Deel dit artikel
-

Eén op de zes speelt reclamespellen

Vooral vrouwen doen gameportals groeien. In Nederland frequenteert 36 van de meisjes en vrouwen spelportalen op internet, van de mannen en jongens is dat 24 procent en 17 procent van de Nederlanders speelt al branded games online.

Uit de Stir-cijfers over december 2007 bleek deze week dat spelportalen als Spele.nl, Spelletjes.nl en Funnygames.nl een opmars doormaken, waar de traditionele marktleider Zylom nog groeit, maar minder dan afgelopen jaren.

Die opmars is, zo blijkt donderdag uit een enquete van TNS Nipo en spelreclamebedrijf Newzoo onder 9.000 personen, op de eerste plaats te danken aan spelende vrouwen. Wel 36 procent van de Nederlandse vrouwen speelt spelletjes op één of meer van de ruim honderd Nederlandse gameportals. De marktleiders zijn volgens TNS Nipo Zylom, Spele.nl, Spelletjes.nl en Funnygames.nl. Dat komt overeen met onze Stir-analyse.

Van de spelende vrouwen is 75 procent er gemiddeld een kwartier tot een uur per dag zoet mee. “Meest populaire games bij deze vrouwen zijn puzzel-, woord- en online bordspelletjes waarbij er altijd wel een variant van Mahjong in de top drie staat”, aldus in het persbericht Karin Ruiten van Spill Group, de internationale exploitant van 30 gameportals waaronder Spelletjes.nl.

Volgens Newzoo ligt het aantal mannelijke spelers online een derde gedeelte lager dan het aantal vrouwen: op 24 procent van het totaal.

Aanvullend verschafte Newzoo onderstaande lijst van de percentages van de gehele Nederlandse bevolking die games speelt exclusief de console:

· Heel Nederland: 43 procent
· Game portals: 31 procent
· Stand-alone PC games :25 procent
· Downloadable games: 24 procent
· Branded games: 17 procent
· Online multiplayer games: 10 procent
· Messenger/chat games: 8 procent
· Mobile games 5 procent
· Virtual worlds: 3 procent
· Interactieve TV: 1 procent
. Consoles: 15 procent (geschatte op basis van marktaandelen)

Opvallend is het bereik van reclamespellen ofwel ‘branded games’: twee keer zo veel Nederlanders doen daaraan mee als aan de spelletjes via MSN. Vooral vrouwen spelen spellen onder merkreclame: 21 procent van hen speelt deze wel eens, tegen slechts 13 procent van de mannen.

Onder meer Nokia en Heineken besteden veel aan spellen. De onderzoekers noemen successen van Servershuffle.nl van HP om in contact te komen met systeembeheerders en DeBliksems.nl van eneregiebedrijf Nuon.

Het populairst bij de Nederlandse mannen zijn de games die men heeft gekocht op cd-rom en dvd, alleen of tegen anderen op de pc te spelen: 37 procent van alle mannen speelt dergelijke games, tegen slechts circa 15 procent van de vrouwen.

Ook worden deze spellen vaak in groepsverband gespeeld. Een dergelijke game via internet tegen anderen spelen doet 17 procent van de mannen tegen slechts 9 procent) vrouwen. Deze online games zijn vaak strategie- en actiegames.

Duidelijk is dat met name jongens erg veel spelen, 44 procent van alle jongens van 13 tot 19 jaar speelt gemiddeld meer dan een uur per dag games.

Deze cijfers worden gepresenteerd om de verkoop van het Nationaal Gaming Onderzoek 2008 te promoten. Resultaten komen in april tegelijk met het platform van Newzoo. Vooruitlopend komt Gameadvertising.nl online met informatie over reclame in spellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond