten drukken. Een marktaandeel van 95% gaan ze zeker op korte- (en middellange) termijn nooit verspelen. Zoals gezegd heeft Google uitstekende bestuurders die zelf prima weten hoe de markt gaat veranderen.  Daarnaast vroeg ik me af waarom er in de zoekmachine trends geen woord over semantische zoekmachines gerept wordt.. lijkt me toch ook een belangrijke ontwikkeling in search?

Eduard Blacqui?re

Een goede analyse van het onderzoek, Peter, met terechte kritische noten. Ik denk ook dat een aantal stellingen te kort door de bocht zijn. Er worden zelfs voorspellingen gedaan voor de komende 5 jaar, wat niet realistisch is in een markt die ontzettend snel veranderd. Zo was bijvoorbeeld Google 5 jaar geleden bij de grote massa nog niet eens bekend. Het rapport is zeker niet slecht, maar de 'schreeuwerige' schrijfstijl en de stellige conclusies gecombineerd met de prominente koppeling met Indenty doen helaas afbreuk aan de kwaliteit en betrouwbaarheid.

Alex van Eesteren

Er is een goed alternatief, zoeken in volledige Privacy: http://www.ixquick.com

eylard

@Jeroen Brouwer: Waar baseer je op dat ze de beste zoekmachine hebben?

Jos Deuling

Ik heb het rapport voor de helft gelezen. Best interessant. Er staan een paar goede opmerkingen in waar ik wel in kan meegaan… Bedenk wel dat het een afstudeerscriptie is…Qua stijl en formuliering kan het af en toe wat beter. Maar dat is ook weer de charme van het rapport… Ik ga de andere helft van het rapport zeker lezen…

Stonehead

@Eduard: Google is volgens mij al sinds pakweg het jaar 2000 de grootste zoekmachine in Nederland. Al is dat lastig te bewijzen, want er bestaat niet zoiets als betrouwbare internetkijkcijfers (ook al wil de STIR dat doen voorkomen), laat staan voor het jaar 2000.

Sjoerd

idd Veel boude opmerkingen die gemaakt en ondersteund worden door kleine bedrijven die hun bedrijfsvoering hebben gebouwd op Google. Kennelijk is dit de enige manier om een beetje aandacht te krijgen. Waarom de bijzonder kritische noot? En waarom weer het gezever over privacy?Het geheel komt over als wishful thinking.

jente

Ik hecht ook weinig geloof aan dit soort van artikels, eerst zien en dan geloven zou ik zeggen. Van Wikia search zal de concurrentie voorlopig nog niet komen. Google zit inmiddels zo ingebakken bij de mensen als coca-cola, alhoewel er 100 soorten kunnen bestaan, coca-cola staat bijna synoniem voor cola, zo is Google dat voor zoeken op het internet. Het overgrote deel van de mensen heeft trouwens geen boodschap aan google zijn privacy beleid… Ik wil zoeken, wat google met deze data doet kan mij gesloten worden zolang ik maar goede resultaten krijg.

Richard

Ik kan mijn reactie hier niet openbaar kwijt. Als adverteerder van Google kan het zijn dat dit bedrijf deze content screent en mij uitsluit van haar netwerk. Toekomst?

Bert

Op zich een mooi rapport waarin heel veel informatie wordt gebundeld. De manier waarop vervolgens conclusies worden verbonden aan uitspraken van derden is wat overtrokken, maar dat hoort nu eenmaal in 2008, het jaar van de linkbait :) Zo worden de uitspraken van derden, die vaak niet met cijfers worden onderbouwd, als waarheid aangenomen. Vervolgens worden er allerlei conclusies aan verbonden. Sommige ideeen zijn ook niet origineel, zoals het stuk over 'nieuwe linkstructuren' (het digitalpoint linknetwerk is gebaseerd op dit idee en loopt al jaren). Google kent dit principe ook al een tijdje.  Overigens wordt in het rapport 'do no evil' principe van Google aangevallen, maar wordt de hele discussie over 'paid links' en 'nofollow' erbuiten gelaten. Dit is de voornaamste reden dat online marketeers wat meer anti-Google zijn geworden. Dit hele debat ontbreekt in het rapport, maar was toch HET onderwerp van 2007. Het 'do no evil' principe is inderdaad niet bekend bij veel mensen. Het grote publiek associeert Google met Zoeken zoals Calve met Pindakaas. Een mens is een gewoontedier. Waarom zou je andere pindakaas proberen als je de lekkerste al in huis hebt :) 

Peter van der Graaf

Heerlijk zo'n verhitte discussie! Ik moet toegeven dat deze ijverige stagiair van Indenty mijn uitspraken wel heel zwart-wit heeft neergezet. Ik had ze iets genuanceerder geplaatst in een telefonisch interview dat ze met me deden. Dat het gebruik van die uitspraken de titel een stuk smeuiger hebben gemaakt en in ieder geval een hoop stof doen opwaaien blijkt wel uit deze discussie. Maar heeft Google wel het eeuwige leven? Is hun reputatie hun zwakste punt? Wat maakt Google beter dan andere zoekmachines en platforms? Ik vind het werken met een monopolist trouwens wel ideaal hoor en ben daarom groot Google fan. Zo hoef ik maar 1 partij in de gaten te houden. 

Jeroen Brouwer

@Eylard: deskresearch ;-). Eigenlijk vergelijk ik ze alleen met metacrawlers, yahoo, ilse en live. Verder ken ik niet veel echte alternatieven. Weet jij misschien iets beters? Misschien een move van Baidu naar de westerse wereld…?

Jeroen Verkroost

Haha Eylard, en dan ook nog een een Hotmail adres gebruiken. Subtiel 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond